Vapriikki täyttää 25 vuotta

Julkaistu 26.10.2021 9.30

Museokeskus Vapriikki juhlii tulevana lauantaina 30.10. 25-vuotissyntymäpäiviään. Paljon hienoja hetkiä on koettu näiden vuosien aikana, muun muassa valinta Vuosisadan museoksi 2017. Upeita näyttelyitä on avattu useita kymmeniä, ja vieraita kulttuureita on tehty tutuksi tamperelaisille Kiinaa ja Japania myöten.

Jo neljännesvuosisata on kulunut siitä, kun Tampellan vanha tehdaskiinteistö sai uuden elämän museona. Asiakkaita on aina kiehtonut talon rakennushistoria, ja nyt tarjoutuu tilaisuus kuulla siitä asiantuntijan johdolla. Tutkija Anna Lyyra-Seppänen Pirkanmaan maakuntamuseosta opastaa Alaverstaan historiaan kello 12 ja 13.

Vapriikki on tänä vuonna päässyt myös dekkarin tapahtumapaikaksi. Kirjailija Lasse Honkanen vetää kello 14 kierroksen, jossa tutustutaan Tilaisuus tekee murhaajan -kirjan tapahtumapaikkoihin ja liikutaan myös kulissien takana, jossa kirjan murhailijakin hiippailee. Missä sijaitsevat kierreportaat, joita pitkin konna pääsee taloon? Millainen on tutkijan työhuone oikeasti, ja missä on museonjohtajan kulmahuone? Varoitus: kierros sisältää juonipaljastuksia! Liput kierrokselle myydään etukäteen Tiketissä.

Lauantaina voi myös osallistua opastuksille Tampere liekeissä ja Ritarit -näyttelyihin.

Lapsille on jaossa museorastirata. Vapriikin museokaupassa on luvassa tarjouksia ja museoravintola Valssissa voi herkutella Vapriikin juhlaleivoksella, joka on myynnissä vain tapahtuman ajan.

Syntymäpäiväsankarille on luvassa myös facelift. Vuoden vaihteessa alkaa museon aula- ja ravintolatiloissa remontti. Sen vuoksi museo, ravintola ja kauppa suljetaan 13.12.2021. Uusi, entistä ehompi Vapriikki avaa ovensa 10.2.2022.

Ulkoinen linkkiMuseokeskus Vapriikki