Siirry sisältöön

Hyvinvointikeskuksissa palvellaan nyt myös työnhakijoita

Julkaistu 6.10.2021 10.02

Työnhakijoita palvellaan nyt myös kahdessa Tampereen hyvinvointikeskuksessa. Palvelu on tarkoitettu erityisesti asiakkaille, jotka tarvitsevat tukea työelämään suuntautumisessa.  Tarkoituksena on tuoda palvelut lähelle ja helpottaa asiointia. Asiakkaan on mahdollista saada myös muita palveluja kätevästi saman katon alta.

Pirkanmaan työllisyyden edistämisen kuntakokeiluun kuuluvat työnhakijat pääsevät hoitamaan työllistymiseensä liittyviä asioitaan nyt myös kahdessa eri asuinalueen hyvinvointikeskuksessa. Tällä hetkellä palveluja saa Tesoman hyvinvointikeskuksesta ja Linnainmaan Koilliskeskuksesta. Hervannan alueella palvelua saa myös Hervannan yhteisökeskus L8:sta. Nuoria asiakkaita palvellaan keskustassa Kulttuuritalo Laikussa. Palvelu painottuu erityisesti asiakkaisiin, jotka ovat suuntautumassa työelämään, mutta tarvitsevat siihen tukea.


Kuvassa vasemmalta oikealle hyvinvointitiimin Susanna Ruohonen, Linnainmaan Koilliskeskus, Marita Kolehmainen, Kulttuuritalo Laikku, Riikka Ylikoski, Hervannan yhteisökeskus L8 ja Pietu Mauranen, Tesoman hyvinvointikeskus.

Keskuksissa toimii Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen oma hyvinvointitiimi, joka koostuu OMA-valmentajista. He auttavat asiakkaita työnhakuun ja koulutukseen liittyvissä asioissa sekä ohjaavat asiakkaita heidän tarvitsemiinsa palveluihin. OMA-valmentajat tapaavat asiakkaitaan ajanvarauksella sekä ohjaavat Hyvinvoiva työnhakija -ryhmien toimintaa. Asiakkaan on myös mahdollista saada tuekseen työllisyys- ja kasvupalvelujen palveluneuvoja, joka tarvittaessa auttaa konkreettisesti työnhaussa ja tukee työllistymisessä.

Etuna oman alueen hyvinvointikeskuksessa asioimisessa on se, että myös muita tarpeellisia palveluja löytyy saman katon alta. OMA-valmentaja voi tapaamisessa ohjata asiakkaan myös hyvinvointikeskuksen terveyspalveluihin. Tapaamisessa pystytään näyttämään asiakkaalle konkreettisesti, mistä palvelu saman rakennuksen sisällä löytyy.

– Pyrimme siihen, että mahdollisimman paljon asioita pystyttäisiin hoitamaan paikan päällä. Lisäksi yhteistyökumppanien konsultointi puolin ja toisin on tärkeää. Syksyn aikana keskuksissa on tarkoitus kokeilla myös palvelua, johon pääsee ilman aikavarausta matalalla kynnyksellä, kertoo OMA-valmentaja Pietu Mauranen.

Hyvinvointikeskuksissa toimii myös omat työnhakijoille tarkoitetut Hyvinvoiva työhakija -ryhmät. Syksyllä alkaneissa ryhmissä käsitellään työnhakijan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyviä aiheita, kuten esimerkiksi liikuntaa, ravintoa ja mielen hyvinvointia. Omalla asuinalueella järjestettävään ryhmään on voinut hakeutua OMA-valmentajan kautta. Asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä läheltä saatavaan palveluun.

Tällä hetkellä OMA-valmentajia pääsee tapaamaan hyvinvointikeskuksissa vain ajanvarauksella. Ajan voi varata ottamalla yhteyttä omaan OMA-valmentajaan.

Yhteyden OMA-valmentajaan saa, kun
• jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi -verkkopalvelun kautta tai
• lähettää sähköpostia osoitteeseen [email protected] tai
• soittaa asiakaspalvelunumeroon 040 801 6581 (ma–pe klo 9.00–16.15) tai
• TE-palvelujen Henkilöasiakkaan puhelinpalvelunumeroon 0295 025 500 (ma–pe klo 9.00–16.15).

Hyvinvointitiimi tekee yhteistyötä myös tänä vuonna käynnistyneen Pirkanmaan työkykyhankkeen kanssa ja ohjaa tarvittaessa asiakkaita palvelun piiriin. Asiakkaan on mahdollista saada sovitun käyntinsä yhteydessä apua myös työnhakuun liittyvissä asioissa. Palvelua saa maanantaisin ja torstaisin Työkykyhankkeen Hatanpään toimipisteellä.

Hyvinvointikeskuksen monipuoliset palvelut hyödyttävät koko kaupunginosaa

Tesoman hyvinvointikeskus on Tesoman ja sen lähialueiden julkisten palvelujen keskittymä, josta löytyy useita erilaisia kaupungin palveluja. Työllisyys- ja kasvupalvelut, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä ihmisten hyvinvoinnin rakentamisessa.

Tesoman Hyvinvointikeskuksen yksikön johtaja Riikka Helmisen mielestä työllisyys- ja kasvupalvelujen liittyminen mukaan keskukseen hyödyttää kaikkia alueen asukkaita.

– Palvelujen tuottaminen tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä on kaikkien etu. Nyt työnhakija-asiakas saa useampia palveluja samasta paikasta, eikä hänen tarvitse enää kulkea eri toimipisteiden ja työntekijöiden välillä. Esimerkiksi työkykyyn liittyvät terveysongelmat tai työttömyyteen liittyvät taloushuolet voidaan ratkoa mutkattomasti, kun hyvinvointikeskuksessa eri alojen ammattilaiset voivat auttaa asiakasta yhdessä, hän kertoo.

Yhteistyö hyödyttää myös alueen työnantajia. Riikka Helminen uskoo, että työvoiman saatavuus paranee ja paikallinen yhteistyö kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen kanssa vaikuttaa positiivisesti Tesoman alueen elinvoimaan, viihtyisyyteen ja vetovoimaan.


Lisätietoja

Tiimiesimies
Sirkka Manninen
puhelin +358444235210

Sähköpostiosoite: [email protected]



Teksti Hanna Kirmanen

Kuvat Hanna Kirmanen