Mainion monikielinen neuvonta kiertueella Pirkanmaalla

Julkaistu 21.6.2021 10.50

Monikielinen neuvonta Mainio jalkautuu kertomaan Pirkanmaan kuntiin millaisia palveluja he voivat tarjota maahan muuttaneille ja muunkielisille asukkaille. Monikielinen karnevaali toteutetaan kesä-heinäkuun vaihteessa seitsemällä eri paikkakunnalla. Asiantuntijat opastavat muun muassa Neuvoo-sovelluksen käyttämisessä. Tampereen päätapahtumassa on mahdollista tutustua myös suomea opettavaan, monikieliseen Elias-robottiin.

Monikielinen karnevaali järjestetään tänä kesänä Virroilla, Mänttä-Vilppulassa, Akaassa, Valkeakoskella, Parkanossa, Sastamalassa sekä Tampereella. Karnevaalin tavoitteena on tuoda näkyväksi Mainion toimintaa ja sitä, millaisissa asioissa Mainio voi olla avuksi asiakkailleen. Tapahtuman aikana Mainion asiantuntijat tarjoavat tietoa palveluista, asioinnista ja sitä helpottavista sovelluksista.

–Pyrimme tavoittamaan maahan muuttaneita sekä muunkielisiä kuntien asukkaita. He voivat olla työntekijöitä, työttömiä työnhakijoita, opiskelijoita, turvapaikanhakijoita tai kaikkien näiden puolisoita ja perheitä. Kyseessä on asiakasryhmä, jota toisinaan yhdistää ainoastaan heikko suomen kielen taito, kertoo Mainion tiimiesimies Kristina Kemi Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluista.

Tapahtumaan odotetaan kävijöiksi myös maahan muuttaneiden ja muunkielisten kanssa työskenteleviä kuntien edustajia ja heidän yhteistyökumppaneitaan. Mainio tarjoaa myös kunnille laaja-alaista tukea erilaisiin tiedon, asioinnin, kotoutumisen ja palvelujen järjestämiseen liittyviin käytännön tarpeisiin. Karnevaali tarjoaa hyvän tilaisuuden keskusteluille ja verkostoitumiselle.

Karnevaalitunnelmaa tapahtumaan tuo kävijöille tarjottavat hattarat. Paikan päällä jaetaan myös ilmapalloja. Tapahtumien päätteeksi kaikkien kävijöiden kesken suoritetaan arvonta, jonka voittaja saa omakseen Jopo-polkupyörän.

Monikielisen karnevaalin ajat ja paikat:

• ma 28.6. klo 10-12 Virrat, S-market, Pääskyntie 13
  • ma 28.6. klo 15-17 Mänttä-Vilppula, S-market, Hallituskatu 25
  • ti 29.6. klo 10-12 Akaa, Toijalan S-market, Valtatie 1
  • ti 29.6. klo 15-17 Valkeakoski, Kauppakeskus Koskikara, Valtakatu 9-11
  • ke 30.6. klo 10-12 Parkano, S-market, Humalankatu 1
  • ke 30.6. klo 15-17 Sastamala, Kauppakeskus Torikeskus, Torikatu 1
  • to 1.7. klo 13-19 Tampere, Keskustorin kesäkeidas, Jugendtori, Keskustori 7

Karnevaalitunnelmia voit seurata myös Facebookista sekä Instagramista

Monikielinen neuvonta Mainio tarjoaa tietoa ja neuvoja arjen asioihin 16 eri kielellä kaikille maahan muuttaneille pirkanmaalaisille. Mainiossa voi asioida esimerkiksi asumiseen, työntekoon, koulutukseen, oleskelulupiin, terveydenhoitoon ja sosiaalietuuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Tiimiesimies
Kristina Kemi