Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

ODA: Omat digiajan hyvinvointipalvelut

ODA-projektissa uudistetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintamalleja. Työn alla on sähköinen palvelukokonaisuus, joka hyödyntää sekä ammattilaisten järjestelmissä olevaa tietoa että asiakkaiden itsensä tallentamaa hyvinvointitietoa. ODAn myötä sosiaali- ja terveyspalveluja saa nopeasti ja esteettömästi ympäri vuorokauden.

ODAa kehitettiin hallitusohjelman kärkihankkeena 2016 - 2018, jossa olivat mukana Espoo (vetovastuu), Helsinki, Porvoo, Lahti, Turku, Hämeenlinna, Tampere, Joensuu, Kuopio, Oulu, Sodankylä, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri sekä Varsinais-Suomen sekä Keski-Suomen sairaanhoitopiirit. Kun palvelukokonaisuus valmistuu vuonna 2019, on se kaikkien kuntien ja sairaanhoitopiirien hyödynnettävissä. Kehittämisen koordinointivastuu siirtyi Sote Digille syksyllä 2018. Vuonna 2019 Tampereella levitetään ja jalkautetaan Omaolo-palvelukokonaisuutta.

Omaolo-palvelut

  1. Hyvinvointitarkastus ja -valmennukset: Hyvinvointitarkastus antaa tilannekuvan hyvinvoinnistasi ja tunnistaa mahdollisia riskejä. Tarkastuksen tehtyäsi saat ehdotuksia, joiden avulla voit vaikuttaa hyvinvointiisi omatoimisesti, esimerkiksi muuttaa liikunta- tai unitottumuksiasi. Muutosten tueksi voit ottaa käyttöösi sähköisiä valmennuksia, jotka ohjaavat sinua ja antavat palautetta edistymisestäsi. Jos tarkastuksen tulos näyttää huolestuttavalta, ohjaa Omaolo sinut suoraan ammattilaiselle.
  2. Oirearviot sekä palveluarvio ja -ohjaus: Oirearvio auttaa, kun sinulla on yksittäinen terveyteen liittyvä ongelma – vaikkapa silloin, kun epäilet ylähengitystietulehdusta. Tuloksen perusteella saat toimintasuosituksen, esimerkiksi itsehoito-ohjeita, sähköisen reseptin tai ajanvarausoikeuden. Palveluarvio ja -ohjaus puolestaan auttaa sinua selvittämään, millaista tukea sinun tai läheisesi elämäntilanteeseesi on tarjolla, kuten omaishoidon tukea tai henkilökohtaista apua.
  3. Oma suunnitelma kokoaa hoito- ja palvelukokonaisuutesi yksiin kansiin: tavoitteet, toimenpiteet ja seuranta. Suunnitelma perustuu itse asettamiisi tavoitteisiin ja yhdessä ammattilaisen kanssa suunnittelemaasi hoitoon tai palveluun. Voit tehdä myös itsehoitosuunnitelman, jonka seurannasta vastaat itse.

ODA-palvelujen antamat suositukset ovat aina henkilökohtaisia ja ne perustuvat tieteelliseen näyttöön.

Tampereen ODA-pilotit

Tampereen ODA-projektin piloteissa kehitettiin 2017 - 2018 seuraavia palveluja:

  • Terveys- ja hyvinvointitarkastukset: suun terveydenhuolto
  • Hoitopolut: diabetes, verenpainetauti, Marevan-lääkehoidon piirissä olevat
  • Palvelupolut: terveys- ja hyvinvointiasemat, päivystysvastaanotot, nuoret mielenterveysasiakkaat
  • Omaolo-oirearviot (alaselkäkivun, hengitystietulehduksen ja virtsatietulehduksen oirearviot)
  • Erityisryhmien palvelupolut: omaishoitajat, vammaiset
    - Arvio liikkumisesta kodin ulkopuolella -palvelu kokeilukäytössä
    - Arvio omaishoitotilanteesta -palvelu kokeilukäytössä

Hyödyt

Hyödyt asiakkaalle: Löydät ratkaisuja ja saat vastauksia kysymyksiisi jonottamatta, ajasta ja paikasta riippumatta. Kaikki arviot ja ohjaus perustuvat omiin tietoihisi ja ovat siksi luotettavia ja henkilökohtaisia. Saat aiempaa suuremman roolin oman hyvinvointisi arvioinnissa ja seurannassa. Ammattilaisilla on enemmän aikaa sinulle silloin, kun tarvitset palvelua kasvokkain, sillä vastaanotolla ei keskitytä lomakkeiden täyttämiseen vaan varsinaiseen asiaasi.

Hyödyt ammattilaiselle: Saat paremmat ennakkotiedot vastaanotolle tulevista asiakkaista. Vastaanotolla voit keskittyä asiakkaan kohtaamiseen, sillä aikaa ei kulu tilanteen kartoittamiseen ja kirjaamiseen. Rutiinityöt vähenevät, ja voit tehdä myös etätyötä.

Hyödyt johtamisen välineenä: Palvelujen saatavuus, tuottavuus ja laatu paranevat. Samoilla resursseilla voi palvella entistä suurempaa asiakasmäärää. Palveluntuotantoa voi seurata ja ohjata asiakkaiden tarpeiden mukaan. Asiakkaat ovat tasavertaisessa asemassa, kun kaikki saavat palveluja samoin kriteerein ja palvelut ovat tasalaatuisia.

Omaolon kautta sosiaali- ja terveyspalvelut loikkaavat digiaikaan.

Lisätietoja

Projektipäällikkö
Essi Mäki-Hallila
puhelin 040 806 3192

Projektisuunnittelija
Iina Laine
puhelin 040 643 0305

Työntekijöiden sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]

Kuva: Palvelut asiakaslähtöisiksi -logo.

Tiedotteet


Tämän sivun lyhytosoite on www.tampere.fi/oda