Tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen perhehoidon asiakasmaksulaskut saattavat viivästyä syyskesällä

Julkaistu 9.6.2021 14.16

Asiakasmaksulain muutokset saattavat viivästyttää asumispalvelujen asiakasmaksujen laskutusta loppukesän ja alkusyksyn aikana Tampereella ja Orivedellä. Erityisesti viivästystä voi olla ikääntyneiden sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen perhehoidon asiakasmaksujen laskutuksessa.

Laskujen viivästys johtuu siitä, että asiakasmaksulaki muuttaa palvelujen maksuperusteita 1.7.2021 alkaen. Tampereen ja Oriveden yhteistoiminta-alueella uusitaan noin 5 000 asiakkaan palvelu- ja asiakasmaksupäätökset uuden lain mukaisiksi sekä tehdään muutoksia tietojärjestelmiin. Kaikilla laskutus ei kuitenkaan viivästy, vaikka päätös uusittaisiinkin.

Isoin muutos Tampereen ja Oriveden yhteistoiminta-alueella tapahtuu tehostetussa palveluasumisessa ja pitkäaikaisessa perhehoidossa, joissa heinäkuun alusta lähtien asiakasmaksu lasketaan pitkäaikaisen laitoshoidon tapaan bruttotulojen sijaan nettotuloista eikä enää peritä erillismaksua esimerkiksi aterioista ja hygieniatarvikkeista. Heinäkuussa asiakkaat saavat normaalisti kesäkuun laskun. Sen jälkeen seuraava lasku saattaa tulla vasta syksyllä ja siinä on kerralla useamman kuukauden maksut. Pyydämme asiakkaita varautumaan tähän ja laittamaan vähintään asiakasmaksua vastaavan summan säästöön, jos kuukausittaista laskua ei tule syyskesällä.

Laskutuksen muutoksen vuoksi niiden tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen perhehoidon asiakkaiden, joilla on pankin kanssa laskusta sopimus suoramaksusta tai E-laskusta, pitää tehdä pankkiin uusi valtuutus Tampereen kaupungin laitoshoidon laskuaiheelle. Valtuutuksen voi tehdä jo nyt, mutta vanhaa Kotipalvelu-laskuaiheen valtuutusta ei kannata poistaa, jotta laskut tulevat normaalisti lakimuutokseen saakka.

Kaupunki on lähettänyt tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen perhehoidon asiakkaille touko-kesäkuun vaihteessa kirjeen, jossa pyydetään ilmoittamaan tulo- ja vähennystiedot uutta asiakasmaksupäätöstä varten. Kirjeessä kerrotaan myös mahdollisesta laskujen viivästymisestä.

Myös mielenterveyskuntoutuksen ja päihdehuollon palveluasumisen ja tukiasumisen maksut muuttuvat 1.7.2021 alkaen kiinteistä kuukausimaksuista tulosidonnaisiksi. Lisäksi kotihoidon asiakkaille tehdään uudet palvelu- ja asiakasmaksupäätökset uuden lain mukaisesti. Näissä palveluissa laskutukseen ei kuitenkaan tule katkosta.

Pahoittelemme asiakkaille laskutuksen muutoksista ja viivästyksestä aiheutuvaa haittaa.

Asiakasmaksut

Puhelinaika ma - to klo 9 - 12.

Palveluesimies
Mari Kallinen