Siirry sisältöön

Kaupungin verkkolaskutus yksinkertaistuu ja asiakkaiden on uudistettava e-laskujen sekä suoramaksujen laskutussopimukset

Julkaistu 11.10.2021 9.23

Tampereen kaupunki uudistaa ja yhtenäistää verkkolaskutustaan. Sekä e-laskujen että suoramaksujen laskutuskäytännöt muuttuvat 20. lokakuuta 2021, ja muutos edellyttää asiakkailta toimenpiteitä. Jatkossa riittää, että kaupungilta tulevia laskuja maksava asiakas tekee vain yhden sopimuksen kaupungin laskujen vastaanottamisesta. Uusi sopimus koskee kaikkia kaupungin laskuttamia palveluita, paitsi kaupungin myöntämien lainojen laskuja tai Tampereen Vedeltä tulevia laskuja.

 

– Pyrimme uudistuksella lisäämään ja yleistämään e-laskujen käyttöä kaikissa palveluissamme. Vaikka uudistus edellyttää asiakkaalta hieman vaivannäköä, on uusi yhtenäinen palvelu helppo ottaa käyttöön, kertoo talousjohtaja Jukka Männikkö.

Hänen mukaansa verkkolaskutuksen yhtenäistäminen tukee omalta osaltaan kaupungin ekologista toimintatapaa ja ilmastoneutraaliuuden tavoitetta. Lisäksi muutoksella tavoitellaan säästöjä kaupungin kassaan: e-laskun lähettäminen asiakkaalle on 25 prosenttia edullisempaa kuin paperilaskun.

– Kaupunki lähettää asiakkailleen noin 600 000 laskua vuodessa, ja tällä hetkellä niistä vain noin viidesosa menee e-laskuina, kertoo Jukka Männikkö.

Monetra Pirkanmaa Oy vastaa laskutuksen yhtenäistämisen käytännön toteutuksesta Tampereella. Esimerkiksi Oulun kaupungin laskutus on uudistettu samalla tavalla. Pääasiassa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja tuottava Monetra-konserni on voittoa tavoittelematon in-house-yhtiö, jonka omistajia ovat muun muassa Tampereen, Oulun, Kuopion ja Jyväskylän kaupungit sekä neljä sairaanhoitopiiriä.

Tilaa 20.10. alkaen kaikki laskut tunnuksella Tampereen kaupunki/laskut

Jotta asiakas saa kaupungin verkkolaskutuksen uudistuksesta kaiken hyödyn, on hänen tehtävä muutos laskutussopimukseensa joko omassa verkkopankissaan tai käyttämänsä pankin toimipisteessä. Tähän mennessä asiakkaan on pitänyt tehdä kaupungin kanssa useita eri palveluja koskevia laskutussopimuksia. Jatkossa kaikki laskut saa joko suoramaksuina tai e-laskuina, kun on uudistanut vanhan sopimuksensa ja vaihtanut laskutustunnuksen uuteen: Tampereen kaupunki/laskut.

Jos asiakas ei tee muutosta, hän alkaa saada käyttämistään kaupungin palveluista paperisia laskuja postiosoitteeseensa.

E-laskutusta jo käyttävät kaupungin asiakkaat saavat 20.10. alkaen omaan verkkopankkiinsa hyväksymispyyntöviestin, jonka hyväksymällä saa jatkossakin laskut e-laskuina. Laskut alkavat tulla uuden sopimuksen mukaisesti e-laskuina siitä lähtien, kun on hyväksynyt pyynnön verkkopankissaan. Muutospyynnön voi myös hylätä, ja tällöin asiakas saa laskunsa vain paperisena.

Jos haluat tehdä jo ennakkoon muutoksia

Jos muutokseen haluaa valmistautua jo ennen 20. lokakuuta, asiakas voi tilata verkkopankistaan uuden e-laskun tunnuksella Tampereen kaupunki/kotipalvelu, eikä hänen tämän jälkeen tarvitse enää uudistaa sopimustaan. Myös suoramaksusopimuksen voi uusia etukäteen tekemällä suoramaksuvaltuutuksen tunnuksella Tampereen kaupunki/kotipalvelu. Kun verkkolaskutuksen uudistus astuu voimaan 20. lokakuuta, alkaa Tampereen kaupunki/laskut -tunnus korvata automaattisesti Tampereen kaupunki/kotipalvelu -tunnuksen.

Esimerkki 1
Olen Tampereen kaupungin palvelujen asiakas ja minulla on erikseen sovittuja useita eri palveluja koskevia e-laskutussopimuksia. Mitä teen?
Lokakuun 20. päivästä alkaen e-lasku-asiakkaana saat verkkopankissasi muutossanoman, jonka kautta voit hyväksyä käyttöösi uuden Tampereen kaupunki/laskut -tunnuksen. Tämän jälkeen saat jatkossa kaikki kaupungilta tulevat laskut e-laskuina (paitsi Tampereen Veden laskut tai lainoja koskevat laskut). Muutoslinkki asiakkaalle on voimassa 30 päivää.

Esimerkki 2
Olen sopinut, että saan Tampereen kaupungin suun terveydenhuollon ja päivähoidon laskut suoramaksuna. Mitä teen?
Sinun on asioitava pankissasi tehtävä uusi suoramaksusopimus, jonka tunnus on 20.10. alkaen Tampereen kaupunki/laskut. Tekemällä muutoksen saat jatkossa kaikki Tampereen kaupungilta tulevat laskut suoramaksuna.

Esimerkki 3
Saan pelkästään Tampereen kaupungin kotipalvelun laskut suoramaksuna tai e-laskuna. Mitä teen?
Sinun ei tarvitse tehdä mitään, sillä nykyinen sopimuksesi kattaa jatkossa kaikki muutkin kaupungilta tulevat palvelulaskut. Tällöin saat automaattisesti Tampereen kaupungin suoramaksun tai e-laskun kaikista palveluista lukuun ottamatta Tampereen Veden laskuja tai lainojen laskuja.

Esimerkki 4
Saan Tampereen kaupungin laitoshoidon laskut suoramaksuna tai e-laskuna. Mitä teen?
Sinun on asioitava pankissasi tai verkkopankissasi ja tehtävä uusi sopimus tunnuksella Tampereen kaupunki/kotipalvelu tai 20.10. alkaen Tampereen kaupunki/laskut. Tekemällä muutoksen tunnukseen saat jatkossa kaikki Tampereen kaupungilta tulevat laskut sopimuksen mukaan joko suoramaksuna tai e-laskuna.

Esimerkki 5
Mummoni edunvalvojana olen tilannut Tampereen kaupungin terveyskeskuslaskut suoramaksuna tai e-laskuna. Mitä teen?
Sinun on asioitava pankissa tai verkkopankissa ja tehtävä uusi sopimus tunnuksella Tampereen kaupunki/kotipalvelu tai 20.10. alkaen Tampereen kaupunki/laskut. Tekemällä muutoksen saat jatkossa kaikki Tampereen kaupungilta tulevat mummosi laskut joko suoramaksuna tai e-laskuna.

Esimerkki 6
Saan kaupungilta paperisia laskuja postitse ja haluaisin jatkossa saada e-laskuja. Mitä teen?
Sinun tulee tehdä 20.10. alkaen e-laskusopimus verkkopankissasi tunnuksella Tampereen kaupunki/laskut. Jatkossa sopimuksen mukaan saat kaikki Tampereen kaupungilta tulevat laskut e-laskuina lukuun ottamatta lainojen laskuja tai Tampereen Veden laskuja.

Esimerkki 7
Minulla on Tampereen kaupungin myöntämä laina (asunto- tai taiteilijalaina tai sosiaaliluotto) ja haluaisin jatkossa hoitaa lainaan liittyvät maksut e-laskulla. Mitä teen?
Sinun tulee tehdä e-laskusopimus verkkopankissasi tunnuksella Tampereen kaupunki/lainat.

Lisätietoja:
Monetra Pirkanmaa Oy
[email protected]
tai puh. 03 5656 4465


Teksti Raija Lindell