Kalevan keskuspuisto ja Kiovanpuisto kunnostetaan - anna palautetta suunnitelmasta

Julkaistu 26.1.2022 9.14

Kalevan keskuspuiston ja Kiovanpuiston kunnostuksesta on valmistunut yleissuunnitelmaluonnos nähtäville, ja siitä voi antaa palautetta 8.2.2022 saakka. Puistoon tulee uusi leikkipaikka. Uusia toimintapaikkoja ovat myös koripallokenttä, parkouralue ja pumptrack-rata Kalevan keskuspuiston puolella. Puistossa on edelleen myös tilaa ja paikkoja oleskeluun. Puustoa ja muuta kasvillisuutta säilytetään ja täydennetään uusilla istutuksilla. Ystävyyskaupunkiveistoksen ympäristö kunnostetaan.

Näkymä kunnostetusta Kiovanpuistosta Ystävyyskaupunkivestoksen ympäristöstä

Havainnekuva Kiovanpuistosta

Suunnitelma löytyy verkosta sivulta www.tampere.fi/puistosuunnitelmat. Puistoissa suunnitelma on Kiovanpuiston leikkipaikan vieressä ja Kalevan keskuspuistossa uintikeskuksen parkkipaikan pohjoispuolella. Myös Tampereen palvelupisteessa, Frenckellinaukio 2 B voi tutustua suunnitelmaan.

Kiovanpuisto sijaitsee Tampereen uintikeskuksen länsipuolella ja ulottuu lännessä Kaupinkatuun. Uintikeskuksen itäpuolella viheralue jatkuu Kalevan keskuspuistona. Suurin osa Kiovanpuistosta kuuluu Kalevan valtakunnallisesti merkittävään rakennetun kulttuuriympäristön alueeseen, jolla kunnostustoimenpiteet ovat pääosin säilyttäviä.

Kiovanpuistoon Opinpolku, uusi leikkipaikka, kuntoilupaikka ja petankkikenttä

Kiovanpuistoon Sammon koulun ja Sammon koulun laajennuksen ja päiväkodin (rakenteilla) väliin perustetaan uusi kivetty reitti, "Opinpolku". Ystävyyskaupunkiveistoksen ympäristö kunnostetaan reitin keskipisteeksi. Reitin ja veistoksen ympärille perustetaan uudet istutukset. Kiovanpuiston pelikentän pohjoispuolelle rakennetaan uusi aidattu yleinen leikkipaikka, joka tulee myös Hipposkorttelin päiväkodin käyttöön. Nykyiset kaksi leikkipaikkaa poistuvat. Uudelle leikkipaikalle tulee monipuolinen välineistö: liukumäkiä, keinuja, kiipeilytelineitä ja karuselli sekä puistosoittimia.

Kiovanpuiston eteläosaan, uintikeskuksen lähelle rakennetaan uusi kuntoilupaikka, petankkikentät ja oleskelupaikkoja.

Lasten liikennepuisto kunnostetaan

Lasten liikennepuisto kunnostetaan vastaamaan paremmin käytön ja liikenneopetuksen nykytarpeita. Esimerkiksi ajoradat levennetään sopimaan uusille suuremmille opetusautoille. Kalevan keskuspuiston pohjoisosan reitti kunnostetaan pääpyöräreitiksi, joka liittyy Uimalankadun pyörätiehen.

Parkouralue, koripallokenttä ja pumptrack-rata

Liikennepuiston itäpuolelle rakennetaan uusi parkouralue, jossa on betoninen parkour- ja kiipeilymuuri, valmisvälineistä koostuva parkoursuorituspaikka, parkourveistos sekä kiipeily- ja temppurata. Parkour on urbaani liikuntamuoto, jossa pyritään etenemään ympäristössä liikkeen katkeamatta juoksemalla, hyppäämällä, kiipeämällä, tasapainoillen ja roikkuen.

Parkouralueen viereen notkelmaan tehdään uusi asfalttipintainen koripallokenttä, maauimalan alta poistuneen tilalle. Sammon päiväkodin lähelle tehdään asfalttipäällysteinen pyöräilyyn, potkulautailuun, skeittailuun ja rullaluisteluun sopiva pumptrack-rata. Kalevan keskuspuiston oleskelunurmi säilytetään, ja nurmelle asennetaan riippumattoja.

Uusi oleskelupuistikko Pellervon kentän viereen

Pellervon kenttä säilyy kivituhkapintaisena, ja se aidataan. Sen viereinen leikkipaikka poistetaan, ja tilalle rakennetaan uusi oleskelupuistikko. Puistikkoon toteutetaan käytävät, oleskelupaikat, istutukset ja valaistus. Puistikon keskiosa perustetaan niittynurmeksi ja sinne istutetaan kukkivia puita. Puistikkoon sijoitetaan monimuotoisuutta tukevat hyönteishotelli ja maapuita.

Puiston kasvillisuutta säilytetään ja täydennetään

Kalevan keskuspuiston ja Kiovanpuiston kasvillisuutta säilytetään sekä hoidetaan harventamalla liian tiheässä kasvavia ryhmiä ja poistamalla huonokuntoisia kasviyksilöitä. Kasvillisuutta täydennetään uusilla istutuksilla, tavoitteena monilajisuus ja erikoisempien kasvilajien käyttö puistojen peruslajiston lisänä.

Koko puiston kalusteet ja varusteet uusitaan. Toiminta-alueille on valittu kestävät, turvalliset ja helposti huollettavat välineet. Niiden valaistus ja osa reittien valaistuksesta uusitaan.

Tampereen kaupunki:
Erikoissuunnittelija