Lampaat laiduntavat Peltolammilla ja Tesomalla - maisemapeltoja lisää

Julkaistu 26.5.2021 10.43

Lammaskatraat saapuvat taas laiduntamaan Tesoman Kohmanpuistoon ja Peltolammin Rukkamäenpuistoon luonto- ja maisema-arvoiltaan tärkeitä niittyjä. Luonnonhoidon ohella määkijät myös elävöittävät ympäristöä ja tuovat iloa ja elämyksiä asukkaille. Myös maisemapeltojen kylvötyöt ovat vauhdissa. Uudet pellot kukkivat tänä vuonna Turtolassa ja Lukonmäessä.

Lampaat päästetään Kohmanpuistoon kesällä 2020

Peltolammille Rukkamäkeen lammaslauma saapuu torstaina 27.5.2021 noin kello 11 Huitun tilalta Mouhijärveltä ja Tesoman Kohmanpuistoon perjantaina 28.5. noin kello 11 Punainen pässiin tilalta Juupajoelta.

Rukkamäenpuiston arvoniityn 15 lammasta ovat rodultaan suomenlampaita, ahvenanmaanlampaita ja norjalaisia rygja-lampaita. Kohmanpuiston maisemaniityn 10 lammasta ovat suomenlampaita. Molempien laumojen lampaat ovat uuhia eli naaraspuolisia. Lampaiden määrää voidaan vähentää kesän aikana laitumen ruohon kasvun mukaan.

Laidunnuksen ansiosta perinteiset niittylajit saavat lisää elintilaa, ja eläinten lanta houkuttelee uutta hyönteis- ja lintulajistoa. Kohmanpuiston noin 1,5 hehtaarin laajuinen laidunalue sijaitsee Tohloppi-järven rannan läheisyydessä Mediapoliksen ja ulkoilureitin välissä. Rukkamäenpuisto sijaitsee Rukkamäentien varrella vastapäätä Peltolammin koulua.

Ethän ruoki lampaita

Rukkamäenpuiston ja Kohmanpuiston lammashakojen opastauluissa kerrotaan laidunnuksesta ja ruokintakiellosta: eläinten hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, ettei niitä ruokita. Ruoan tähteet houkuttelevat jyrsijöitä ja lintuja, joiden ulosteet ovat terveysriski eläimille. Lampaat saavat rehevää ja monipuolista ravintoa laitumelta.

Lampaiden hyvinvointia sekä aitauksen kuntoa seurataan päivittäin eläinten hyvinvoinnin ja niiden turvallisuuden varmistamiseksi. Eläinten päivittäisestä valvonnasta ja aitauksen ylläpidosta vastaa AH-Toimi Oy.

Maisemapelloille auringonkukkaa ja hunajakukkaa

Kevättyöt Tampereen maisemapelloilla ovat jo käynnistyneet. Maisemapeltojen määrä lisääntyy nyt kahdeksasta kymmeneen Turtolan Turtosenrinteen ja Lukonmäen Lystihuoneenpuiston myötä. Tänä kesänä maisemapelloille kylvetään enimmäkseen auringonkukkaa ja hunajakukkaa. Neljä peltoa on lepovuorossa, ja niillä kasvaa apilanurmea.

Auringonkukkaa ja hunajakukkaa kylvetään Pohtolanpuistoon, Vehmaisten Seimenniitylle, Takahuhdin Varsanpuistoon sekä uusille maisemapelloille Lukonmäen Lystihuoneenpuistoon ja Turtolan Turtosenrinteeseen. Muotialan Vihiojanpuiston ja Tohlopin Kohmanpuiston pellolle kylvetään kauraa. Apilanurmella ovat Turtolan Kirkkosuo, osa Takahuhdin Varsanpuistoa, Ryydynpuisto sekä Niemenrannan Sahavainionpuisto.

Apilanurmessa kasvaa puna- valko- ja alsikeapilaa, timoteitä, niittynurmikkaa, nurminataa, englanninraiheinää, ruokonataa, rainataa ja punanataa. Nurmikasvusto parantaa maan kasvukuntoa ja auttaa rikkakasvien hallinnassa. Kukkivat apilat ovat erinomaisia mesi- ja siitepölykasveja hyönteisille.

Maisemapellot elävöittävät maisemaa ja tarjoavat elämyksiä asukkaille ja tarjoavat pesä- ja piilopaikkoja monille eläimille ja hyönteisille. Kasvien poiminta on kielletty, jotta pelto pysyisi kauniina mahdollisimman pitkään. Maisemapeltoja viljellään ja hoidetaan luonnonmukaisesti. Kaikilla maisemapelloilla on myös infotaulut, josta löytyy lisätietoja.

Auringonkukat kukkivat Varsanpuistossa
Auringonkukat kukkivat Takahuhdin Varsanpuistossa vuonna 2018.

Tampereen Infra Oy:
Työpäällikkö
Pentti Katajisto

ProAgria Etelä-Suomi, MKN Maisemapalvelut Maisema-asiantuntija
Maisema-asiantuntija
Riikka Söyrinki

Eläinten valvonta ja aitaukset:
Ari Hellsten

Teksti Tarja Nikupaavo-Oksanen