Luontotuokio-salkku tuo luonnon kauneuden ja äänet ikäihmisten lähelle

Julkaistu 18.11.2021 19.03

Vaikka ikääntyneellä ei olisi mahdollista liikkua usein luonnossa, on tärkeää, että hän voi muistella omia luontokokemuksiaan yhdessä muiden kanssa. Luontotuokio-aineiston avulla voi rentoutua, kertoa luontomuistojaan ja kokea uusia elämyksiä.

Miten luontoaineistosta koostettaisiin elämyksellinen paketti ikäihmisille? Tämän kysymyksen äärellä olivat Konkarit – ikäihmisten museopalveluja suunnitteleva museolehtori Lila Heinola ja johtava museolehtori Anne Keskitalo. Amanuenssi Tomi Kumpulainen ja tutkija Riikka Elo Tampereen luonnontieteellisestä museosta innostuivat liittymään työryhmään. Jo alussa huomattiin, että kaikilla oli oma luontotarina kerrottavanaan. Viimeistään Yle Radio Suomen Luonnonäänien ilta -ohjelman suosio vahvisti sen, että ihmiset mielellään kuuntelevat luontoääniä ja jakavat kokemuksiaan muille.

Osana suunnittelutyötä olivat haastattelut, joissa ikäihmisten ohjaajat kysyivät asiakkailtaan luontokokemuksia ja -mieltymyksiä. Vastauksissa korostuivat luonnosta nauttiminen eri aisteja käyttämällä, liikkuminen, marjastus ja sienestys, sekä luonnon eliöiden ja ilmiöiden havainnointi. Maisemien värit, eläinten ja lintujen äänet, kasvien ja puiden tuoksut sekä vesistöjen kimmellys ja liplatus olivat mieluisimpia luontokuvauksia. Ikäihmiset kaipasivat rauhallista metsää, rantamaisemaa ja lintujen laulua. Ikkunasta toivottiin näkyvän vuodenaikojen mukaan vaihtuva maisema vielä silloinkin, kun ikääntyessä olisi muutettava lähemmäs terveys- ja hyvinvointipalveluita ja kun aikaa vietettäisiin paljon kotona.

Kaksi henkilöä nauravina pöydän ääressä.
Väinö Järvenpää tutustui ohjaaja Anna Siltasen kanssa Luontotuokio-laitteeseen kesällä 2021. Sen jälkeen laitteen ominaisuuksia parannettiin käyttövalmiiksi.

Mediataiteilija Matti Niinimäki hioi aiemmin toteutettujen äänimuseoiden konseptia visuaalisempaan suuntaan. Digitaaliset valokuvat näkyvät puurunkoisen Luontotuokio-laitteen näytöltä eli "ikkunasta" ja ääni kuuluu, kun vanerisen "äänilevyn" asettaa paikoilleen. Kun ikäihminen nauttii Luontotuokiosta, näkee hän kauniita luontokuvia ja kuulee lintujen laulua, veden, metsän ja niityn ääniä. Hän muistelee lempipaikkojaan puiden katveessa tai avarassa maisemassa, soutelua ja uimista järvessä tai luonnonilmiöiden ja eläinten tarkkailua.

Puisen laatikon kannessa kuva kesäisistä koivuista rannalla.
Luontotuokiossa on kymmenkunta lintuääntä ja kuikan ääni on yksi vaikuttavimmista.

Digitaalisten äänien ja kuvien lisäksi Luontotuokio-laitteen kyljessä olevasta lokerosta löytyvät Luontokortit. Pyöreän muotoisia kortteja katsellessa ikään kuin kurkistaa kaukoputkella metsään, joka on tulvillaan värikkäitä metsämarjoja ja -kukkia, sieniä, puita ja eläimiä. Korttien teksteissä syvennytään luontoaiheiseen suomalaiseen runouteen ja kansanperinteeseen. Luontokortteihin on taitavasti upotettu myös pedagoginen ulottuvuus eli harjoitukset, joita ikäihmiset voivat tehdä yksin ja yhdessä muiden kanssa. Harjoitusten avulla voi havainnoida kasveja ja puita, tarkastella maisemaa ja muistella vanhoja luontoon liittyviä sananlaskuja ja loruja.

Henkilön käsissä pyöreä kortti, jossa on valokuva sienistä.
Luontokorttien runsas kuvasto tuo tarkasti esiin kasvien yksityiskohtia ja tunnistettavia piirteitä.

Aivotutkija Minna Huotilainen on todennut, että luontoaiheisten rentoutusvideoiden rauhoittava mekanismi perustuu turvaa tuoviin elementteihin. Veteen, metsään ja tuleen liittyvät tunteet tulevat syvältä ihmisen esitietoisesta järjestelmästä. Niihin linkittyvät myös onnelliset muistot, jotka kumpuavat ihmisen elämäkerrasta. Rantakuva herättää muiston lapsuuden rantaleikeistä ja uimisesta, metsäkuva kaipuusta puiden suojaan. Luontotuokio-aineisto johdattaa muistelemaan juuri näitä mieleen painuneita elämyksiä ja niiden tuottamia hyvän olon tunteita.

Luontotuokio-aineistoa lainataan ikäihmisten asumisyksiköiden, päiväkeskusten, lähitorien, kerhojen ja yhdistysten käyttöön. Aineiston lainaaminen on ilmaista.

Luontotuokio ikäihmisille

• 25 ääntä ja valokuvaa neljästä teemasta: linnut, vesi, metsä, niitty.
  • 47 Luontokorttia viidestä teemasta: kasvit, sienet, eläimet, puut, taivas.
  • 12 Harjoituskorttia.
  • Äänet ja valokuvat ovat peräisin digitaalisista arkistoista. Valokuvista suurin osa ovat Onni Rantasen, Tomi Kumpulaisen ja Ari Heinolan yksityiskokoelmista.
  • Sähkövirralla toimiva Luontotuokio-laite on pakattu salkkuun kuljetusta varten.
  • Lainausaika 2 viikkoa tai sopimuksen mukaan.
  • Soveltuu parhaiten pareittain tai pienessä ryhmässä käytettäväksi.

Museolehtori
Lila Heinola