Nelosluokkalaisilla tärkeää asiaa vanhemmille liikkumisesta ja liikenteestä – ”Kävelyssä on mukavaa, että saa katsella maisemia, ja seikkailla!”

Julkaistu 9.6.2021 10.11

Noin 500 neljäsluokkalaista vastasi liikkumiseen ja liikenteeseen liittyvään kyselyyn Vaikuta!-päivillä. Neljäsluokkalaisten mielestä parhaat ja mukavimmat kulkutavat ovat kävely ja pyöräily. Suosituin arjen muutostoive oli saada lisää perheen yhteistä liikunta-aikaa.

Kolme aikuista ja yksi lapsi seisovat polkupyörineen järven rannalla.

Tamperelaiset 10–11-vuotiaat neljäsluokkalaiset pääsivät huhtikuussa vaikuttamaan Vaikuta!-päivillä. Yksi päivän tehtävistä oli vastata liikkumiseen ja liikenteeseen liittyvään kyselyyn. Kyselyyn vastasi 128 ryhmää eli yhteensä noin 500 neljäsluokkalaista yli 20 tamperelaisesta koulusta.

– Kyselyn vastauksista nousee esiin monta mielenkiintoista asiaa. Neljäsluokkalaisten mielestä parhaat ja mukavimmat kulkutavat ovat kävely ja pyöräily – nämä nousivat selviksi suosikeiksi ja saivat yhteensä lähes 80 prosenttia äänistä, kertoo Tampereen kaupungin liikkumisen koordinaattori Tiina Leinonen.

Nuorten vastauksissa kysymyksiin "Millaiset asiat ovat mukavia liikkumisessa?" ja "Mitä hyviä puolia eri kulkumuodoissa on?" korostuivat kävelyn ja pyöräilyn tuomat positiiviset tunteet:

"Hyvä olo ja ilo kävellessä."

"Kävelyssä on mukavaa, että saa katsella maisemia, ja seikkailla!"

"Pyöräilyssä on mukavaa, kun saa mennä kovaa ja siitä saa myös liikuntaa."

"Kävelyssä aivot alkaa toimimaan ja pyöräilyssä on oma fiilis."

Häntäpäähän neljäsluokkalaisten mukavuusarvioinneissa jäivät julkinen liikenne, bussit ja juna. Niitä ei myöskään paljon käytetty. Autoilu oli hieman suositumpaa, mutta matkapahoinvointi tuli esiin yllättävän monissa vastauksissa – se on autoilun ja bussimatkustamisen huono puoli. Autoja ja bussia pidettiin myös luonnon saastuttajina.

Nuoret vastasivat kysymyksiin "Entä millaiset asiat ärsyttävät erilaisissa kulkutavoissa?" ja "Mitä huonoja puolia eri kulkumuodoissa on?" muun muassa näin:

"Autossa tulee joillakin huono olo ja se saastuttaa luontoa."

"Autot saastuttaa, bussit pysähtelee liikaa."

"Bussilla ei ole meistä järkeä mennä, jos asuu lähellä, siinä kuluu vaan ilmasto!"

"Autolla liikkuminen ei tuota liikuntaa. Bussilla tai ratikalla on sama homma kuin autolla eli se ei tuota sinulle liikuntaa."

"Autoilussa on huonoa, että se saastuttaa ja autossa joutuu istua."

Tärkeä kyselyssä esiin tullut asia liittyi perheen yhteiseen liikkumiseen. Kun kysyttiin, mitä haluaisit muuttaa perheesi liikkumisessa, vastauksena olisi voinut olla uusia autoja tai enemmän lomamatkoja, mutta neljäsluokkalaisten ykköstoive oli: lisää perheen yhteistä liikunta-aikaa. Osa toki oli tyytyväisiä perheen liikkumiseen jo nyt, mutta vastauksista nousi monia hyviä ehdotuksia perheen yhteiselle liikkumiselle.

– Jos siis neljäsluokkalaiset saisivat päättää, arkisia matkoja harrastuksiin, kauppaan tai kirjastoon voisi tehdä enemmän yhdessä perheen kanssa pyörällä tai kävellen. Aika mukava tapa olla yhdessä lasten kanssa, Leinonen pohtii.

Kysymykseen "Jos voisitte muuttaa omassa tai oman perheenne liikkumisessa mitä tahansa, mitä haluaisitte muuttaa?" vastattiin esimerkiksi:

"Sitä ettei mentäisi kaikkiin paikkoihin autolla vaan pyöräiltäisi ja käveltäisi."

"Jos on vaikka lyhyt matka, niin ei tarvitse käyttää autoa, koska bensa kuluu muuten."

"Haluaisin, että muutkin perheenjäsenet liikkuisivat enemmän."

"Mentäisiin enemmän julkisilla kulkuneuvoilla tai kävellen."

"Että perhe kävisi enemmän ulkona kanssani."

"Ei mennä lähikauppaan autolla."

"Haluaisin lisää aikaa skeittaamiselle ja parkkouraamiseen. Haluaisin lisää aikaa perheen yhteiselle liikunnalle."

"Olisi kiva jos olisi enemmän aikaa liikkua yhdessä."

Projektipäällikkö
Tiina Leinonen