Siirry sisältöön

Saara Ekströmin videoteokset kuvaavat ajan ja paikan kerroksellista ja rapautuvaa synteesiä

Julkaistu 22.10.2021 13.47

Kulttuuritalo Laikun Galleriassa on esillä taiteilija Saara Ekströmin näyttely Ajan heittämä varjo. Valokuva- ja videotaiteilijana sekä installaatioiden ja tilataiteen tekijänä tunnetun Ekströmin taiteen ytimessä ovat kronotoopit. Niissä risteävät vastakohtaisuudet ja ääripäät, ajan ja paikan kerrokselliset rakenteet ja niiden rapautuminen sekä häilyvä halu sekä muistaa että unohtaa. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

The wall of an abandoned prison cell with drawn and scratched markings, and parts of photographs glued to and torn from the wall.
 

Kulttuuritalo Laikun Galleriassa on esillä taiteilija Saara Ekströmin näyttely Ajan heittämä varjo. Ekström tunnetaan pitkästä urastaan valokuva- ja videotaiteilijana sekä installaatioiden ja tilataiteen tekijänä. Hänen taiteensa ytimessä ovat kronotoopit, joissa risteävät vastakohtaisuudet ja ääripäät, ajan ja paikan kerrokselliset rakenteet ja niiden rapautuminen sekä häilyvä halu sekä muistaa että unohtaa. Gallerian näyttelyssä on esillä kaksi 8 mm filmille kuvattua kokeellista lyhytelokuvaa, Shadow Codex (2021) ja Amplifier (2017). Teokset käsittelevät kahta toisistaan poikkeavaa ympäristöä ja niihin tallentuneiden merkityssisältöjen muuttuvaa, katoavaa ja hetkellistä luonnetta.

Shadow Codex on Turun lääninvankilan (1835–2007) hylätyissä tiloissa kuvattu teos, joka dokumentoi seiniin piirrettyjen, naarmutettujen, liimattujen ja poltettujen viestien kerrostumia. Merkinnät ovat väyliä varjomaailmaan, yksilön psyyken pimeyteen ja tekevät samalla näkyväksi yhteiskunnan synnyttämän ja kätkemän kääntöpuolen. Teos on tallenne kaupungin keskellä sijainneesta kielletystä alueesta, laitosarkkitehtuurista sekä alakulttuurin koodistosta, joka on kuin romahtaneen sivilisaation merkkikieltä. Elokuvaa rytmittää John Cagen (1912–1992) vuonna 1964 säveltämä kuusiosainen teos ’Perilous Night’, jonka sanotaan olevan Cagen matka sielun yölliselle puolelle.

Amplifier käsittelee historian merkityksellisten solmukohtien näkyvyyttä arkisessa ympäristössämme. Kauneimmaksi urheiluareenaksi nimetty Helsingin olympiastadion valmistui vuonna 1938 olympialaisiin, jotka eivät koskaan toteutuneet. Funktionalistisen arkkitehtuurin puhdaslinjaista tyylisuuntaa noudattava rakennus kohoaa maamerkkinä utopialle sekä menneisyyden torjuvan ihmisen unohdustilalle. Suurten muutosten kynnyksellä aika käyttäytyy poikkeuksellisesti. Se halkeilee ja vuotaa, päästäen lävitseen asioita, jotka kuuluvat muualle, tuonpuoleiseen. Kaukaiset äänet ja niihin virittyvä vieras liikkuvat aution monumentin rakenteissa, joissa tanssi ja taikuus, eilinen ja nykyhetki yhtyvät.

Saara Ekström on turkulainen taiteilija, jonka teoksia on esitetty laajasti museoissa ja festivaaleilla Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa ja Aasiassa. Hänet on palkittu Turku-palkinnolla 1994, Suomen taiteilijaseuran palkinnolla 1995, Varsinais-Suomen taidepalkinnolla 2017 sekä mediataiteen AVEK-palkinnolla 2018. Ekström on ollut Helsingin juhlaviikkojen taiteilija 2005 sekä ehdolla Ars Fennica- ja Carnegie Art Award -palkintoihin 2010. Hänen töitään on muun muassa Kiasman, Amos Andersonin taidemuseon, Helsingin kaupungin taidemuseon, Espoon modernin taiteen museon sekä Turun ja Tampereen taidemuseoiden kokoelmissa.

Saara Ekströmin näyttely on Tampereen kaupunkikulttuuriyksikön näyttelytuotanto. Kaupunkikulttuuriyksikön näyttelytoiminnan tavoitteena on kuvataiteen ilmiöiden tunnetuksi tekeminen sekä monipuolisen ja korkeatasoisen näyttelyohjelmiston tarjoaminen Tampereen alueella.

Näyttely on avoinna 30.10.-21.11. ti-pe 9.00-21.00, la-su 10.00-18.00


Lisätietoja

Koordinaattori
Karoliina Paappa
puhelin 044 481 1775
sähköposti [email protected]


Teksti Saara Ekström, Mika Vaaranmaa

Kuvat Saara Ekström