Siirry sisältöön

Café Crème Luin Livingille – tarina yrityksen ensimmäisestä kansainvälisestä rekrytoinnista

Julkaistu 26.10.2021 15.36

Yrityksen kansainvälistymisen tarve oli Luin Livingille jo käynnistysvaiheesta lähtien selvää, kertoo Noora. “Tiesimme alun alkaen, että kansainvälistyminen oli tarpeen, jos halusimme onnistua ja hakea yritykselle kasvua."

Noora, toinen kodintekstiiliyritys Luin Livingin perustajista, jakoi tarinansa ensimmäisten kansainvälisten työntekijöiden palkkaamisesta ja vinkkejään muille paikallisyrityksille lähteä rohkeasti kansainvälistymisen polulle.

Kielivaatimuksista tinkiminen voi mahdollistaa entistä laajemman työnhakijoiden kirjon ja oikean henkilön löytymisen juuri yrityksen tiimiin ja tarpeisiin.

“Kun aloitimme rekrytointiprosessimme, emme olleet määritelleet mitään täsmällistä profiilia tai tiettyjen kielten osaamista, vaan tiesimme tarvitsevamme ihmisen, joka ei pelkää olla yhteydessä potentiaalisiin kansainvälisiin vähittäismyyjiin." Työnhakijoiden moninaisuutta kasvatti huomattavasti työpaikkailmoituksen paikaksi valikoitunut Jobsinfinland.fi -nettisivusto, joka on omistettu Suomesta työtä etsiville kansainvälisille henkilöille. “Tämä vaihtoehto ei ollut minulle entuudestaan tuttu, mutta onneksi saimme vinkin TE-palveluiden kautta muiden palveluiden ohella. TE-palvelut tarjoaa tukea kansainvälisten osaajien löytämiseksi ja palkkaamiseksi."

“Se, miten taitavia osaajia meiltä jo yksistään Tampereen alueelta löytyy, voi tulla yllätyksenä."

“Toisin kuin olisin ikinä voinut kuvitella, saimme enemmän kansainvälisiä kuin suomalaisia hakemuksia, mukana oli yli 25 eri kansalaisuutta." Luin Living päätyi pestaamaan kaksi uutta kansainvälistä tiimin jäsentä Business Finlandin Talent Explorer-rahoituksen tuella. “Minulle ei edes tullut mieleen, että olisimme voineet palkata enemmän kuin yhden, mutta kahdesta kandidaatista löytyikin meille täydellinen yhdistelmä."

Yrityksen viestintään kuuluu muutakin kuin pelkkä kieli

“Vaihdoimme sisäiseksi kieleksemme englannin, selvähän se. Kaikki tiimissämme olivat siitä innoissaan."

“Nämä kaksi rekrytoimaamme henkilöä olivat asuneet Suomessa jo pari vuotta. He ymmärtävät suomen kieltä jo hyvin ja osaavat jopa puhua sitä. Tätä en edes tiennyt etukäteen, ihmiset kun ovat niin vaatimattomia. Toisinaan kommunikaatio saattaa mennä aika sekaiseksi, kun asioita selvitetään englanniksi ja suomeksi, mutta jotenkin yhteinen ymmärrys vaan löytyy."

"Maailma avautui meille vielä entisestään."

Kansainvälisen henkilön palkkaaminen tarjoaa tilaisuuden tuoda uusia ideoita yritykseen. Mutta suuri hyöty saadaan myös kielimuurin purkamisesta, kun ollaan yhteydessä potentiaalisiin liikekumppaneihin ja kartoitetaan kohdemarkkinoita. Natiivi puhuja tekee asiat paljon helpommaksi ulkomailla järjestettävillä kansainvälisillä messuilla. “Nyt meillä ei ole enää ongelmaa kielimuurin kanssa, kun teknisiä tai muita kysymyksiä nousee esiin kansainvälisillä messuilla. Esimerkiksi Ranskassa jopa kahvin tilaaminen maidon kera voi englanniksi olla haastavaa, Noora nauraa, “Café Crème".

“Hakijat, jotka osoittavat kiinnostusta brändiisi ovat tyypillisesti parhaita ja motivoituneimpia eikä tämä tosiaankaan ole mikään kansallisuuskysymys."

“Kirjoita työpaikkailmoituksesi englanniksi ja kokeile ainakin katsoa mitä työmarkkinoilla on tarjolla, kun suomen kieli ei ole ihan must. Käy läpi CV’t ilman että ensin edes vilkaiset kansallisuutta. Pidä vain mieli avoimena ja anna mennä."

Luin Livingin perustivat Noora Mustajärvi ja hänen pitkäaikaisen ystävänsä Mari Luodes 6 vuotta sitten. Luin Living tuottaa ajattomia ja korkealaatuisia sekä ekologisesti ja eettisesti kestäviä tuotteita, joilla hemmotella itseään ihanaan kotispa-fiilikseen vaikka joka päivä.


Teksti Adéla Nováková

Kuvat Luin Living