Ryhmistä apua oman hyvinvoinnin edistämiseen

Julkaistu 28.5.2021 8.52

Tampereella järjestetään osana Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus eli PirSOTE-hanketta hyvinvoinnin edistämiseen kannustavia ja valmentavia ryhmiä, jotka on suunnattu erityisesti työikäisille. Korona-aikana ryhmät kokoontuvat pääosin verkossa, mutta muulloin niitä on tarkoitus tuoda myös ihmisten lähelle hyvinvointikeskuksiin.

Kortteja nurmikolla.

Erityisesti ryhmissä panostetaan ennaltaehkäisyyn. Tavoitteena on tarjota tamperelaisille heidän tarvitsemaansa tukea oikeaan aikaan ennen kuin ongelmat ehtivät kasvaa. Ryhmät ovat myös paikka, jossa on mahdollisuus kokea yhteenkuuluvuutta ja osallisuutta ja sitä kautta elämänlaatu voi parantua. Ryhmät eivät korvaa sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisten työtä vaan ne täydentävät tarjolla olevia palveluja.

Ryhmiä on tarjolla muun muassa taloudenhallintaan, terveellisiin elintapoihin, parempaan uneen, mielenhyvinvointiin, itsestänsä huolen pitämiseen sekä tunnetaitojen oppimiseen.

Ryhmiä vetävät eri alojen ammattilaiset ja ne ovat maksuttomia ja avoimia kaikille yli 18-vuotiaille tamperelaisille. Niihin voi hakeutua itse tai esimerkiksi terveysasemalla tai sosiaalipalveluissa ammattilaiset voivat ohjata asiakkaitaan mukaan ryhmiin, joista ajattelevat olevan heille apua.

Tietoa ryhmistä löytyy Ulkoinen linkkiTampereen tapahtumakalenterista osoitteesta tapahtumat.tampere.fi Terveys- ja hyvinvointi -aihealueen alta. Ryhmät tunnistaa Arjen ja omahoidon tueksi -tunnuksesta. Kesällä kalenterissa on uusia ryhmiä vähän, mutta syksyä kohti niitä lisätään sinne.

Arjen ja omahoidon tueksi.
Tapahatumakalenterissa ryhmät tunnistaa Arjen ja omahoidon tueksi -tunnuksesta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteiskehittämistä

Ryhmätoimintaa on edistetty Tampereella sosiaalipalvelujen ja terveyspalvelujen yhteistyönä. Toimintaa on kehittänyt PirSOTEn projektisuunnittelija Tiina Piispanen, jonka tehtävä on uudenlainen avaus kohti monialaista sote-yhteistyötä.

− Piispanen kehittää tehtävässään sosiaali- ja terveyspalvelujen ryhmätoimintaa yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa. Hän vahvistaa henkilöstön osaamista ryhmätoiminnan järjestämisessä, koordinoinnissa ja markkinoinnissa. Lisäksi hän suunnittelee ja kehittää erilaisia työmenetelmiä ja -tapoja ryhmätoiminnan järjestämiseen. Kaikessa ryhmätoiminnassa tuetaan osallistujien vahvuuksia, kertoo aikuissosiaalityön palvelupäällikkö Anna Pekkarinen.

Ryhmät tarjoavat tukea arkeen ja omahoitoon osaavan ohjauksen ja vertaistuen kautta. Positiivisen psykologian oppien mukaisesti niissä huomataan hyvää ja vahvistetaan olemassa olevia voimavaroja.

− Terveys on enemmän kuin sairauden poissaolo ja hyvinvointi vaatii enemmän kuin pahoinvoinnin poistamisen, sanoo Piispanen.

Ryhmätoiminnalle ja toisten ihmisten kohtaamiselle on selkeästi ollut tarvetta.

− Kaikki tähän mennessä järjestetyt pienryhmät ovat toteutuneet suunnitellusti, mikä kertonee siitä, että ihmiset kaipaavat tilaisuuksia kohtaamiselle, kertoo Piispanen.

Projektisuunnittelija
Tiina Piispanen