Keskuspuhdistamon tuloviemäritunneli puhkaistiin

Julkaistu 1.9.2021 10.11

Sulkavuoren keskuspuhdistamon viemäritunneleiden louhintatöissä saavutettiin tärkeä etappi, kun toinen viemäritunneleista puhkaistiin läpi 31.8.2021. Nyt tuloviemäritunneli on koko matkalta auki Vihilahden ja Sulkavuoren tulopumppaamon välillä. Kalliotunnelilla on pituutta 1,6 km. Tunnelia on louhittu samanaikaisesti sekä Sulkavuoren suunnasta että Vihilahdesta Sulkavuoreen päin.

Tuloviemäritunneli puhkaistiin nyt ensin, ja purkuviemäritunneli saadaan läpi arviolta lokakuun puolivälissä. Purkuviemäritunnelia on vielä louhimatta noin 190 metriä. Betonityöt tunneleissa jatkuvat vielä louhinnan jälkeenkin, ja urakkaan kuuluvat työt valmistuvat kesällä 2022.

Tunnelin puhkaisuräjäytyksen aikaan työmaalla oli paikalla myös Skanskan konsernijohtaja Anders Danielsson Tukholmasta. Skanska toimii urakoitsijana vuonna 2019 alkaneessa puhdistamon kalliotilojen ja viemäritunneleiden louhintaurakassa.

Tuloviemäritunnelia pitkin puhdistettavat jätevedet johdetaan Sulkavuoren keskuspuhdistamon alla olevalle tulopumppaamolle, joka nostaa jätevedet puhdistusprosessiin. Kun jätevedet ovat kulkeneet puhdistusprosessin läpi, ne johdetaan purkuviemäritunneliin ja edelleen Pyhäjärvessä olevaan purkuputkeen.

Tunnelit ovat noin kolmekymmentä metriä maanpinnan alapuolella. Ne ovat pohjalta viitisen metriä leveitä ja korkeutta on yli viisi metriä. Tilaa tarvitaan, jotta louhe pystytään lastaamaan louherekkojen kyytiin tunnelissa.

Sulkavuoren keskuspuhdistamo otetaan käyttöön kesällä 2025. Sulkavuoren keskupuhdistamossa tullaan käsittelemään Kangasalan, Lempäälän, Pirkkalan, Tampereen, Vesilahden ja Ylöjärven jätevedet. Tavoitteena on toteuttaa toimintavarma puhdistamo, jonka puhdistusteho täyttää mahdollisesti nykyistä tiukemmatkin puhdistusvaatimukset.

Keskuspuhdistamon tuloviemäri kartalla.
Tuloviemäritunnelin puhkaisukohta on kartalla punaisen nuolen osoittamassa paikassa. Purkuviemäritunnelin louhimatta oleva osuus näkyy kuvassa keltaisella värillä. (Kartta: EMO-ympäristöseuranta, www.keskuspuhdistamo.fi). Kuva avautuu isommaksi klikkaamalla.

Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:
Timo Heinonen