Maksullisen pysäköinnin muutosten voimaantulo viivästyy

Julkaistu 28.12.2021 9.02

Yhdyskuntalautakunnassa 30.11.2021 päätetyt asukas- ja yrityspysäköintimaksujen hinnan korotukset sekä maksullisen pysäköinnin keston pidentäminen keskustassa Nokia Arenan läheisillä katualueilla eivät tule vielä voimaan vuoden 2022 alusta. Uusi tavoiteaikataulu päätösten voimaantulolle on 1.2.2022.

Keskustan pysäköintimaksujen muutokset Nokia Arenan ympäristössä kartalla.

Maksullisen pysäköintiajan pidentäminen kello 20:een arkisin ja lauantaisin koskee keskustassa Ratinan rantatien, Tammerkosken, Hämeenkadun, Itsenäisyydenkadun, Sairaalankadun, Kalevantien ja Vuolteenkadun väliin jäävää aluetta. Lisäksi Sairaalankatu siirretään alkaen maksuvyöhykkeestä 3 maksuvyöhykkeeseen 2, jolloin tuntimaksu nousee 1,20 eurosta 2 euroon.

Asukaspysäköintiluvat maksavat korotuksen jälkeen 25 €/kk. Nousua on nykyisestä maksusta 5 €/kk Petsamon alueella hinta on puolet pienempi eli 12,50 €/kk. Asukaspysäköinti on voimassa useilla keskustan alueilla muun muassa Juhannuskylässä, Tammelassa, Amurissa, Onkiniemessä, Kalevassa ja Pyynikillä (pysäköintitunnukset A–K) sekä Petsamossa (pysäköintitunnus L). Luvan lunastaneet voivat pysäköidä liikennemerkin lisäkilven osoittamille paikoille ilman aikarajoitusta, jos tilaa on.

Yrityspysäköinnin yhdyskuntalautakunnassa aiemmin päätetty hinta 560 €/vuosi tai 46 €/kk otetaan korotuksen jälkeen pysäköintilupa-alueilla A–K. Korotusta edellisestä vuosimaksusta on 70 € ja kuukausimaksusta 5,20 €. Petsamon alueella myös yrityslupamaksut ovat puolet pienempiä.

Liikenneinsinööri
Pekka Stenman