Syyskauden ohjatun liikunnan haku 9. – 10.8.2021

Julkaistu 5.8.2021 8.00

Liikuntapalvelut tarjoaa monipuolista ohjaustoimintaa kaikille ikäryhmille. Ohjattujen liikuntaryhmien syyskausi alkaa maanantaina 30.8.2021 ja päättyy sunnuntaina 12.12.2021.

Ilmoittautuminen syksyn liikuntaryhmiin

Syyskauden ryhmiin ilmoittaudutaan maanantaina 9.8. klo 9.00 alkaen, jolloin valittavana on useita vauvauintiryhmiä, uimakoulujen ensimmäisen jakson kursseja sekä työikäisten liikuntaryhmiä. Tiistaina 10.8. klo 9.00 avautuvat hakulinkit edellisten lisäksi 60+, 75+ sekä erityisliikuntaryhmien monipuoliseen tarjontaan. Syyskaudella on tarjolla myös liikuntaryhmiä erityisesti lapsiperheille ja nuorille, joihin ei tarvitse ilmoittautua ja jotka ovat pääosin maksuttomia.

Ryhmiin ilmoittaudutaan ensisijaisesti sähköisesti. Ryhmät aukeavat Ulkoinen linkkiilmoittautumisjärjestelmään selattavaksi kaksi viikkoa ennen varsinaisen hakuajan alkua.

Voit ilmoittautua ryhmiin niin kauan kun ryhmissä on tilaa ilmoittautumisjärjestelmän kautta tai ottamalla yhteyttä kyseisen ryhmän ohjaajaan sähköpostitse tai puhelimitse erillisenä soittoaikana. Jos valitsemasi kurssi on täynnä, voit ilmoittautua varalle. Paikan vapauduttua otamme yhteyttä ja tarjoamme paikkaa varasijalla olevalle.

Liikuntapalveluista riippumattomista syistä ryhmätoiminta voi siirtyä ulkoliikuntaan, etäopetukseen tai keskeytyä. Ulkoliikunnalla tai etäopetuksella korvattavien kurssien kurssimaksua ei palauteta. Muissa tapauksissa kurssimaksuhyvityksistä päätetään aina tilanteen mukaan.

Tarkemmat ilmoittautumisohjeet löytyvät Ohjatun liikunnan verkkosivuilta.

Puhelinilmoittautuminen

Mikäli sähköinen ilmoittautuminen ei syystä tai toisesta onnistu, voit ilmoittautua ryhmiin myös puhelimitse. Odotathan linjalla sulkematta puhelinta, kunnes sinulle vastataan. Jonotusaika on maksutonta. Ilmoittautuessasi puhelimitse, saat laskun kotiin.

9.8. klo 9.00-15.00: työikäisten ryhmät, vauvauinnit ja uimakoulut, p. 044 423 5248

10.8. klo 9.00-15.00: 60+, 75+, erityisryhmät, p. 044 423 5247

Vauvauinnit, perheuinnit ja uimakouluryhmät

Vesiliikunnan ystäville on tarjolla ryhmiä niin uusille, yli kolmen kuukauden ikäisille vauvoille kuin yhdeksän kuukautta täyttäneille lapsille, jotka ovat suorittaneet vauvauintikurssin. Lisäksi uimahalleissa polskitaan tenavauimakoulussa sekä vesipeuhulassa, jotka ovat suunnattu 3 - 5 -vuotiaille lapsille ja joissa opetellaan veteen totuttautumista, vesitaitavuutta sekä ryhmässä toimimista. 6 vuotta täyttäneille lapsille löytyy uimakouluja alkeisryhmistä taitoryhmiin, lisäksi valikoimassa on myös aikuisille suunnattuja alkeis- ja tekniikkaryhmiä.

Uimakoulujen ryhmäkuvaukset ja lisätiedot Uimakoulut -sivulta.

Perheliikuntaryhmistä liikunnan iloa koko perheelle

Maksuttomat perheliikuntaryhmät innostavat perheitä liikkumaan. Toimintaa järjestetään eri toimijoiden, kuten neuvoloiden, kouluterveydenhuollon, urheiluseurojen sekä kolmannen sektorin kanssa yhteistyönä. Tavoitteena on jakaa tietoa Tampereen huikean monipuolisista liikuntamahdollisuuksista ja näin auttaa perheitä löytämään juuri heidän tarpeisiinsa sopivia liikuntamuotoja. Tarjolla on esimerkiksi avoimia voimisteluvuoroja perheille, päiväkoti- ja koulupäivän aikana tapahtuvia Lupa Liikkua -tunteja sekä päiväkotiajan jälkeisiä Lupa Liikkua -perheliikuntatunteja jopa 25 päiväkodissa. Kesäajalta tuttuja Leikkipuistobileitä jatketaan 31.8. – 7.10. ja Perhetemppu-tuokioita arkiaamupäivisin 30.8. – 26.11.

Syksyn perheliikuntaryhmät löytyvät Perheliikunta -sivulta, tietoja päivitetään elokuun aikana. Ryhmiin ei tarvitse ilmoittautua ellei ryhmäkohtaisesti toisin mainita.

Nuorten liikuntaryhmät

Maksuttomat Nuorten treenit -höntsyliikunta tarjoaa matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuksia kaikille tamperelaisille alle 30-vuotiaille nuorille. Harrasteliikunnan tavoitteena on tuottaa iloa ja virkistystä eri liikuntalajien parissa ilman kilpaurheilullisia tavoitteita. Liikuntaa harrastetaan monipuolisesti ammattitaitoisten liikunnanohjaajien johdolla. Toiminta on hauskaa, rentoa ja se toteutetaan nuorten ehdoilla. Nuorten liikuntaryhmiin ei ole erillistä hakua vaan niihin voi tulla mukaan milloin vain. Löydät Nuorten treenit Facebookista ja Instagramista @nuortentreenit.

Nuorille suunnatut liikuntamahdollisuudet löytyvät Nuorten treenit -sivulta.

Lisätietoa Nuorten treeneistä 16.8. alkaen:
Liikunnanohjaaja
Tuomo Sipinen

Seniori- ja työikäisille sekä erityisryhmille suunnatut liikuntaryhmät

Seniori- ja työikäisille suunnattujen liikuntaryhmien tavoitteena on ylläpitää sekä parantaa tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä, unohtamatta virkistystä sekä uusien tuttavuuksien solmimista. Työikäisille on tarjolla mm. kahvakuula-tunteja, kuntonyrkkeilyä tai vesijumppaa, 60+ -ikäisille kevennettyä voimistelua, senioritanssia tai vaikkapa tasapainoryhmiä. Yli 75-vuotiaille kohdennetut Voimaa vanhuuteen -ryhmät on tarkoitettu senioreille, joiden toimintakyky on heikentynyt ja jotka käyttävät apuvälineitä liikkumisen tueksi. Erityisryhmissä huomioidaan asiakkaiden erityistarpeet ja liikuntatunteja on suunnattu vammaisille ja pitkäaikaissairaille. Tarjolla on mm. hengitysliikunta-, mielenterveys- ja painonhallintaryhmiä sekä erilaisia tuki- ja liikuntaelinsairaiden liikuntaryhmiä. Näkövammaisille on tarjolla kuntovoimistelua sekä vesijumppaa, tuki- ja liikuntaelinsairaille vesivoimistelua sekä kuntopiiriä. Seniori-, työikäisten sekä erityisryhmien liikuntaryhmät ovat maksullisia ja niihin ilmoittaudutaan hakuaikana.

Liikuntaneuvonta auttaa liikuntakipinän löytämisessä

Vähän liikkuvilla ihmisillä on usein terveydellisiä ongelmia, jotka vaikuttavat paitsi työ- ja toimintakykyyn, myös elämänlaatuun. Maksuttoman liikuntaneuvonnan tarkoituksena on yksilöllisten tarpeiden, motivaation ja lähtötilanteen mukaan löytää keinot asiakkaan hyvinvoinnin edistämiseksi. Liikuntaneuvontaa on tarjolla puhelimitse, terveysasemilla sekä Tampereen uintikeskuksessa.

Lisätietoa Liikuntaneuvonta -sivulta.

Apua liikuntaharrastuksen aloittamiseen

Liikunnanohjaajat opastavat ottamaan ensimmäiset askeleet oikeaan suuntaan kohti aktiivisempaa elämäntapaa. Starttikursseilta saa eväät esimerkiksi kuntosaliharjoittelua aloitteleville tai liikunnasta kiinnostuneille. Kuntosalin starttikurssilla käydään läpi turvalliset liikesuoritukset ja tutustutaan laitteiden käyttöön, Liikunnan starttikurssilla tutustutaan erilaisiin liikuntamuotoihin ja etsitään liikunnan iloa eri liikkumismuotojen parista.

Kuntosalin ja liikunnan starttikurssien ajankohdat ja ilmoittautumisohjeet löytyvät Ulkoinen linkkiLiikkuva Tampere -esitteestä sekä Ulkoinen linkkiilmoittautumisjärjestelmästä .

Lämpimästi tervetuloa liikkumaan kanssamme syyskaudella 2021!

Johtava liikunnanohjaaja
Tommi Liimatta