KIERTO FEST -messut 8.12. – Kiertotalous tarjoaa käytännön ilmastotekoja

Julkaistu 1.12.2021 7.45

Kiertotalous on yksi ratkaisu ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Siirtyminen kiertotalouteen muuttaa yhteiskuntaa ja näkyy tulevaisuudessa jokaisella alalla. Muutos vaatii sekä työntekijöiden että työnantajien tietojen ja taitojen lisäämistä. KIERTO FEST -kiertotalousmessut tarjoaa kattavasti tietoa opiskelijoille, kuluttajille, työnhakijoille, työntekijöille sekä yrityksille. Messuilta saa kipinän kiertotalouteen.

Kuvituskuva, jossa lukee Kierto Fest - kohtaa kiertotalouden mahdollisuudet 8.12.2021 klo 13-18 Tampere-talo Sorsapuistosali. Vapaa pääsy. Koronapassi käytössä.

KIERTO FEST -kiertotalousmessut, keskiviikkona 8.12.2021, lisäävät tietoa ja ymmärrystä siitä, mitä kiertotalous käytännössä on ja mitä sillä tarkoitetaan. Messuilla innostetaan ihmisiä tutustumaan kiertotalouteen erityisesti työllisyys-, yrittäjyys-, liiketoiminta- ja uranäkökulmasta. Päivän aikana kuullaan keynote-puheenvuoroja merkityksellisestä työstä sekä kiertotalouden tarjoamista menestystekijöistä yrityksille. Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen koordinoiman KIERTO-kumppanuushankkeen projektipäällikkö Riina Hiipakka-Lahden mukaan kiertotalous avaa uusia mahdollisuuksia työn tekemiseen ja yrittämiseen.

– Yleinen puhe kiertotaloudesta on keskittynyt paljon ympäristöaiheisiin. Haluamme kiinnittää huomion siihen, miten kiertotalous näkyy jo nyt työelämässä ja mitä askeleita sillä saralla otetaan seuraavaksi, Hiipakka-Lahti sanoo.

Kiertotalous on kaikkien yhteinen asia

KIERTO FESTin laaja näytteilleasettajien kirjo kuvastaa hyvin kiertotalouden monipuolisia mahdollisuuksia. Messut kokoavat yhteen kiertotalouden parissa toimivia oppilaitoksia, yhdistyksiä, tukipalveluiden tuottajia sekä yrityksiä. Yritysten toimialat ulottuvat teollisuudessa jätteiden käsittelystä biohajoavien muovien valmistukseen. Yritysten edustajina on näytteilleasettajina lisäksi muun muassa rakennetun ympäristön sekä sisustus- ja tekstiilialan toimijoita. Kiertotalouden alla voi harjoittaa erittäin monipuolista liiketoimintaa.

– Kiertotalouden liiketoimintamallit perustuvat kumppanuuksiin, jotka mahdollistavat esimerkiksi raaka-aineiden kierron eri vaiheissa. Yksin ei pystytä tekemään, joten yhteistyön rakentaminen eri alojen toimijoiden kesken on avainasemassa. Messuilla on mahdollisuus verkostoitua ja saada inspiraatiota ensimmäisten askelten ottamiseen yrittäjyydessä tai siirtymisessä kiertotalouteen omassa yritystoiminnassa, Hiipakka-Lahti kertoo.

Kiertotalous osaksi arkea opinnoissa, töissä ja vapaa-ajalla

Kiertotaloutta voi edistää arjen teoilla niin työssä, opinnoissa kuin vapaa-ajallakin. Kiertotalouteen siirtymiseen varaudutaan myös eri alojen opinnoissa. Messuilla on näytteilleasettajina useita oppilaitoksia, jotka kouluttavat uusia kiertotalousosaajia eri aloille.

Kiertotalous näkyy vahvasti esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa. Tampereen seudun ammattioppilaitos Tredun opiskelijat tuottavat messuilla nähtävän muotinäytöksen, jossa mallit puetaan päästä varpaisiin vastuulliseen ja kierrätettyyn muotiin. Näytöksessä nähdään muun muassa Tredun tekstiili- ja muotialan opiskelijoiden valmistamia kiertotaloustuotteita, joiden materiaalit on saatu tekstiilien kierrättämisen edelläkävijältä Nextiili ry:ltä.

– Omassa arjessa voi edistää kiertotaloutta esimerkiksi kiinnittämällä huomiota omaan pukeutumiseen. Tekstiili- ja vaatetusalalla on jo paljon yrityksiä, joiden toiminta pohjautuu täysin kiertotalouteen ja jotka ovat tehneet siitä kilpailuvaltin. Messuilla nähtävä muotinäytös osoittaa, että myös muoti voi olla vastuullista, Hiipakka-Lahti sanoo.

KIERTO FEST -messuilta saa vinkkejä arjen ympäristötekoihin myös ruokahävikin vähentämisessä, kierrättämisessä sekä jätteiden lajittelussa. Kiertotalousosaamisen kehittäminen ulottuu siis laajasti elämän eri osa-alueisiin ja KIERTO FEST antaa kipinän kiertotalouden edistämiseen niiden jokaisella saralla.

– Kiertotalous on tulevaisuuden työelämätaito ja kilpailuvaltti, joten kiertotalousosaamista kannattaa hankkia juuri nyt, Hiipakka-Lahti kertoo.

KIERTO FEST -kiertotalousmessut järjestetään keskiviikkona 8.12. klo 13–18 Tampere-talon Sorsapuistosalissa. Messuille on vapaa pääsy. Tapahtumassa on käytössä koronapassi. KIERTO FESTin järjestää Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen koordinoima KIERTO – Kiertotalouden toiminnalliset oppimisympäristöt -kumppanuushanke, joka juhlistaa hankkeen päättymistä messujen muodossa. KIERTO-hankkeessa luotiin uutta työtä ja osaamista kiertotalouden ympärille.

KIERTO-hanke
Projektipäällikkö