Ritariluennot starttaavat Vapriikissa livenä ja striiminä

Julkaistu 27.8.2021 10.25

Vapriikin Ritarit-näyttelyn luentosarja alkaa keskiviikkona 1.9. klo 18. Luennot pidetään Vapriikin ravintolassa, ja nykyisten määräysten mukaan paikalle mahtuu 50 asiakasta. Ennakkoon voi ilmoittautua puh. 0356566966. Luennot striimataan Vapriikin Youtube-kanavalla, joten niitä voi seurata myös mukavasti kotisohvalta. Ennen luentoa klo 17 voi osallistua opastetulle kierrokselle Ritarit-näyttelyssä, rajattu määrä asiakkaita mahtuu mukaan. Luennot järjestetään yhteistyössä Tampereen seudun työväenopiston ja Tampereen yliopiston kanssa.

Luentosarjassa perehdytään keskiajan ritarielämään. Ensimmäisenä 1.9. luennoi dosentti Tapio Salminen aiheesta Hämeen keskiaikaiset ritarit. Keitä hämäläiset ja satakuntalaiset ritarit olivat, ja milloin ja millaisessa muodossa ritarilaitos näyttäytyi näillä seuduilla keskiajalla?

Historiantutkija Tapio Salminen käsittelee luennossaan ritarilaitosta keskiajan Euroopassa ja Itämeren ympärillä sekä rälssiä yhteiskuntaluokkana keskiaikaisen Suomen eli Turun hiippakunnan alueella. Lisäksi hän esittelee Hämeen ja Satakunnan alueella asuinkartanoaan pitäneitä keskiaikaisia ritareita.

Tervetuloa!

Luennot keskiviikkoisin kello 18:

1.9. FT, dosentti Tapio Salminen: Hämeen keskiaikaiset ritarit

8.9. Keräilijä Peter Mustonen: Ritarin varusteet ja aseet

15.9. FM Hanna Kivelä: Ritariajan muotivillitykset

22.9. Apulaisprofessori Anu Lahtinen: Aatelin suku ja perhe 1500-luvun Suomessa

29.9. FT, dosentti Georg Haggrén: Ritarielämää Raaseporin linnassa

6.10. FT, dosentti Susanna Niiranen: Ritariromantiikka – tarinat ja todellisuus

13.10. FT Jenni Lares: Turnajaiset ja pidot

20.10. MA Marja-Kaisa Korkala: Hyvekäsitykset, etiikka ja ritarius

Luentoja pääsee kuuntelemaan paikan päälle 50 ennakkoon ilmoittautunutta! Varaukset vain soittamalla ma-pe klo 8-16 puh. 03 5656 6966. Luennot striimataan Vapriikin Youtube-kanavalla ja ne on katsottavissa kaksi viikkoa. Paikka: Museoravintola Valssi. Vapaa pääsy!

Ulkoinen linkkiMuseokeskus Vapriikki