Loppiaisena 6.1.2022 Hatanpään rokotusyksikössä rokotetaan ilman ajanvarausta – kuudella terveysasemalla rokotteen saa ajanvarauksella

Julkaistu 5.1.2022 13.40

Tampereella rokotetaan myös loppiaisena. Torstaina 6.1.2022 kello 9–15 koronarokotuksia annetaan ilman ajanvarausta Hatanpään koronarokotusyksikössä (Hatanpäänkatu 24, C-rakennus). Ajanvarauksella rokotuksen saa Hatanpään koronarokotusyksiköstä sekä Hatanpään, Hervannan, Kaukajärven, Linnainmaan, Tammelakeskuksen ja Tipotien terveysasemilta.

Varaa aika rokotukseen verkossa osoitteessa www.tampere.fi/koronarokotukset . Puhelimitse saat varattua ajan numerosta 03 5657 0023 (joka päivä kello 7–22).

Varaa aika verkossa koronarokotukseen.

Nyt aikoja on varattavissa torstain lisäksi runsaasti muillekin päiville niin terveysasemille kuin Hatanpään koronarokotusyksikköön. Rokotukseen saa ajan samallekin päivälle.

– Olemme saaneet rekrytoitua uusia rokottajia, sen vuoksi pystymme avaamaan uusia rokotusaikoja koko ajan lisää. Tavoitteena on edetä rokotuksissa ripeästi ikääntyneistä kohti nuorempia, kertoo hoitotyön päällikkö Birgit Aikio.

Hatanpään koronarokotusyksikössä on hyvin aikoja varattavissa myös riskiryhmiin kuuluvien 5–11-vuotiaiden lasten rokotuksiin sekä niiden ei-riskiryhmiin kuuluvien 5–11-vuotiaiden lasten rokotuksiin, joiden lähipiirissä on vakavasti immuunipuutteisia henkilöitä. Heille rokotuksia annetaan toistaiseksi vain ajanvarauksella Hatanpäällä. Kaikkien 5–11-vuotiaiden lasten koronarokotukset alkavat myöhemmin tammikuussa. Niistä tiedotetaan viimeistään 12.1.2022.

Rokotusillat ilman ajanvarausta jatkuvat seitsemällä terveysasemalla

Ikäryhmittäiset rokotusillat jatkuvat seitsemällä terveysasemalla. Hatanpään , Hervannan (käynti rokotuspisteelle omasta ovesta), Kaukajärven , Lielahden , Linnainmaan , Tammelakeskuksen sekä Tipotien terveysasemilla rokotuksen saa ilman ajanvarausta seuraavasti:

– 60 vuotta täyttäneet ja vanhemmat: ke 5.1.2022 klo 16–18
– 55 vuotta täyttäneet ja vanhemmat: ma–to 10.–13.1.2022 klo 16–18
– 50 vuotta täyttäneet ja vanhemmat: ma–to 17.–20.1.2022 klo 16–18

Terveysasemien lisäksi rokotuksen saa ilman ajanvarausta Hervannan terveysaseman rokotuspisteeltä ma–to 10.–13.1.2022 klo 12–18. Rokotuspisteellä rokotuksia annetaan yli 12-vuotiaille. Pisteeseen kuljetaan omasta ovesta, joka on terveysaseman pääovelta 10 metriä eteenpäin kulman takana oikealla. Rokotukseen jonotetaan ulkona.

Kuka saa nyt rokotuksen?

Koronarokotuksen saavat kaikki yli 12-vuotiaat.

Rokotteen saavat myös riskiryhmiin kuuluvat 5–11-vuotiaat lapset ja ei-riskiryhmiin kuuluvat 5–11-vuotiaat, joiden lähipiirissä on vakavasti immuunipuutteisia henkilöitä. Heidän rokotukset on keskitetty Hatanpään koronarokotusyksikköön ja rokotukseen pitää varata etukäteen aika.

Toisen rokotteen voit ottaa, kun ensimmäisestä rokotuksestasi on kulunut vähintään kuusi viikkoa.

Kolmannen rokotteen voivat saada yli 60-vuotiaat sekä lääketieteellisiin riskiryhmiin 1 tai 2 kuuluvat yli 18-vuotiaat, kun toisesta rokotuksesta on kulunut 3–4 kuukautta. 18–59-vuotiaat voivat ottaa kolmannen annoksen, kun toisesta rokotuksesta on kulunut vähintään viisi kuukautta. Rokoteväliä voidaan lyhentää todennäköisesti tammikuun lopussa.

Päivitys 7.1.2022: Yli 50-vuotiaiden rokotusväli laskee neljään kuukauteen – Hatanpäällä rokotuksen saa ilman ajanvarausta joka päivä kello 8–18 (Tiedote 7.1.2022)

Neljättä rokoteannosta suositellaan niille 12 vuotta täyttäneille, joiden immuunipuolustus on voimakkaasti heikentynyt. Tehosteannos voidaan antaa, kun kolmannesta annoksesta on kulunut 3–4 kuukautta.

Rokotuksissa käytetään pääsääntöisesti Modernan Spikevax-rokotetta rokotepulan vuoksi

Rokotuksissa käytetään tällä hetkellä (tilanne 5.1.2022) pääsääntöisesti Modernan Spikevax-rokotetta, koska BioNTech-Pfizerin Comirnaty-rokotetta on saatavilla vain pieniä määriä. Voit ottaa Spikevax-rokotteen, vaikka olisit saanut edellisen rokotuksen Comirnatylla. Rokotussuojan on todettu tulevan rokotteiden ristiin käytöllä jopa paremmaksi kuin vain yhdellä rokotevalmisteella. Saatavilla olevat Comirnaty-rokotteet käytetään tällä hetkellä alle 30-vuotiaiden miesten rokotuksiin, koska varovaisuusperiaatteen vuoksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei suosittele heille Spikevax-rokotetta.

5–11-vuotiaat saavat BioNTech-Pfizerin Comirnaty-rokotteen, josta lapsille käytetään pienemmän annoksen sisältävää valmistetta.

Lue lisää Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tiedotteesta 22.12.2021: Ulkoinen linkkiKolmansiin annoksiin käytetään Pirkanmaalla enenevästi Modernan Spikevax-rokotetta

Kahdeksan työterveysyritystä mukana rokottamassa

Tampereen kaupunki on tehnyt sopimuksen koronarokotusten antamisesta työterveyshuollon asiakkaille Finlan työterveys­palvelujen, Medisportin, Mehiläisen, Lääkärikeskus Aavan, Pihlajalinnan, Pirten, Terveystalon sekä Valmet-työterveyden kanssa. Kaupunki antaa näille työterveysyrityksille koronarokotteet sekä määrää rokotusjärjestyksen. Työterveysyritykset puolestaan tekevät sopimukset työnantajien kanssa.

Saat koronarokotuksen työterveyshuollon kautta, jos työnantajasi on sopinut työntekijöidensä rokottamisesta työterveyshuollossa. Sopimuksen tehneet työnantajat tiedottavat rokotusmahdollisuudesta henkilöstölleen omissa kanavissaan. Työterveyshuollossa rokotukset etenevät samaa tahtia kuin Tampereen kaupungin rokotuspisteissäkin eli esimerkiksi toisen ja kolmannen rokotteen annosväli on yhtä pitkä molemmissa.

***
Tiedotetta päivitetty 5.1.2022: Korjattu otsikkoon, että rokotuksen saa loppiaisena ajanvarauksella viiden sijaan kuudella terveysasemalla.

Hoitotyön päällikkö
Birgit Aikio