Tullikamari perusparannetaan

Julkaistu 16.11.2021 18.51

Tampereen kaupungin omistama ja tällä hetkellä kulttuuritiloina toimiva Tullikamari aiotaan perusparantaa. Perusparannuksen hankesuunnitelma hyväksyttiin jatkosuunnittelun pohjaksi sivistys- ja kulttuurilautakunnassa 16.11.2021.

Kuva Tullikamarin rakennuksesta ulkopuolelta.

Tullikamari ja Pakkahuone ovat valmistuneet vuonna 1901 piiritullikamarin ja tullausterminaalin toimintaan. 120-vuotias rakennus on historiallisesti arvokas ja asemakaavalla suojeltu. Kulttuurikäyttöön rakennus otettiin vuonna 1988 kun tullin toiminta tiloissa päättyi. Rakennuksessa tehtiin perusparannus vuonna 1994. Kuntotutkimusten perusteella rakennus on laajan perusparannuksen tarpeessa. Peruskorjauksen yhteydessä on tarpeen toteuttaa rakenteellisia ja teknisiä korjauksia sekä toiminnallisia parannuksia.

Tullikamarin ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevat Tullikamarin Klubi-ravintola ja Pakkahuone-sali. Toisessa kerroksessa ovat Tampereen Kulttuurikamari Oy:n, Tampereen Musiikkijuhlien, Tampereen elokuvajuhlien ja Tampereen Teatterikesän toimistot. Tullikamari on erittäin suosittu kulttuuritilaisuuksien paikkana.

Vireillä olevassa asemakaavamuutoksessa mahdollistetaan Tullikamarin sisäänkäynnin laajentaminen Tullikamarin aukion puolelle. Asemakaava mahdollistaa 1500 kerrosneliömetrin maanalaisen lisärakentamisen. Rakennuksen suojelumääräyksen sisältöä on tarpeen uudistaa.

Julkisivut vaativat kunnostusta, konesaumattu peltikate ja sadevesijärjestelmä on tarve uusia. Tekniset järjestelmät ovat kokonaisuudessaan uusimisen tarpeessa. Rakenteellisia korjauskohteita ovat mm. kellarin ulkoseinien rakenteiden korjaus, alapohjien uusiminen, välipohjien täyttömateriaalien uusiminen sekä kattorakenteiden uusiminen. Julkisivujen ja sisätilojen pintojen kunnostamisessa on tarpeen huomioida rakennuksen historiallisesti arvokkaita yksityiskohtia.

Tullikamarin perusparannuksen hankkeelle on varattu talonrakennuksen investointiohjelmassa määrärahaa vuosille 2021 - 2024 yhteensä 9,53 miljoonaa euroa. Hankesuunnitelman kustannusarvio on noussut rakentamisen kustannusten kasvun myötä 10,8 miljoonaan euroon. Kustannusarvio on noussut tarveselvitysvaiheesta noin 1,3 miljoonaa euroa. Rakennuksen laajuus on säilynyt ennallaan. Toteutussuunnittelussa etsitään ratkaisuja siihen, että kustannustasoa saadaan alaspäin.

Apulaispormestari Matti Helimon mukaan kaupungin kulttuurin tukemisen ja vetovoiman kannalta on merkityksellistä, että sivistys- ja kulttuurilautakunta hyväksyi Tullikamarin perusparannuksen hankesuunnitelma jatkosuunnittelun pohjaksi.

- Tullikamarin vaikuttavuutta kuvaa se, että koronapandemiaa edeltävänä vuonna Pakkahuoneella ja Klubilla järjestettiin yli 500 tilaisuutta. Näissä tilaisuuksissa kävi yhteensä noin 200 000 henkilöä. Tullikamari on tamperelaisille ja vierailijoille merkittävä keikka- ja festivaalipaikka, jota arvostetaan valtakunnallisesti sekä kansainvälisesti, hän sanoo.

Rakennustyöt ajoitetaan Tullikamarin aukion uudistamisen ja siihen liittyvän uudisrakentamisen kanssa. Rakennustyöt on arvioitu alkaviksi vuoden 2023 tammikuussa ja niiden on määrä valmistua kesällä 2024. Käyttöönotto olisi elokuussa 2024. Kaupungin kulttuuritapahtumille etsitään väistötiloja perusparannuksen ajaksi. Kulttuurikamari Oy vastaa oman toiminnan osalta väistötiloista.

Apulaispormestari
Matti Helimo
puhelin +358405158726

Hankearkkitehti
Arto Huovila

Teksti Aila Rajamäki

Kuvat Tullikamari on historiallisesti arvokas ja asemakaavalla suojeltu rakennus.