Kaupin pesäpallo- ja hiihtostadionin rakentaminen alkaa syyskuussa

Julkaistu 8.9.2021 19.50

Kaupin pesäpallo- ja hiihtostadionin toteutussuunnitelma ja -sopimus hyväksyttiin maanrakennus- ja perustamistöiden osalta Tampereen kaupungin asunto- ja kiinteistölautakunnassa 8.9.2021. Rakentamisaikataulu on hyvin tiukka. Maanrakennus- ja perustustyöt aloitetaan alueella heti syyskuussa, ja uusi katsomorakennus on tarkoitus ottaa käyttöön heinäkuussa 2022. Hankesuunnitelman mukaan toteutuskustannukset ovat arviolta 8,2 miljoonaa euroa.

Kaupissa järjestetään Pesäpalloliiton 100-vuotisjuhlavuoden Itä-Länsi -ottelutapahtuma 8.–10.7.2022. Rakennushankkeen suunnittelu ja kilpailutus on jaettu tämän takia kahteen vaiheeseen, jotta toteutusta voidaan nopeuttaa.

Maanrakennus- ja perustustyöt on kilpailutettu avoimena hankintakyselynä elokuussa. Rakennus- ja talotekniikkaurakat kilpailutetaan avoimena hankintakyselynä loka-marraskuussa. Uusi pesäpallo- ja hiihtostadionin katsomorakennus on kooltaan 1 750 bruttoneliötä. Uudisrakennukseen tulee katetut tilat noin 2500 katsojalle sekä oheistiloja: pukuhuoneita wc- ja pesutiloineen, tapahtumien järjestämiseen toimisto- ja toimitsijatiloja sekä varuste- ja varastotiloja.

Arkkitehtisuunnitelmat laati Arkkitehdit Kontukoski Oy, joka on myös hankkeen pääsuunnittelija. Hankkeen rakennuttamisesta vastaa Tampereen Tilapalvelut Oy.

Pesäpallo- ja hiihtostadionin toteutussuunnitelma päivitetään ja tuodaan uudelleen lautakuntaan käsiteltäväksi, kun rakennus- ja talotekniikkatöiden hankintakilpailutus on tehty. Kaupin urheilupuiston hankkeille on vuoden 2021 talousarviomuutoksen jälkeen varattu määrärahaa yhteensä 13,8 miljoonaa euroa. Summalla rahoitetaan useita eri hankkeita: uusi jo valmistunut huoltorakennus (3,4 milj. euroa), pesäpallo- ja hiihtostadionin katsomorakennus (8,2 milj. euroa), jalkapallokatsomo ja kylmät tilat (1,5 milj. euroa), pysäköintialue (400 000 euroa), vanhan huoltorakennuksen muutostyö (200 000 euroa) ja muut alueen työt (85 000 euroa).

Kiinteistöjohtaja
Virpi Ekholm