Kaupunki myönsi nuorisotakuu-avustuksia 15 yhteisölle

Julkaistu 14.12.2021 18.21

Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunta päätti 14.12.2021 nuorisotakuuavustusten myöntämisestä. Lautakunta jakoi nuorisotakuuavustuksina 15 yhteisölle yhteensä 295 000 euroa.

Vuoden 2021 nuorisotakuuavustukset olivat haettavina 11.10.–12.11.2021. Hakemuksia tuli yhteensä 16 yhteisöltä. Avustukset myönnettiin seuraavasti:

• Rientolan Setlementti ry, Rientolan nuoret tekijät -työllisyyshanke 20 000 euroa
  • Pirkanmaan Kaarikoirat ry, Skeittitapuli 19 500 euroa
  • YAD ry, Skeittitapuli 13 500 euroa
  • Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymä, Skeittitapuli 19 500 euroa
  • Talous ja nuoret TAT, Kesäyrittäjä-ohjelma 27 000 euroa
  • Tampereen 4H-yhdistys, Ideasta tekoihin 20 000 euroa
  • Silta-Valmennusyhdistys ry, Alkusoitto-musapaja 10 000 euroa
  • Valo-Valmennusyhdistys ry, Mun duuni 25 000 euroa
  • Intro ry, Alkusoittoja aikuisuuteen 10 000 euroa
  • Tampereen NMKY ry, Työelämä- ja taloustaidot 24 000 euroa
  • Setlementti Tampere ry, Nepsy-kokemusmentori 13 000 euroa
  • Pakolaisnuorten tuki ry, Tukena-hanke 26 000 euroa
  • Legioonateatteri ry, Elämää ja teatteria! 28 000 euroa
  • Sopimusvuori ry, Remppaa ja Tuunaa -hanke 26 000 euroa
  • TamRoma, Future-hanke 13 500 euroa

Avustuksia myönnetään ensisijaisesti kolmannen sektorin toteuttamiin hankkeisiin. Avustusta saavan hankkeen tulee täydentää julkista palvelutarjontaa ja palvella nuoria matalalla kynnyksellä.

Avustus voi toimia hankkeiden siemenrahoituksena tai perusrahoituksena uusien nuorisotakuuta toteuttavien palvelujen kehittämiseen ja pilotointiin. Avustusta ei ole tarkoitettu toiminnan jatkuvaan rahoittamiseen eikä olemassa olevan toiminnan rahoittamiseen.

Palvelun tulee olla kohdennettu alle 30-vuotiaille tamperelaisille. Avustettavan toiminnan tulee olla Tampereen strategian 2030 mukaista.

Vuoden 2022 nuorisotakuuavustusta voitiin myöntää toimijoille, jotka haluavat testata uusia ideoita tamperelaisten nuorten tukemiseksi. Erityisesti avustettavaksi haettiin sellaisia hankkeita, joilla edistetään nuorten työllistymistä tai tuetaan nuorten arkea. Teemoista sai valita molemmat tai jommankumman.

Avustettavilla hankkeilla on mahdollista tavoittaa yhteensä satoja nuoria. Suurin osa avustettavista toiminnoista tarjoaa palvelua yli 30 nuorelle. Avustuksen saajilta edellytetään raportointia toiminnan ja tavoitteiden toteutumisesta.

- Nuorten syrjäytyminen on suuri ongelma, jota on pyritty ehkäisemään pitkään. Nuorisotakuu on suomalainen keksintö, jonka tavoitteena on tarjota jokaiselle nuorelle paikka yhteiskunnassa ja ehkäistä siten syrjäytymistä. Päätöksellä tuetaan 15 eri järjestön tai organisaation toimintaa, joka auttaa nuoria. Tuettavissa hankkeissa työllistetään nuoria, vahvistetaan työelämävalmiuksia ja -taitoja, ehkäistään mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä edistetään nuorten yrittäjyyttä, sanoo apulaispormestari Pekka Salmi.

Tiimiesimies
Ilkka Peltomaa