Siirry sisältöön

Asiakkaiden digitaitoja kartoitetaan puhelinkyselyllä

Julkaistu 23.4.2020 14.32

Tampereen työllisyys- ja kasvupalvelut on aloittanut asiakkaidensa digitaitojen kartoittamisen. Yhtenä tavoitteena on saada tietoa yksittäisen asiakkaan digiosaamisesta, jotta hänen yksilöllistä palveluaan ja työllistymistään voidaan paremmin edistää. Kartoitus on asiakkaalle aina vapaaehtoinen.

Toisena tavoitteena on kerätä anonyymiä tilastotietoa asiakkaiden digitaidoista yleisesti, jotta työllisyys- ja kasvupalvelut voi suunnitella asiakkaidensa tarpeista lähteviä palveluja. Kyselystä saatavien tietojen avulla palveluja voidaan kohdentaa myös eri kaupunginosiin tai ikäryhmiin.

Nainen istuu makuuhuoneen pöydän ääressä. Toisessa kädessä puhelin. Samalla hän työskentelee tietokoneella.

Digikartoitusta tehdään nyt poikkeusolojen aikana puhelimella. Työntekijä käy läpi ennalta laadittua kysymyslomaketta asiakkaan kanssa keskustellen. Samalla jutellaan mahdollisuudesta ja kiinnostuksesta osallistua valmennukseen etänä. Koska työllisyys- ja kasvupalvelut vie palvelujaan myös hyvinvointikeskuksiin, kysytään asiakkailta niihin liittyviä toiveita.

– Tiesimme jo entuudestaan, että asiakkaidemme digitaidot vaihtelevat suuresti. Digikartoituksen avulla saamme nyt selkeämmän kokonaiskuvan, millaisia palveluja ja miten toteutettuna niitä kannattaa nyt ja tulevaisuudessa järjestää. Perusdigitaitojen osaaminen vahvistaa asiakkaan osallisuutta yhteiskuntaan, koska sähköiset asiointipalvelut lisääntyvät koko ajan useilla elämän eri osa-alueilla. Kartoituksen avulla voimme kehitellä palveluja myös niille, joilla on jo peruskäyttöä paremmat tiedot. Hyviä kokemuksia on saatu esimerkiksi kuntouttavana työtoimintana järjestetystä Minustako koodari -ryhmästä, kertoo suunnittelija Anu Huppunen työllisyys- ja kasvupalvelujen infotiimistä.

Kyselyä ovat olleet suunnittelemassa myös työllisyys- ja kasvupalvelujen tilastotieteen ja tietoturva-asioiden asiantuntijat.


Teksti Marja-Liisa Tuomisaari

Kuvat Visit Tampere/Laura Vanzo