Nysse-linjastosta kolme asukastilaisuutta

Julkaistu 11.11.2021 14.03

Nysse-linjaston kehitystyö jatkuu syksyn aikana saatujen palautteiden, asiakasmäärien ja asiakastyytyväisyysmittausten tulosten perusteella. Kesän 2022 ja talvikauden 2022-2023 linjastoratkaisuista päätetään Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa joulu- ja tammikuussa. Ennen päätöksentekoa Nysse järjestää kolme asukastilaisuutta.

Nyssen Linjasto 2021-suunnittelua tehtiin yli vuoden ajan tiiviissä yhteistyössä asukkaiden ja joukkoliikenteen käyttäjien kanssa. Linjastosuunnittelun eri vaiheissa Nysse sai yli 5000 laadukasta palautetta, joiden pohjalta luotu linjasto on nyt katuverkollamme näkyvissä.

Nyssen kyydissä tehdään yli 130 000 nousua arkipäivisin. Lähes kolme neljästä kaikista Nyssen matkustajista kulkee päivittäin Nyssen runkolinjoilla 1–10 ja 19 tai seudun kuntien päälinjoilla 40, 50, 70 ja 80. Näillä linjoilla on vaihdoton yhteys Tampereen keskustan solmupisteille kuten Keskustorille, Koskipuistoon tai Sorin aukiolle.

Syksyllä tehtyjen asiakastyytyväisyysmittausten perusteella 85,6 % matkustajista pitää bussilinjan reittiä itselleen sopivana. Mittaukset tehdään kuukausittain. Tulos viestii siitä, että Nyssen suunnittelussa on onnistuttu rakentamaan asiakkaiden tarpeisiin sopiva linjasto. Moni kriittinen palaute koskee oman asuinalueen linjaston muuttumista merkittävästi, mutta myös kiitosta uusista linjastoratkaisuista on saatu.

Linjastosuunnittelun käytössä ovat nyt kesäkauden 2021 ja syksyn palautteet, matkustajamäärän kehitys sekä alueelliset pysäkkikohtaiset nousijamäärät. Linjaston ja asiakaslähtöisen palvelun kehittäminen jatkuu palautteen ja matkustajakysynnän pohjalta.

Kesän 2022 ja tulevan talvikauden 2022–2023 linjastoratkaisuista päätetään Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa joulu- ja tammikuussa. Kaikki saadut palautteet otetaan suunnittelussa huomioon, mutta jokaista yksittäistä toivetta ei voida toteuttaa. Joukkoliikennettä suunnitellaan joukoille, ja lopputulos on aina kompromissi.

Nyt suunnittelussa olevista linjastomuutoksista järjestetään kolme asukastilaisuutta Peltolammilla, Hervannassa ja Koilliskeskuksessa. Nyssen suunnittelijat esittelevät uusia suunnitelmia ja vastaavat kysymyksiin. Tilaisuuksissa voi edelleen antaa palautetta myös syksyn 2021 suuresta linjastomuutoskokonaisuudesta, sen onnistumisista ja kehitysehdotuksista.

Nyssen asukastilaisuudet:

Tiistaina 16.11.2021 klo 17–19, Peltolammin koulun ruokala

Torstaina 18.11.2021 klo 17–19, Hervannan kirjaston lukusali

Maanantaina 22.11.2021 klo 17–19, Koilliskeskuksen Kivi-sali

Ulkoinen linkkiLue lisää suunnitelluista muutoksista Nysse.fi

Teksti Hanne Tamminen

Kuvat Wille Nyyssönen