Neljäs koronarokotus myös niille 70 vuotta täyttäneille, jotka eivät selviä yksin kotona ilman apua

Julkaistu 12.5.2022 10.14

Tampereella ja Orivedellä neljännen koronarokotuksen saavat nyt myös ne 70 vuotta täyttäneet, jotka ovat joko koti- tai omaishoidon piirissä tai eivät terveydentilan ja toimintakyvyn alenemisen vuoksi selviä yksin kotona ilman toisen ihmisen apua. Lisäksi neljättä koronarokotusta suositellaan niille 70 vuotta täyttäneille, joille jo harkitaan kotona pärjäämiseksi lisäapua, eli on odotettavissa, etteivät he sairastuttuaan selviä kotona.

Avuntarpeen tulee liittyä hoivaan ja huolenpitoon, ei esimerkiksi pelkän siivouspalvelun tai kaupan kotiinkuljetuksen käyttöön. Apua voi tarjota kunnallinen tai yksityinen taho tai esimerkiksi omainen.

Omaishoidon kohdalla suositus neljännestä rokotuksesta koskee vain 70 vuotta täyttänyttä hoidettavaa, ei omaishoitajaa.

Neljäs rokoteannos voidaan antaa, kun kolmannesta annoksesta on kulunut vähintään kolme kuukautta. Kolme rokoteannosta saanut ja sen lisäksi koronavirustaudin sairastanut henkilö ei toistaiseksi tarvitse neljättä rokotusta.

Jo aiemmin neljänsiä koronarokotuksia on suositeltu voimakkaasti immuunipuutteisille, iäkkäiden hoivakodeissa asuville asukkaille sekä kaikille 80 vuotta täyttäneille

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri suosittelee neljättä koronarokotusta seuraaville ryhmille:

• 12 vuotta täyttäneille voimakkaasti immuunipuutteisille
  • 80 vuotta täyttäneille
  • iäkkäiden hoivakodeissa asuville
  • iäkkäille eli 70 vuotta täyttäneille, jotka ovat joko koti- tai omaishoidon piirissä tai jotka eivät selviä yksin kotona.

Mistä rokotuksen saa?

Ilman ajanvarausta rokotouksen saa:

• Hatanpään sairaalan laboratorion tiloissa olevalta pisteeltä (Hatanpäänkatu 24, 1. krs, sisäänkäynti Hatanpään sairaalan pääovista) ti - to klo 8.30 - 14 ja pe klo 10 - 18
  • Hervannan terveysaseman rokotuspisteeltä (Insinöörinkatu 38) ma - to klo 12 - 18.

Ajanvarauksella rokotuksia annetaan Tampereella terveysasemilla toukokuun ajan sekä Hatanpään laboratorion pisteellä ja Orivedellä terveyskeskuksessa.

Ajan saa varattua osoitteessa tampere.fi/koronarokotukset tai soittamalla terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 5657 0023, joka päivä kello 7 - 22. Orivesiläiset voivat varata ajan myös soittamalla terveydenkeskuksen ajanvarauspuhelimeen: 03 5657 5777, ma - pe klo 12 - 13.

Kotihoidon asiakkaat saavat rokotuksen kotihoidon kautta, mutta myös he voivat halutessaan käydä rokotuksessa terveysasemilla tai Hatanpään laboratorion pisteessä.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tiedote 11.5.2022:

Osastonhoitaja
Maria Riski