Maksullinen pysäköinti pitenee arkisin ja lauantaisin kello 20:een osassa keskustaa

Julkaistu 30.11.2021 20.24

Asukas- sekä yrityspysäköintilupamaksut nousevat vuoden 2022 alusta alkaen. Lisäksi maksullisen pysäköinnin aikaa pidennetään keskustassa Nokia Arenan läheisillä katualueilla arkisin ja lauantaisin kello 20:een saakka. Yhdyskuntalautakunta päätti maksullisen pysäköinnin muutoksista 30.11.2021.

Maksullisen pysäköintiajan pidentäminen kello 20:een arkisin ja lauantaisin koskee Ratinan rantatien, Tammerkosken, Hämeenkadun, Itsenäisyydenkadun, Sairaalankadun, Kalevantien ja Vuolteenkadun väliin jäävää aluetta. Lisäksi Sairaalankatu siirretään 3.1.2022 alkaen maksuvyöhykkeestä 3 maksuvyöhykkeeseen 2, jolloin tuntimaksu nousee 1,20 eurosta 2 euroon.

Asukas- ja yrityspysäköintimaksuihin korotuksia

Asukaspysäköintiluvat maksavat 1.1.2022 alkaen 25 €/kk. Nousua on nykyisestä maksusta 5 €/kk Petsamon alueella hinta on puolet pienempi eli 12,50 €/kk. Asukaspysäköinti on voimassa useilla keskustan alueilla muun muassa Juhannuskylässä, Tammelassa, Amurissa, Onkiniemessä, Kalevassa ja Pyynikillä (pysäköintitunnukset A–K) sekä Petsamossa (pysäköintitunnus L). Luvan lunastaneet voivat pysäköidä liikennemerkin lisäkilven osoittamille paikoille ilman aikarajoitusta, jos tilaa on.

Yrityspysäköinnin yhdyskuntalautakunnassa aiemmin päätetty hinta 560 €/vuosi tai 46 €/kk otetaan käyttöön 1.1.2022 pysäköintilupa-alueilla A–K. Korotusta edellisestä vuosimaksusta on 70 € ja kuukausimaksusta 5,20 €. Petsamon alueella myös yrityslupamaksut ovat puolet pienempiä.

Asukas- ja yrityspysäköinnin hinnankorotuksista päätettiin yhdyskuntalautakunnassa 29.1.2019. Osa korotuksista tuli voimaan 1.3.2019 alkaen ja osan piti tulla voimaan vuoden 2021 alusta. Koronan vaikutusten takia niitä ei silloin toteutettu, joten ne toteutetaan vuodesta 2011 alkaen.

Johtaja
Mikko Nurminen