Tampereen Ratikan vaunut keräävät matkustajilta kehuja - kolmastoista vaunu saapuu torstaina

Julkaistu 25.5.2021 10.18

Tampereelle saapuu kolmastoista raitiovaunu torstai-iltana 27. toukokuuta. Ihmiset ovat päässeet tutustumaan raitiovaunuihin ja Tampereen Ratikalla matkustamiseen toukokuun alkupuolelta lähtien, kun koeliikenne aloitettiin. Raitiovaunut ovat keränneet matkustajilta valtavasti kehuja. Yksi Tampereella liikennöivistä raitiovaunuista tulee olemaan taideratikka.

Ratikan koeajoa

Kolmastoista Ratikka saadaan Tampereelle torstaina ja sen purku raiteelle tehdään perjantaina. Vaunu tullaan näkemään liikenteessä ensi viikosta lähtien.

- Raitiovaunujen käyttöönotto on sujunut oikein sujuvasti, ja niin on alkanut myös Tampereen Ratikan koeliikenne. Olemme valtavan iloisia koeliikenteen matkustajilta saamastamme positiivisesta palautteesta. Ihmiset todella nauttivat Ratikalla matkustamisesta ja ovat innoissaan päästessään kyytiin. He ovat kehuneet Ratikan olevan mm. hieno, avara, helppokäyttöinen ja juuri niin esteetön kuin oli tarkoituskin, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kiittelee.

Tampereen Ratikka on osa Nyssen tuoteperhettä. Näin ollen Ratikassa kuljetaan Nyssen lipputuotteilla, ja Nysse vastaa Ratikan matkustajainformaatiosta sekä asiakaspalvelusta. Matkustajia palvellaan "yhden luukun" -periaatteella Nyssen palvelukanavien kautta. Niihin toivotaan palautetta myös koeliikenteestä.

- Koeliikenne on Ratikan käyttöönoton kannalta hyvin tärkeä vaihe, sillä sen aikana viimeistellään palvelukokemus ja testataan liikennöinnin suunnitelmat. Palautteen saaminen on kaikille meille Ratikan toimijoille todella kullanarvoista, joten kannustan jokaista matkustajaa olemaan rohkeasti yhteydessä Nysseen, Sirviö jatkaa.

Koska Ratikka ja raitiotien kunnossapitokalusto ovat pysyvä osa Tampereen liikennettä, jokaisen kannattaa kerrata myös Ratikkakaupungin liikennesäännöt osoitteessa tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus. Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa 9. elokuuta.

Tampere saa taideratikan

Ratikan taideohjelma käynnisti 24.5. suunnittelukilpailun, jossa valitaan viisi teosta Tampereen taideratikkaan. Voittajat valitaan yleisöäänestyksellä. Teokset näkyvät taideratikan yliteippauksina puoli vuotta kerrallaan. Taideratikan yhteistyökumppanihaku käynnistetään samalla.

Yksi Tampereella liikennöivistä raitiovaunuista tulee olemaan taideratikka. Se saa ylleen vaihtuvan taiteilijan suunnitteleman teoksen osana Ratikan taideohjelmaa.

Taideratikasta tulee erottuva osa kaupunkikuvaa. Teokset toteutetaan taideratikkaan yliteippauksina, jotka vaihtuvat puolivuosittain.

- Tampereen taideratikka tuo liikkuvat taideteokset kaupunkilaisten keskuuteen. Haemme taideratikalle myös yhteistyökumppaneita, joille taideratikka mahdollistaa pitkäaikaisen näkyvyyden, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo.

Taideratikallaan Tampere liittyy kiinnostavien taideratikkakaupunkien joukkoon. Ulkomailla taideratikkatoteutuksia on tehty esimerkiksi Australian Melbournessa. Helsingissä taideratikoita on nähty lyhytaikaisesti esimerkiksi osana HKL:n juhlavuotta.

Voittajat valitaan yleisöäänestyksellä

Taideratikan taideteosten suunnitteluun järjestetään avoin suunnittelukilpailu, jossa valitaan viisi erilaista vuosina 2021–2024 toteutettavaa taideteosta. Kilpailu on avoinna 24.5.-3.8.2021.

Kilpailuun voivat osallistua niin kuvataiteen ammattilaiset kuin innostuneet harrastajat lähettämällä ehdotuksensa Ratikan taiteen nettisivujen kautta osoitteessa https://www.tampereenratikka.fi/ratikantaide/taideratikan-suunnittelukilpailu/. Voittajat ratkeavat yleisöäänestyksen perusteella, joka järjestetään raadin esivalitsemien ehdotusten kesken.

Viisi yleisöäänestyksessä eniten ääniä saanutta teosta toteutetaan Tampereen taideratikkaan. Ensimmäinen taideteos nähdään taideratikan yllä marraskuussa 2021, ja teokset vaihtuvat puolivuosittain aina kevääseen 2024 saakka.

Yhteistyökumppanien haku käynnissä

Tampereen Raitiotie Oy hakee nyt viittä kumppania taideratikalle yhteistyökaudeksi marraskuu 2021 – huhtikuu 2024. Kumppaniyritykset näkyvät taideratikan ulkopinnan teippauksessa, sisätilan diginäytöillä sekä Tampereen Ratikan digitaalisissa kanavissa. Yhteistyökumppanit osallistuvat myös teosten valintaraatiin. Kumppaniohjelmasta voi tiedustella lisää Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviöltä.

Faktaa Ratikan yliteippauksista:

• Tampereelle saadaan ensimmäisessä vaiheessa 19 raitiovaunua

• Kolmeen raitiovaunuun myydään mainostilaa yliteippauksina

• Yhdestä raitiovaunusta tulee taideratikka

• Yksi raitiovaunuista tulee Tampereen kaupunkimarkkinoinnin käyttöön