Harrastushuoneet Soundi ja Visio avataan 12. huhtikuuta

Julkaistu 11.4.2022 8.31

Pääkirjasto Metson musiikkiosastolle valmistuneiden Soundi ja Vision avajaisia juhlitaan tee-se-itse-kulttuuriin pureutuvalla paneelikeskustelulla ja Samae Koskisen musiikilla. Lisäksi harrastushuoneissa on avoimet ovet koko päivän.

Pääkirjasto Metson parvikerroksessa sijaitsevat harrastushuoneet Soundi ja Visio avataan virallisesti tiistaina 12. huhtikuuta. Avajaispäivänä tiloissa on avoimet ovet klo 12–20, ja asiakkaat voivat tulla tutustumaan harrastushuoneisiin ja kokeilemaan laitteita ilman ajanvarausta kirjaston henkilökunnan opastuksella. Illalla järjestettävässä avajaistilaisuudessa on luvassa paneelikeskustelu, minkä jälkeen laulaja-lauluntekijä Samae Koskinen esiintyy akustisesti.

- Paneelikeskustelussa pohditaan harrastamista, tee-se-itse-kulttuuria ja kirjaston roolia harrastamisen mahdollistajana. Keskustelijoiksi ovat lupautuneet Koskisen lisäksi Juha Torvinen Akun Tehtaalta, muusikko-taiteilija Maria "Mara Balls" Mattila ja kirjastopalvelujohtaja Niina Salmenkangas. Paneelin vetää kirjastonhoitaja Juhani Koivisto. Avajaisia voi seurata myös kirjaston YouTube-kanavalta, projektisuunnittelija Kalle Lehtinen Tampereen kaupunginkirjastosta kertoo.

Uudet tilat soveltuvat monenlaiseen harrastamiseen. Soundi on äänieristetty huone, johon on koottu äänitysstudiolaitteisto. Tilassa on kielisoittimia, sähkörummut, kosketinsoitin, sampleri, mikrofoneja ja muuta äänittämiseen ja musiikintekemiseen tarvittavaa laitetta. Visiossa on mediatyöpiste tehokkaalla tietokoneella ja hyvällä näytöllä sekä erilaisia graafiseen tekemiseen liittyviä laitteita, kuten pinssikone, monitoimitulostin, laminointilaite ja lämpöprässi tekstiilipainatusta varten.

Soundi ja Visio laajentavat Tampereen kaupunginkirjaston harrastustilatarjontaa. Sampolan kirjastossa toimii luovan tekemisen tila Tekomo. Lisäksi pääkirjasto Metson musiikkiosastolla sekä Hervannan, Koilliskeskuksen ja Lielahden kirjastoissa on jo ennestään musiikkihuoneita. Pelihuoneita on pääkirjasto Metsossa sekä Lielahden ja Tesoman kirjastoissa.

Asiakkaiden toiveita vastaavat tilat

Soundi ja Visio ovat olleet helmikuusta alkaen koekäytössä. Koekäyttöjaksolla asiakkaiden on ollut mahdollista päästä testaamaan tiloja ja saada tavallista enemmän opastusta laitteiden ja tilojen käyttöön henkilökunnalta. Samalla kirjaston henkilökunta on itse harjoitellut laitteiden käyttöä ja kerännyt asiakkailta kehitysehdotuksia.

Avajaisten jälkeen asiakkaat voivat varata Soundia tai Visiota käyttöönsä ajanvarausohjelmassa tai pääkirjasto Metson musiikkiosastolta. Tilojen käyttö on itsenäistä. Tarvittaessa kirjaston henkilökunnalta voi kuitenkin erikseen varata aikoja tilojen ja laitteiden opastukseen.

Uusien harrastustilojen toteuttamiseen on saatu Aluehallintoviraston hankeavustus, ja ne on suunniteltu asiakkaiden toiveita vahvasti kuunnellen. Syksyllä tilojen suunnitteluvaiheessa toteutettuun asiakaskyselyyn saatiin yli 100 vastausta. Iso osa asiakkailta saaduista ehdotuksista harrastustilojen laitteisiin, instrumentteihin ja ohjelmistoihin liittyen pystyttiin toteuttamaan.

Ulkoinen linkkiSoundin ja Vision avajaisten ohjelma

Lisätietoa Soundista ja Visiosta sekä varausohjeet ja käyttösäännöt

Tampereen kaupunginkirjasto