Santalahden väliaikainen ylikäytävä saa lopullisen kotinsa Vihiojanpuistosta

Julkaistu 3.12.2021 8.54

Upouusi Santalahden rantasilta, kävelyn ja pyöräilyn uusi pääreitti Paasikiventien ja uuden ratikkalinjan yli Santalahdessa avattiin liikenteelle keskiviikkona 1.12.2021 Samalla vanha Paasikiventien ylittävä ylikulkukäytävä jäi nykyisellä paikallaan tarpeettomaksi ja se nostetaan pois Paasikiventien yläpuolelta ensi viikolla.

Alunperinkin väliaikaiseksi tarkoitettu katettu puusilta rakennettiin Paasikiventielle vuonna 2016, ja sillan rakenteet ovat vielä erinomaisessa kunnossa. Sillan kaksi lohkoa nostetaan alas yksi kerrallaan tiistain ja keskiviikon (7. - 8.12.) sekä keskiviikon ja torstain (8. - 9.12.) välisenä yönä ensi viikolla. Silta ei kuitenkaan jää toimettomaksi, vaan lohkot kuljetetaan saman tien lopulliseen kotiinsa Vihiojanpuistoon Jokipohjan ja Veisun välimaastoon Koskuenpolun ja Rehunkujan välille. Uudessa siltapaikassaan sillan lohkoilla on elinkaarestaan jäljellä vielä monia vuosikymmeniä.

Reittiä suljetaan Vihiojanpuistossa siltalohkojen nostojen ajan kahtena yönä

Molemmat ylikulkukäytävän lohkot painavat 24 tn, ja niiden siirtelyssä tarvitaan järeää nostokalustoa. Tästä syystä lohkot nostetaan Vihiojanpuistossa paikoilleen yöllä, heti kun siltalohko saadaan kuljetettua Santalahdesta perille Vihiojanpuistoon. Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 7. - 8.12. noin kello 24.00 ja 6.00 välillä nostetaan ensimmäinen lohko itäiselle siltapaikalle. Nostossa käytetään järeää 300 tn nosturia, eikä yleisöä päästetä vaarallisen noston aikana siltapaikan lähelle. Tästä syystä kaikki jalankulun ja pyöräilyn reitit Vihiojanpuistossa Koskuenpolun ja Rehunkujan välillä ovat noston aikana suljettuna. Nosto kestää tiistain ja keskiviikon välisen yön, ja reitit pyritään avaamaan keskiviikko aamuna heti kun työt sen sallivat.

Toinen siltalohko nostetaan läntiselle siltapaikalle keskiviikon ja torstain välisenä yönä 8. - 9.12. kello 24.00 ja 6.00 välisenä aikana. Tälläkin kertaa noston ajaksi reitit Koskuenpolun ja Rehunkujan väillä suljetaan liikenteeltä.

Uudet katetut sillat käyttöön jouluun mennessä

Perjantai aamuna 9.12. Vihiojanpuistossa pitäisi kulkijaa odottaa kaksi komeaa katettua puusiltaa. Lopputöinä viimeistellään vielä silloille johtavat puistokäytävät ja rakennetaan muutama metri uutta kaidetta turvaamaan ja ohjaamaan kulkijoita uusilla ylityspaikoilla. Vihiojan katetut sillat pyritään saaman auki viimeistään jouluun mennessä.

Lopuksi puretaan vielä itäisen siltapaikan vieressä oleva vanha puusilta, joka on viime viikot toiminut Vihiojan ainoana ylityspaikana uusien siltojen perustuksia rakennettaessa.

Kohteen urakoitsija on Rakennusurakointi Eero Latomäki Oy ja rakennuttaja Tampereen kaupunki.

Siltalohkojen siirrot Vihiojanpuistossa joulukuussa 2021 kartalla.
Siltalohkojen siirrot ja suljetut reitit nostojen aikana kartalla. Klikkaa kuva isommaksi.

rakennuttajainsinööri
Jukka Rantala