Siirry sisältöön

Hervannan robottiautokokeilu on avattu matkustajille

Julkaistu 12.1.2022 15.45

Robottiautot kuljettavat matkustajia maksutta Tampereen Hervannassa maaliskuun puoleen väliin saakka. Palvelukokeilun tavoitteena on selvittää, kuinka robottiautot voisivat tulevaisuudessa toimia osana julkista liikennettä. NysseLabin, Tampereen seudun joukkoliikenteen testilaboratorion, testimatkustajat testasivat kyytiä joulukuussa ja yllättyivät ajon ominaisuuksista positiivisesti.

 

Osana kansainvälistä SHOW-hanketta, robottiautoilla toteutettava uusi julkisen liikenteen palvelukokeilu on alkanut Tampereen Hervannassa. Maksuton kyyti kiertää Hervantakeskuksesta 3,5 kilometrin reittiä arkipäivinä. Kokeilun tavoitteena on kerätä tietoa siitä, kuinka robottibussit voisivat toimia tulevaisuudessa osana paikallista julkista liikennettä. Tampereen kaupungilla on strategisia älykaupunkikehityksen tavoitteita, joita Hervannassa sijaitseva automaattisen liikenteen testialue tukee.

“Robottiautot ovat meille uskomaton mahdollisuus sujuvan kulkemisen ja älykkään kaupungin rakentamisessa. Automaattisilla ajoneuvoilla voidaan tulevaisuudessa täydentää julkista liikennettä monin tavoin, esimerkiksi ratikan syöttöliikenteessä. Palvelukokeilu tuo meille paljon lisää tietoa tästä, ja toivottavasti moni innostuu kyytiin", sanoo Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

“Tulevaisuudessa voimme hyödyntää tekoälyä ja dataa kaupunkilaisten hyväksi tavoilla, joita emme ole ehkä vielä keksineetkään. Monipuolisen osaamisen ja ennakkoluulottomuuden tuloksena syntyy sekä kaupunkilaisten arkea parantavia ratkaisuja että uutta liiketoimintaa ja osaamista. Niiden merkitys on suuri paitsi paikallisesti, myös kansallisesti ja kansainvälisesti", Ikonen jatkaa.

“Ajo vastasi normaalia kyytiä tavallisessa tila-autossa"

NysseLabin testiryhmäläiset kokeilivat kyytiä joulukuussa ja kertoivat ajatuksiaan ja mielipiteitään kokemuksesta. Oli tärkeää kuulla, miltä ajo tuntui ensikertalaiselle ja mikä kuskittomissa ajoneuvoissa mietityttää.

Ennakko-odotukset ajosta olivat kaikilla samankaltaisia: se olisi hidasta, varovaista ja nykivää ja jarrutusten odotettiin olevan töksähtävämpiä kuin ihmiskuskilla. Lopulta kaikki seitsemän testaajaa olivat positiivisesti yllättyneitä kyydistä niin vauhdin kuin kokemuksen perusteella. Jarrutuksessa on joissain ajotilanteissa vielä viilattavaa. Ajon aikana ihmetystä aiheutti se, kuinka hyvin ajoneuvo tunnistaa muiden ajoneuvojen lisäksi jalankulkijat ja pyöräilijät - eroa normaaliin ajoon oli vaikeaa tunnistaa.

Poimintoja NysseLab-testaajien kommenteista:

Odotin kyydin olevan hidasta. Ajo vastasi kuitenkin täysin normaalia kyytiä tavallisessa tila-autossa. Jäin vielä pohtimaan, kuinka ajoneuvo toimii pimeällä ja niissä tilanteissa, joissa jalankulkijat eivät kulje jalkakäytävällä. - Hannu T.

Ajattelin etukäteen ajon olevan hidasta. Auto suoriutui reitistä kuitenkin yllättävän hyvin ja se havaitsi suojatiellä kulkevat ihmiset. Vielä lisää kaipaisin ehkä vauhtia. - Jari T.

Ajattelin itseajavan ajon olevan hidasta, rauhallista, miettivää - voisiko ajaminen olla nykivää? Kokemus oli lopulta positiivinen. Tässä vaiheessa varmaan kuuluukin asiaan, mutta joitain äkkinäisiä jarrutuksia oli matkalla. - Olli K.

Oletin ajon olevan varovaista ja tarkkaa. Tulin avoimin mielin mukaan ja ajo osoittautui mielenkiintoiseksi sekä varsin turvallisen tuntuiseksi. Auto selvisi hyvin liukkaudesta ja vaikka etukäteen hieman jännitti, ei ajo ollut pelottavaa. - Jukka K.

Ajoneuvot automatisoineen Sensible 4:n liiketoimintajohtaja Jussi Suomela kannustaa testaamaan robottibussikyytiä ja antamaan palautetta palvelukokeilusta. Tieto palautekanavista löytyy robottibusseista.

Hän kommentoi nysselabilaisten ajatuksia: “Tärkeintä ajossa on turvallisuus. Pilottivaiheessa, kun ominaisuuksia testataan ja kehitetään, turvallisuus korostuu kaikessa. Tästä syystä jarrutukset voivat olla silloin tällöin hieman kipakoita. Laserskannereihin perustuva teknologiamme toimii yhtä hyvin päivänvalossa kuin pimeässäkin ja se havainnoi muita liikkujia jatkuvasti, esimerkiksi jalankulkijoita suojatien ulkopuolella."

Palvelukokeilu pähkinänkuoressa

• Kokeilu kestää 18.3.2022 saakka

• Robottiajoneuvot ajavat säännöllisesti arkipäivinä klo 8.30-15.30, vuoroväli on noin 10 minuuttia

• Matkustajia kuljettaa 2 Toyota Proace ajoneuvoa, jotka ovat suomalaisen Sensible 4:n automatisoimia

• Palvelu on maksuton

• Reitin pituus on noin 3,5 kilometriä

• Ajonopeus on 30 km/h

• Ajoneuvossa on turvaoperaattori

• Reitti: Insinöörinkatu, Teekkarinkatu, Ahvenisjärventie, Opiskelijankatu

Hervannan pysäkkilista (pysäkkinumero suluissa)

1. Hervantakeskus F (3699)

2. Sähkökatu (3526)

3. Ahvenisraitti (3528)

4. Teekkarinkatu (3530)

5. Opiskelijankatu 33 (3579)

6. Opiskelijankatu 23 (3577)

7. Opiskelijankatu 7 (3575)

Kokeiltava palvelu toteutetaan osana SHOW-projektia, joka on saanut rahoitusta Euroopan Unionin tutkimuksen ja kehityksen Horisontti 2020 puiteohjelmasta. Sitowise koordinoi SHOW-projektia Suomessa.

Ulkoinen linkkiNysseLab - Nyssen testilaboratorio

Kokeilussa mukana:

Tampereen seudun joukkoliikenne - Nysse vastaa Tampereen seudun joukkoliikennepalvelun järjestämisestä. Nysse palvelee asukkaita järjestämällä asiakaslähtöisesti toimivaa joukkoliikennettä ja tukien seudun kasvutavoitteita. Nysse on myös modernin joukkoliikenteen suunnannäyttäjä. Edistämme puhdasta ja toimivaa seutuympäristöä, jossa jokainen löytää itselleen sopivan tavan liikkua.

Sensible 4 on suomalainen itseajavien autojen ohjelmistoa kehittävä teknologiayhtiö, joka valittiin maailman parhaaksi autonomisen ajamisen start-upiksi vuonna 2019. Ainutlaatuinen teknologia yhdistää useiden sensorien tuottamaa informaatiota ohjelmistoon tavalla, joka mahdollistaa ajoneuvojen toiminnan erilaisissa sääolosuhteissa, myös lumisateessa ja sumussa.

Sitowise on 1.900 hengen pohjoismainen rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo, joka tarjoaa suunnittelu- ja konsultointipalveluja kaiken kokoisiin hankkeisiin vastuullisemman ja älykkäämmän kaupunkikehityksen ja sujuvamman liikkumisen mahdollistamiseksi. Sitowisen palvelut jaetaan seuraaviin liiketoimintoihin: talo, infrastruktuuri ja digitaaliset ratkaisut. Sitowise tarjoaa digitaalisten työkalujensa avuilla dataan perustuvaa ymmärrystä, jonka kautta asiakkaita voidaan auttaa valitsemaan oikeat toimenpiteet ja tekemään vastuullisia päätöksiä. Yritys uskoo kestävän kehityksen palvelukokonaisuutensa ja sen kehittämisen mahdollistavan vastuullisemman tulevaisuuden rakentamisen. Sitowisellä nähdään, että digitaalisuus ja vastuullisuus kulkevat käsi kädessä.

SHOW-projekti Hervannan itseajavien ajoneuvojen pilotti on osa EU-rahoitteista SHOW-projektia. SHOW’ssa on mukana 69 kumppania 13 Euroopan maassa. Hankkeen tarkoitus on kehittää ja testata itseajavia ajoneuvoja urbaanissa ympäristössä sekä hahmottaa alan standardeja ja palvelumalleja. Suomesta projektissa ovat mukana Sensible 4, Sitowise, Tampereen kaupunki ja VTT. https://show-project.eu

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere edistää investointeja ja luo houkuttelevan ympäristön kestävälle liiketoiminnalle. Tarjoamme asiantuntemustamme yritystoiminnan kehittämiseen, sijoittamiseen ja kansainvälistymiseen. https://businesstampere.fi/

Hervannan testialueen kehitystyötä tehdään Smart City Testialue – Kohti tason 4 automaattista liikennettä -EAKR-hankkeessa, jota rahoittaa Pirkanmaan Liitto. Business Tampere toimii hankkeen toteuttajana. https://tamperetestbed.fi/

STARDUST-projekti on Euroopan unionin Horisontti 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelman rahoittama hanke, jossa kehitetään vähäpäästöisiä ICT-ratkaisuja esimerkiksi liikenteeseen ja kiinteistöjen energiantuotantoon. Projekti osallistuu Hervannan testialueen sekä testialueen digitaalisen kaksosen kehittämiseen.


Teksti Hanne Tamminen

Kuvat Sensible 4