Koronatodistuksen tulosteen voi pyytää myös terveydenhuollosta

Julkaistu 3.8.2021 13.54

EU:n koronatodistukset eli todistus koronarokotuksesta, koronavirustestistä ja sairastetusta koronavirustaudista saa Omakannasta. Ennen matkalle lähtöä matkustajan on ladattava todistus itselleen Omakannasta omalle mobiililaitteelleen tai paperisena tulosteena. Terveydenhuollon kuormituksen välttämiseksi suositellaan, että kansalaiset käyttäisivät ensisijaisesti itse Omakantaa. Jos asiakas ei saa itse ladattua tai tulostettua todistusta Omakannasta tai ei ole mahdollista valtuuttaa toista henkilöä käyttämään Omakantaa, hän voi pyytää paperisen todistuksen terveydenhuollosta.

Asiakkaille ei ole tähän mennessä voitu tarjota paperista todistusta Tampereen kaupungin terveydenhuollosta, koska tulostaminen suoraan potilastietojärjestelmästä ei ole ollut teknisesti mahdollista. Siirtymävaiheen ajaksi THL on nyt toimittanut Omakantaan yhdistetyn tulostuspalvelun, jonka avulla tulostaminen onnistuu. Tamperelaisille ja orivesiläisille todistuksia voivat tulostaa vain nimetyt terveydenhuollon ammattilaiset, joille on erikseen myönnetty pääsy tulostuspalveluun. Asiakkaan tulee itse noutaa paperinen todistus terveysasemilta tai opiskeluterveydenhuollosta. Todistus tulee pyytää ennen noutoa käyttämällä sähköistä yhteydenottolomaketta tai soittamalla omalle terveysasemalle. Yhteydenottolomake löytyy sähköisistä terveyspalveluista, jonne ohjaava linkki (Kirjaudu sähköisiin terveyspalveluihin) on tämän tiedotteen yhteydessä. Opiskeluterveydenhuollon asiakkaat voivat pyytää todistuksen Tullinkulman opiskeluterveydenhuollosta.

Paperille tulostetun koronatodistuksen voi noutaa seuraavilta terveysasemilta:
• Hatanpään terveysasema
• Hervannan terveysasema
• Kaukajärven terveysasema
• Kämmenniemen terveysasema
• Lielahden terveysasema
• Linnainmaan terveysasema
• Oriveden terveysasema
• Tammelakeskuksen terveysasema
• Terveyskeskus Mehiläinen Tampere Hervanta
• Terveyskeskus Mehiläinen Tampere Keskusta
• Terveyskeskus Mehiläinen Tampere Tesoma
• Tipotien terveysasema
• Tullinkulman opiskeluterveydenhuolto (Hammareninkatu 5 B, 3. krs).

EU:n koronarokotustodistuksessa tiedot ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Todistus on asiakkaalle maksuton ja se on voimassa 12 kuukautta.

Todistuksessa on tiedot rokotuksista, testistä ja sairastetusta taudista

EU:n koronarokotustodistus näkyy Omakannassa, kun henkilö on saanut koronarokotuksen. Todistuksessa näkyvät viimeisimpänä saadun rokotteen valmistenimi ja antopäivä sekä rokoteannosten määrä. Jos on saanut kaksi rokotusta, vain jälkimmäisen rokoteannoksen valmistenimi näkyy todistuksessa.

EU:n todistuksen sairastetusta koronavirustaudista saa Omakantaan, kun on sairastanut koronan ja sairastuminen on varmistettu positiivisella PCR-testituloksella. Todistus sairastetusta taudista on voimassa suosituksen mukaan aikaisintaan 11 vuorokautta ja enintään 180 vuorokautta siitä, kun henkilö on saanut positiivisen koronatestituloksen.

Suomesta ulkomaille suuntautuvan matkustamisen takia tehtävät koronatestit toteutetaan yksityisessä terveydenhuollossa. Nämä koronatestit ovat yksityisellä maksullisia. EU:n testitulostodistuksen saa Omakantaan, kun on käynyt yksityisessä terveyshuollossa koronatestissä ja saanut siitä tuloksen. Todistus näkyy Omakannassa uusimman testituloksen perusteella. Matkustajan tulee selvittää kohdemaan kriteerit testituloksen voimassaololle. Testituloksen voimassaolo alkaa näytteenottohetkestä tai sen vuorokauden alusta, jolloin näyte on otettu.

Jos ulkomaille matkustava henkilö tarvitsee todistusta tuoreesta, esimerkiksi alle 72 tuntia sitten otetusta koronatestistä, näitä todistuksia ei tulosteta kaupungin terveydenhuollossa vaan asiakkaan on hankittava testi ja todistus yksityisestä terveyshuollosta. Matkustajan on hyvä myös tietää, että julkisessa terveydenhuollossa tehty koronatestitulos ei siirry Omakantaan tulostettavaksi samaan aikaan kuin testitulos ilmoitetaan tekstiviestillä, vaan siirrossa voi olla usean päivän viive. Suomeen palattaessa tehtävät testit ovat julkisessa terveydenhuollossa maksuttomia.

EU:n koronatodistuksia voidaan käyttää rajanylitystilanteissa EU-alueella. Tavoitteena on helpottaa turvallista ja vapaata liikkumista. Matkustajan on selvitettävä, mikä EU:n koronatodistus tarvitaan kohdemaan rajanylitykseen. Rajanylitykseen voi riittää EU:n koronarokotustodistus. Ennen matkalle lähtemistä on lisäksi tarkistettava kohdemaan koronatilanne ja ennen paluumatkaa Suomen koronatilanne sekä koronaan liittyvä ohjeistus. Yleisesti matkustaessa on hyvä noudattaa erityistä varovaisuutta. Koronavirustilanne voi eri maissa ja alueilla muuttua äkillisesti.

Ohje Omakantaan

Asiakas voi itse ladata omalle laitteelleen tai tulostaa todistuksen Omakannasta noudattamalla seuraavia ohjeita:
1. Kirjaudu Omakantaan kanta.fi-sivulta omalla tunnistusvälineelläsi kuten verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
2. Valitse vasemman reunan valikosta kohta Koronatodistus. Todistusosioon on myös suora linkki Omakannan etusivulta.
3. Avaa koronatodistus painamalla pdf-linkkiä. Jos sinulla on todistus, se avautuu uuteen välilehteen.
4. Tallenna pdf-tiedosto omaan puhelimeesi tai muulle laitteelle. Voit myös tulostaa todistuksen paperille.

Myös toisen henkilön voi valtuuttaa käyttämään Omakantaa omasta puolestaan.

Tiedotetta päivitetty 4.8.2021: Todistus tulee pyytää ennen noutoa käyttämällä sähköistä yhteydenottolomaketta tai soittamalla omalle terveysasemalle. Opiskeluterveydenhuollon asiakkaat voivat pyytää todistuksen Tullinkulman opiskeluterveydenhuollosta.

Ylilääkäri
Kati Myllymäki