Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Liikuntaryhmät

Kertamaksulliset jumpat

Kuva: Venyttelyä liikuntaryhmässä

Kertamaksullisia jumppia ja vesiliikuntaryhmiä

Syksyn kurssit julkaistaan 8.8.

Tervetuloa mukaan, tunnille tulo ei vaadi ennakkoilmoittautumista. Jumppien hinta kertamaksulla 4 €/kerta, vesiliikuntaan lisäksi uimahallin sisäänpääsymaksu.

Tampereen uintikeskus

Tampereen uintikeskus
puhelin 040 090 7808 / kassa
puhelin 040 800 4999 / liikunnanohjaajat (mm. koululaisuintien / päivän ratavarausten tiedustelut)
Joukahaisenkatu 7 A
33540 Tampere
avoinna ma, ti, ke, pe klo 6.00 - 21.00 (viimeinen sisäänpääsyaika klo 19.45), to klo 13.00 - 21.00 (viimeinen sisäänpääsyaika klo 19.45), la, su klo 10.00 - 18.00 (viimeinen sisäänpääsyaika klo 16.45). Allastiloista on poistuttava 30 minuuttia ennen sulkemisaikaa.

Poikkeavat aukioloajat / tapahtumat:
Hyppyallas varattu
la 20.7. klo 10.00 - 13.00 sekä 14.30 - 17.30
su 21.7. klo10.00 - 11.30 sekä 14.30 - 16.00
(uppopallo maajoukkue)



Kuva: Treenaavat naiset

Hervannan uimahalli

Hervannan uimahalli
avoinna Suljettu perusparannuksen vuoksi. Arvioitu avaaminen loppuvuodesta 2020.

Pyynikin uimahalli

Pyynikin uimahalli
puhelin 040 806 3277, lippukassa
puhelin 040 806 3305, liikunnanohjaajat
33230 Tampere
avoinna 17.6. - 28.7.: ma, ke, pe klo 11.00 - 19.00 (17.45), ti, to klo 06.00 - 14.00 (12.45), la, su suljettu.
29.7. eteenpäin: ma, ti, to, pe klo 6.00 - 21.00 (viimeinen sisäänpääsyaika uimareille klo 19.45), ke klo 13.00 - 21.00 (viimeinen sisäänpääsyaika uimareille klo 19.45), la, su klo 10.00 - 18.00 (viimeinen sisäänpääsyaika uimareille klo 16.45). Allastiloista tulee poistua 30 minuuttia ennen sulkemisaikaa.

Poikkeavat aukioloajat / tapahtumat


Tesoman uimahalli

Tesoman uimahalli
sähköposti [email protected] :amoseT efaC GT
puhelin kassa, TG Cafe Tesoma: 0404872842, kahvion vastaava Mervi Järvinen p. 040 559 0402, Liikunnanohjaajat, löytötavarat: 040 800 4737
puhelin Liikunnanohjaajat, löytötavarat: 040 800 4737
33310 Tampere
avoinna 29.7. eteenpäin: ma, ke, to, pe klo 6.00 - 21.00 (viimeinen sisäänpääsyaika uimareille klo 19.45), ti 13.00 - 21.00 (viimeinen sisäänpääsyaika uimareille klo 19.45), la, su klo 10.00 - 18.00 (viimeinen sisäänpääsyaika uimareille klo 16.45). Allastiloista tulee poistua 30 minuuttia ennen sulkemisaikaa.

Poikkeavat aukiolojat / tapahtumat:
Kesätauko, halli suljettu 17.6. - 28.7.



Ilmoitustaulu

Tampereen kaupungin verkossa näkyvältä ilmoitustaululta voi katsella ajankohtaisia ilmoituksia koskien myös mm. liikuntapalvelujen ryhmäohjauksia. Ilmoitustaulu päivittyy jatkuvasti, joten ajankohtaisimmat ilmoitukset ovat ensimmäisenä.

Ohjaajien yhteystiedot

Ohjaajien yhteystiedot

Johtava liikunnanohjaaja
Anne Lahtinen
puhelin 050 5545874
sähköposti [email protected]

Tuntien kuvaukset

Tuntien kuvaukset

Kevennetty voimistelu

Kevennetyn voimistelun (45 min) alkuverryttelyn askelsarjat ja lihaskuntoliikkeet ovat helpompia ja kevyempiä kuin kuntovoimistelussa. Tunnin lopuksi venytellään.

Kuntovoimistelu

Kuntovoimistelun (45 min) sisältö koostuu alkuverryttelystä, lihaskunto-osuudesta ja loppuvenyttelystä. Tunneilla harjoitetaan kestävyyttä, voimaa, notkeutta, nopeutta ja koordinaatiota, tasapainoa sekä muistia.

Step-muokkaus

Step-muokkaus (60 min) sisältää erilaisia askelluksia laudalle, lihaskunto-osuuden ja venyttelyn. Liikkeet kehittää mm. tasapainoa ja keskivartalon hallintaa; erinomaista luuliikuntaa.

Kuntopiiri

Kuntopiirissä vahvistetaan lihasvoimaa ja harjoitetaan tasapainoa kiertoharjoitteluna. Ohjattuun ryhmätuntiin (60 min) sisältyvät alku- ja loppuverryttelyt.

Kuntosaliharjoittelu

Kuntosalissa harjoitetaan laitteiden avulla eri lihasryhmiä. Ohjattuun ryhmätuntiin (70 min) sisältyvät alku- ja loppuverryttelyt. Omatoiminen ryhmätunti (60 min) on itsenäistä harjoittelua ilman ohjaajaa.

Kehonhuolto

Kehoa huoltava ja ryhtiä korjaava tunti. Tunnilla tehdään liikkuvuutta ja kehonhallintaa parantavia lihaskuntoharjoitteita sekä venytetään ja rentoutetaan lihaksia. Tunnilla saatetaan myös käyttää välineitä

Sauvakävely

Sauvakävely on kaikenikäisten ja -kuntoisten tehokasta liikuntaa.Hartia- ja selkäongelmista kärsiville sauvat tuovat rentoutta ja tasapainoa sekä edistävät käsien tehokasta käyttöä. Sauvat toimivat myös kävelyn turvaajina liukkailla keleillä. Sauvakävelyyn sisältyy ohjattu alkulämmittely ja loppuvenyttely.

Senioritanssi

Ohjaajan opastamana tanssitaan piiri- ja seuratansseja. Senioritanssin avulla harjoitellaan tasapainoa, koordinaatiota ja muistia. Sopii sekä miehille että naisille, omaa paria ei tarvita. Tunnin kesto on 60 min. Tanssiliikunta kohentaa sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Senioritanssien ohella ryhmässä voidaan tanssia myös round-tansseja, jotka sopivat etenkin kokeneemmille tanssijoille.

Soutuspinning

Soutuspinning on monipuolinen liikuntamuoto, joka sopii kaikenikäisille, -kokoisille ja -kuntoisille. Soutuspinningtunti koostuu alkulämmittelystä, työjaksosta ja loppuverryyttelystä, joiden aikana vaihdellaan tempoa ja vastusta musiikin soidessa taustalla. Kaikki osallistujat pyrkivät tekemään liikkeet samanaikaisesti eli samaan tahtiin. Joitakin osuuksia voidaan tehdä musiikin rytmissä. Tunnin vetää omalla sisäsoutulaitteellaan koulutettu ohjaaja, joka määrää käytettävän tahdin sekä antaa ohjeita soututekniikkaan ja laitteiden käyttöön.

Tasapainoryhmät

Ryhmissä harjoitellaan taitoja, joita tarvitaan hyvään tasapainoon ja liikkumisen varmuuteen. Sopii sekä miehille että naisille. Mahdollisuus osallistua myös oman henkilökohtaisen avustajan kanssa. Harjoittelussa käytetään paljon välineitä.

Tuolivoimistelu

Ryhmässä voimistellaan sekä seisten että tuolilla istuen. Tunnin (30 min) aikana harjoitetaan mm. kestävyyttä ja lihaskuntoa sekä tasapainoa.

Venyttely

Alkulämmittelyn jälkeen lihaksia venytetään ja rentoutetaan. Tunnin kesto on 60 minuuttia.

Vesivoimistelu

Vesiliikunta on turvallista ja tehokkaasti energiaa kuluttavaa liikuntaa, joka soveltuu myös aloittelijoille. Vesivoimistelutunteja on eritasoisille liikkujille perusvesijumpasta syvän veden jumppaan. Vesijumpat on tarkoitettu vain tamperelaisille. Ulkopaikkakuntalaiset voivat tiedustella vapaita paikkoja hakuajan päätyttyä. Väärinkäytösten yhteydessä paikka menetetään ja maksua ei palauteta.

Vesijumppa on suunnattu 17 vuotta täyttäneille työikäisille. Uimataito ei ole välttämätön.

Vesitempo
on suunnattu 17 vuotta täyttäneille työikäisille. Reipastempoinen tunti, jossa uimataito on välttämätön, sillä osa tunneista jumpataan syvässä vedessä.

Syvän veden jumppa on suunnattu 17 vuotta täyttäneille työikäisille. Uimataito on välttämätön, koska tunnit jumpataan aina syvässä vedessä vesivyötä apuna käyttäen tai ilman välinettä.

Voimaa vanhuuteen - ryhmät

Voimaa vanhuuteen - ryhmät on kohdennettu yli 75-vuotiaille ikäihmisille, joiden toimintakyky on heikentynyt. Ryhmät sopivat liikkumisen apuvälineitä käyttäville. Ryhmissä pyritään edistämään toimintakykyä tasapaino- ja alaraajojen lihasvoimaharjoittelulla.

Syksyn lehti julkaistaan 8.8.

Ohjatun liikkunan ryhmät kaudelle 2018-2019

Vapaalla-Liikkuva Tampere -liitteestä löytyvät syksyllä 2019 tarjolla olevat jumpat. Lehti ilmestyy 8.8. ja se on silloin luettavana myös sähköisesti. Syksyllä haettavia olevia ryhmiä voi myös selata ilmoittautumisjärestelmästä elokuun alusta alkaen.

Ulkoinen linkkiIlmoittautumisjärjestelmä