Kohmanpuiston lammaskatras palaa kotitilalleen 20. heinäkuuta

Julkaistu 19.7.2021 14.12

Tesoman Kohmanpuistossa kesän laiduntanut lammaskatras palaa kotitilalleen Punaisen pässin tilalle Juupajoelle tiistaina 20. heinäkuuta. Kotitilalle palataan hieman suunniteltua aiemmin, koska sateettoman kesän takia laitumen ruohon kasvu on ollut hidasta. Kohmanpuiston maisemaniityllä on laiduntanut kymmenen suomenlammasta.

Kohmanpuiston lampaita

Peltolammin Rukkamäellä laiduntaa edelleen 15 lampaan katras, siellä on vielä lampaille riittävästi rehevää ja monipuolista ravintoa. Rukkamäenpuisto sijaitsee Rukkamäentien varrella vastapäätä Peltolammin koulua. Rukkamäenpuiston arvoniityn lampaat ovat rodultaan suomenlampaita, ahvenanmaanlampaita ja norjalaisia rygja-lampaita. Niiden kotitila sijaitsee Mouhijärvellä Huitun tilalla.

Molemmat lammaskatraat tuotiin kesäksi Tampereelle laiduntamaan arvoniittyjä toukokuun lopussa. Laidunnuksen ansiosta perinteiset niittylajit saavat lisää elintilaa, ja eläinten lanta houkuttelee uutta hyönteis- ja lintulajistoa. Luonnonhoidon ohella lampaat myös elävöittävät ympäristöä ja tuovat iloa ja elämyksiä asukkaille. Muun muassa päiväkotiryhmät ovat kesän aikana käyneet ahkerasti tervehtimässä lampaita.

Lampaiden hyvinvointia sekä aitauksen kuntoa seurataan päivittäin eläinten hyvinvoinnin ja niiden turvallisuuden varmistamiseksi. Eläinten päivittäisestä valvonnasta ja aitauksen ylläpidosta vastaa AH-Toimi Oy. Eläinten hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, ettei niitä ruokita. Ruoan tähteet houkuttelevat jyrsijöitä ja lintuja, joiden ulosteet ovat terveysriski eläimille.

Työpäällikkö
Pentti Katajisto