Siirry sisältöön

Ollaan ihmisiksi -kampanja esittelee nyt pysäköinnintarkastajien ja sosiaaliohjaajan työtä

Julkaistu 21.9.2021 9.34

Tampereen kaupunki pyrkii edistämään työntekijöiden asiallista kohtelua Ollaan ihmisiksi -kampanjan avulla. Henkilöstön kokemat uhka- ja väkivaltatilanteet vaihtelevat tavaroiden heittelystä henkiseen ja ruumiilliseen väkivaltaan.

Asiakkaiden tapaaminen ja auttaminen ovat työn parhaita puolia monissa eri ammateissa. Kriittinen asiakaspalaute kuuluu kuntapalveluiden tuottamiseen, ja se käsitellään kulloiseenkin tilanteeseen sopivalla tavalla. Työntekijät kuitenkin kohtaavat työssään myös uhkailua, häirintää tai muuta epäasiallista käytöstä.

Kaupungin työhyvinvointipäällikön Sami Uusitalon mukaan 42 prosenttia henkilöstöstä on kokenut väkivalta- ja uhkatilanteita asiakkaiden kanssa, ja 13 prosenttia henkilöstöstä kohtaa näitä tilanteita vähintään viikoittain.

– Uhka- ja väkivaltatilanteet vaihtelevat tavaroiden heittelystä ja paikkojen rikkomisesta henkiseen ja ruumiilliseen väkivaltaan. Jokainen työntekijään kohdistuva väkivalta- ja uhkatilanne on liikaa, sanoo Uusitalo.

Pysäköinnintarkastajat Kaarlo ja Perttu sekä sosiaaliohjaaja Pietu kertovat työstään ja tilanteista, joissa epäasiallista käytöstä on esiintynyt.

Pysäköinnintarkastajat Perttu ja Kaarlo poseeraavat kampanjakuvassa työasut yllään..

Kaarlo ja Perttu kokevat pysäköinnintarkastajan työn olevan hyödyllistä ja merkittävää, koska työ parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.

– Ihmisten kohtaaminen on työssämme se huikea juttu. Suurin osa työstä on nykyään neuvontaa ja opastusta. Usein törmäämme tilanteeseen, jossa pysäköintivirhe on juuri tapahtumassa, ja asiakas on tyytyväinen, kun voi välttää mahdolliset pysäköintivirhemaksut.

– Huomattava osa ihmisistä käyttäytyy pysäköinnintarkastajia kohtaan asiallisesti. Aina ei kuitenkaan pääse vaikuttamaan ihmisten reaktioihin. Ihmisten epäasiallinen käytös on valvojien arjessa valitettavan yleistä. Tuntuu, että aggressiivisuus syntyy ihan tyhjästä ja joskus riittää, että ihminen näkee pysäköinnintarkastajan.


Sosiaaliohjaaja Pietu hymyilee ystävällisesti värikkäässä paidassaan.

Sosiaaliohjaaja Pietu on työskennellyt sosiaalipalvelujen neuvonnassa, jonka palvelut ovat avoinna kaikille kaupunkilaisille. Palvelua pyritään tuomaan mahdollisimman lähelle kuntalaista matalalla kynnyksellä tilanteissa, joissa ihmisellä on ongelmia tai kriisi elämässään. Ihmisten taloudellinen ahdinko ja myös päihdeongelmat näkyvät sosiaalipalvelujen neuvonnan arjessa.

– Tilanteen tuoma ahdistus näyttäytyy joskus myös epäasiallisena käytöksenä: lähinnä huutamisena, paperien repimisenä ja kynien lentelynä. Tilanteesta selviää usein kuuntelemalla ja puhumalla.

Kuntalaisille Pietu haluaa lähettää terveisiä, että "teitä varten täällä ollaan". Asiallisella ja molemminpuolisella kunnioituksella päästään tosi pitkälle.

Lue lisää:

Ollaan ihmisiksi -kampanja

  • Idea kampanjaan osallistumisesta sai alkunsa valtuustoaloitteesta. Kampanjaa on suunniteltu Tampereen kaupungin työsuojelutoimikunnan muodostaman työryhmän johdolla.

  • Kampanjassa haluttiin esitellä erilaisia asiakaspalvelutehtäviä ja tuoda esiin, että monet kohtaavat työssään epäasiallista käytöstä. Mukana olevat kaupungin työntekijät lupautuivat kampanjan kasvoiksi.

  • Tredun Hepolamminkadun toimipisteen media-alan aikuisopiskelijat osallistuivat kampanjamateriaalin ideointiin ja varsinaisen toteutukseen. Opiskelijat hoitivat valokuvauksen, julisteiden ja videoiden visuaalisen suunnittelun sekä toteutuksen.

  • Palvelualojen ammattiliitto PAMilla ja Päivittäistavarakauppa ry:llä oli Ollaan ihmisiksi -kampanja muutama vuosi sitten. Myös Vantaan kaupungilla oli samanniminen kampanja.

  • Löydät kampanjan somesta aihetunnisteella #OllaanIhmisiksi.

Kaupungin verkkosivuilla esitellään syksyn 2021 aikana kampanjaan mukaan lupautuneiden työntekijöiden kautta erilaisia asiakaspalvelutehtäviä ja kerrotaan niissä kohdattavasta epäasiallisesta käytöksestä. Sarjan aikaisemmat tiedotteet on julkaistu 23.8. ja 6.9.2021.


Lisätietoja

Työhyvinvointipäällikkö
Sami Uusitalo
puhelin 040 806 2078
sähköposti [email protected]


Teksti Tuuli Oinonen ja Katja Nieminen

Kuvat Tredun media-alan aikuisopiskelijat