Näin Keskustorin kesäkeitaan tunnelma levittäytyy Aleksis Kiven kadulle

Julkaistu 11.6.2021 14.55

Aleksis Kiven katu somistetaan kesän ajaksi Keskustorin kesäkeitaan tunnelmaa mukaillen. Hämeenkadun ja Laukontorin välisen katualueen viihtyisyyttä lisätään kukkaistutuksilla, levähdyspaikoilla ja valoketjuilla. Katua piristävät myös kaksi uutta ravintolaterassia.

Ravintoloiden terasseille tehdyt maatasoeroa tasoittavat lautapohjat

Aleksis Kiven kadun terassien rakentaminen on jo käynnissä. Kuva Laura Happo / Tampereen kaupunki.

Aleksis Kiven katu on yksi Tampereen läntisen keskusta-alueen kesän ajan pilotointikohteista. Kesäkeitaan konseptin mukaisesti vehreyttä tuodaan myös Hämeenkadun ja Laukontorin väliselle katualueelle. Katua värittävät uudet kukkaistutukset ja ilta-aikaan tunnelmaa luovat hehkuvaloköynnökset. Istutusalueiden yhteydessä on istumapaikkoja, mikä muuttaa kadun luonnetta läpikulkureitistä myös oleskeluun sopivaksi.

- On mukava, että kadun varrella voi kesällä myös istuskella ja katsella kivijalkaliikkeiden näyteikkunoita, kertoo hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen.

Uutta virettä kahdella ravintolaterassilla

Pilottiprojektia on suunniteltu yhdessä kadun varrella toimivien yrityksien kanssa. Hidaskatukokeilun yhteydessä yritysten on ollut mahdollisuus laajentaa liiketoimintaansa katutilaan ja vuokrata pysäköintipaikkoja vaihtoehtoiseen käyttöön. Tilaisuuteen on tartuttu ja tulevana kesänä Aleksis Kiven kadun ravintolat Guru’s Kitchen ja Huber virkistävät katua uusilla terassialueilla. Huberin ravintolatoimenjohtaja Markus Saavalainen on tyytyväinen Aleksis Kiven kadun ja Keskustorin kesäkeitaan uusista kokeiluista.

- Keskustan kuuluu uudistua ja teot sen edistämiseksi ovat tärkeitä. Tuntuu hyvältä, että saamme olla pilotissa mukana ja voimme tuoda siihen oman juttumme. Linkki Keskustorin kesäkeitaaseen on meille Aleksis Kiven kadulla tärkeä, sanoo Saavalainen.

Hidaskatukokeilussa ajoneuvoliikenne on edelleen mahdollista, mutta nopeusrajoitus on 20 km/h. Hidaskadulla osa kadunvarsipysäköinnistä hyödynnetään terassialueina, mutta kadulle jää myös istutusten väliin osa nykyisistä pysäköintipaikoista. Kadulle tulee mahdolliseksi myös vastavirtapyöräily.

Aleksis Kiven kadun pilottiprojektin tavoitteena on tehdä Laukontorin ja Keskustorin välille viihtyisä ja uudenlainen yhteys, joka johdattaa tamperelaisia ja matkailijoita torilta torilta. Aleksis Kiven kadun pilottiprojekti on osa Keskustorin alueen uusia kokeiluja ja läntisen keskusta-alueen kehittämistä viihtyisämmäksi vapaa-ajan ja asumisen ympäristöksi sekä aktiiviseksi kaupunginosaksi.

Hankekehityspäällikkö
Mikko Siitonen