Osaaminen näkyviin -kampanjaviikoilla kannustetaan oman osaamisen tunnistamiseen

Julkaistu 25.8.2021 14.08

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra toimii koollekutsujana valtakunnallisessa Osaaminen näkyviin -kampanjassa, jossa on mukana yli 300 toimijaa. Kampanja järjestetään 30.8. - 12.9.2021 välisenä aikana. Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut järjestää viikkojen aikana teemaan sopivaa ohjelmaa tamperelaisille työnhakijoille.

Osaaminen näkyviin -kampanjan tavoitteena on kannustaa ja auttaa ihmisiä oivaltamaan osaamistaan ja tekemään sitä näkyväksi. Osaamista kertyy monissa ympäristöissä kuten työelämässä, arjessa, harrastuksissa, vapaa-ajalla, perhe-elämässä ja opinnoissa. Sitra haluaa herättää kampanjan kautta myös julkista keskustelua siitä, että kyky tunnistaa omaa osaamista on yksi osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja työllistymisen ehto.

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut on yksi kampanjaan mukaan lähteneistä toimijoista.

– Omaa osaamistaan saattaa pitää itsestäänselvyytenä. Haluamme auttaa työnhakijoita tunnistamaan elämän aikana kertynyttä osaamistaan. Kun osaamisensa tunnistaa, sitä osaa myös tarjota työnantajille, kertoo kampanjaviikkojen ohjelman ideointiin osallistunut markkinointisuunnittelija Hanna Porrassalmi.

Tulossa on kaksi työpajaa, joissa taidelähtöisin menetelmin tehdään näkyväksi hiljaista tietoa omasta osaamisesta. Molempiin työpajoihin otetaan 9 osallistujaa. Työpajat on suunnattu sekä alle 30-vuotiaille nuorille että ammattilaisille, jotka työskentelevät nuorten aikuisten parissa. Työpajojen vetäjänä toimii FT Virpi Koskela.

Osaaminen näkyviin -teemalla järjestetään myös livelähetys, jossa kuullaan kaksi tarinaa siitä, miten harrastuneisuuden kautta voi löytyä oma polku työelämään ja ansaintamahdollisuus. Mukana studiossa keskustelemassa on NHL-pelin eli "änärin" Euroopan mestari, vuoden 2021 e-urheilija Arttu Mustila sekä Kameratorin CPO ja osakas Antti Heikkinen. Lähetyksessä mukana on myös Työllisyys- ja kasvupalvelujen ammatinvalintapsykologi avaamassa sitä, mistä kaikesta oma osaaminen muodostuu. OMA-valmentajalta kuullaan vinkkejä siitä, miten oma osaaminen ja epäformaali osaaminen kannattaa tehdä näkyväksi työnhaussa.

Uskon, että Artun ja Antin tarinat inspiroivat erityisesti nuoria, jotka miettivät, voiko harrastuksestaan tehdä ammatin. Ammatinvalintapsykologin ja OMA-valmentajan vinkeistä on hyötyä kaikille, jotka pohtivat omaa osaamistaan ja sen sanoittamista, avaa Porrassalmi.

Lähetykseen voi osallistua Työllisyys- ja kasvupalvelujen YouTube-kanavalla ja lähetys on katsottavissa kanavalta myös jälkikäteen tallenteena. Yksi kampanjaviikkojen annista on maksuton CV-kuvaus, johon tarjotaan mahdollisuus yhden päivän aikana Finlaysonilla. Asiakkaat voivat varata ajan myös maksuttomaan työnhaunohjaukseen valmennustalo Spring Housesta sähköpostitse.

Työllisyys- ja kasvupalvelujen ohjelma Osaaminen näkyviin -kampanjassa:

30.8.2021 klo 13-15
Työpaja: Hiljainen osaaminen näkyviin taidelähtöisin menetelmin