Pölyttäjätapahtuma Vuoreksessa peruttu

Julkaistu 19.8.2021 13.57

Vuoreksen pölyttäjätapahtuma 26.8.2021 on peruttu sateisen sään vuoksi, koska pölyttäjät ovat sateella piilossa ja niiden havainnointi on vaikeaa. Tapahtuma siirretään kesään 2022. Kesän 2021 yleisseurannan parhaisiin pölyttäjäbongareihin ollaan suoraan yhteydessä.

Kirjokimalainen kukassa Hiedanrannassa

Vuoreksessa, Hiedanrannassa ja Viinikanlahden alueella järjestettiin kesällä osallistavaa pölyttäjäseurantaa osana Urban Nature Labs (UNaLab) EU-hanketta. Alueiden asukkailta ja vierailijoilta toivottiin pölyttäjähavaintoja iNaturalist-mobiilisovelluksen kautta. Tähän mennessä on tallennettu jo 145 havaintoa 72 eri lajista.

Pölyttäjähyönteiset ovat elintärkeässä roolissa ihmisen ja muun luonnon kannalta. Hyönteiset ja muut pölyttäjäeläimet pölyttävät 75 % viljelykasveistamme ja lähes 90 % luonnonkasveista, joten ravintomme on vahvasti riippuvaista pölyttäjien tekemästä työstä. Mehiläisten ja muiden pölyttäjälajien määrät ovat kuitenkin viime aikoina vähentyneet, joten tieto niiden tilasta on tarpeen.

Pölyttäjähavainnoilla saadaan tietoa Tampereen alueen lajikirjosta ja määristä

Pölyttäjäbongauksessa on havainnoitu kukilla vierailevia pölyttäjähyönteisiä, kuten kimalaisia, kukkakärpäsiä ja päiväperhosia. Havainnot on voinut ilmoittaa ilmaisella iNaturalist-sovelluksella: siinä napataan havaitusta hyönteisestä mahdollisimman tarkat kuvat ja lisätään ne havaintona palveluun. Sovelluksen tekoäly ja muut palvelun käyttäjät auttavat tunnistamaan havaintoja, joten bongaukseen osallistuvien on ollut samalla mahdollisuus oppia tuntemaan lisää pölyttäjälajeja. Pölyttäjähavainnot ovat tärkeitä, sillä ne lisäävät tietoa Tampereen alueen pölyttäjien runsaudesta ja lajikirjosta.

Pölyttäjähavaintoja voi tarkastella verkosta: Pölyttäjäseurannat Tampere · iNaturalist Suomi (laji.fi).

Havainnot tukevat UNaLab-hankkeen puitteissa Ramboll Finland Oy:n alueella tekemiä pölyttäjäseurantoja. Seurantoja on tehty vuosina 2019 ja 2020 ja niitä on jatkettu vielä tänä vuonna.

Tiedotetta päivitetty 25.8.2021 tapahtuman peruuntumisen vuoksi.

Ramboll Finland Oy:
Ekologi