Sisätiloissa tapahtuva liikunta- ja kulttuuritoiminta sekä yleisötilaisuudet on kielletty 25.12.2021-7.1.2022 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston päätöksellä

Julkaistu 23.12.2021 15.48

Tampereella järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset on kielletty noin kahden viikon ajaksi eli 25.12.2021-7.1.2022 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston päätöksellä (23.12.2021). Tämä päätös vaikuttaa myös Tampereen kaupungin palveluihin.

Aluehallintoviraston päätös koskee kaikkea tapahtumatoimintaa sekä sisätiloissa järjestettävää liikunta-, urheilu-, huvi- tai virkistystoimintaa. Yleisötilaisuuksien kielto koskee muun muassa teatteri- ja elokuvaesityksiä, konsertteja ja urheilutapahtumia.

Kaupungin palveluista päätös sulkee sisäliikuntaan ja urheiluun käytettävät tilat kuten kuntosalit ja uimahallit. Kirjastojen lainaustoiminta jatkuu aukiolojen mukaisesti soveltuvin osin. Myös museot ovat avoinna, mutta asiakasmäärää rajoitetaan ja yleisöopastukset perutaan. Koronapassi ei ole tällä ajanjaksolla käytössä.

Päätös ei koske lakisääteisiä palveluita, ammattiurheilemista eikä vuonna 2004 tai sen jälkeen syntyneiden lasten ja nuorten ohjattua harrastustoimintaa.

Liikunta: Sisäliikuntatiloissa sallitaan edelleen ammattiurheilu sekä vuonna 2004 tai sen jälkeen syntyneiden lasten ja nuorten ohjattu harrastustoiminta. Tesoman, Pyynikin ja Hervannan uimahallit suljetaan. Ammattiurheilu sekä lasten ja nuorten vuonna 2004 tai sen jälkeen syntyneiden lasten ja nuorten harrastustoiminta keskitetään uinnin osalta Tampereen Uintikeskukseen kyseiselle ajalle. Kuntosaleilla sallitaan edelleen ammattiurheilu sekä vuonna 2004 tai sen jälkeen syntyneiden lasten ohjattu harrastustoiminta.

Kulttuuri:

Tampereen kirjastot

• Kirjastot ovat auki normaalien aukiolojen mukaan, ja asiakkaiden turvallisen asioinnin takaamiseksi myös sekä kokoelmatilat että omatoimikirjastot ovat käytössä.

• Lehtien luku- ja asiakastietokoneiden käyttö välttämättömään asiointiin on mahdollista vain turvavälein.

• Kirjastoautossa voi asioida viisi asiakasta tai perhekunta kerrallaan.

• Kirjaston varattavat kokoustilat ovat käytössä vain 2004 syntyneiden ja sitä nuorempien lasten ohjattuun harrastustoimintaan.

• Asiakkaita kehotetaan pikaiseen asiointiin, eikä oleskelu kirjastossa ole mahdollista.

Museot

• Museoiden näyttelytoiminta on auki normaalien aukiolojen mukaan.

• Asiakasmäärä rajoitetaan 10 henkilöön/ näyttelytila

• Museoiden yleisötapahtumat, tilaisuudet ja opastukset perutaan.

Tampere Filharmonia

• Kevään konsertit alkavat 14.1.2022.

Kaupunkikulttuuriyksikkö

• Kulttuuritilat ovat suljettuina 7.1.2021 asti.

Tampereen seudun työväenopisto

• Kevätlukukausi alkaa 17.1.2022.

Tulethan palveluidemme käyttäjäksi ainoastaan terveenä ja muistat maskisuosituksen, riittävät etäisyydet sekä hyvän käsihygienian.

Aluehallintovirasto haluaa valtakunnallisia rajoituksia laajemmilla rajoituksilla turvata Pirkanmaan terveydenhuollon kantokykyä, sillä tilanne on maakunnassamme muuta maata heikompi. Tämän vuoksi päätös ja sen rajoitukset kohdistetaan kaikkiin sisä- ja ulkotiloissa järjestettäviin kokoontumisiin.

Sivistyspalvelujen johtaja
Lauri Savisaari