Kirjastojen varattavat tilat ja laitteet käyttöön 24. toukokuuta

Julkaistu 20.5.2021 16.12

Kirjastojen varattavat tilat ja laitteet otetaan käyttöön maanantaista 24. toukokuuta alkaen. Samalla asiakaskoneiden käyttöaika nostetaan tuntiin.

Pohjakerroksen aula

Valtaosa Tampereen kaupunginkirjaston varattavista kokous- ja harrastustiloista sekä laitteista otetaan käyttöön maanantaista 24. toukokuuta alkaen. Tästä on kuitenkin kirjastokohtaisia poikkeuksia, koska osa kokoustiloista on koronatilanteen vuoksi toistaiseksi muussa käytössä tai liian pieniä turvavälein käytettäviksi. Varattavia tiloja ovat kokoushuoneet, luentosalit sekä musiikki-, peli- ja projektihuoneet.

- Rajoitukset kirjaston palveluissa ovat jatkuneet pitkään, ja asiakkaat ovat kaivanneet kovasti suljettuina olleita palveluita. Avaamme nyt palveluita siinä määrin kuin on tällä hetkellä mahdollista. Turvallinen asiointi on tietysti yhä tärkeintä, minkä vuoksi varattaviinkin tiloihin otetaan aiempaa vähemmän asiakkaita kerralla ja kaikessa huomioidaan turvavälit, kirjastopalvelujohtaja Niina Salmenkangas sanoo.

Yleisesti kirjastoissa suositellaan edelleen pikaista asiointia. Kirjastojen lukutilat pidetään yhä suljettuina, koska näissä tiloissa vietetään yleensä pitkiä aikoja ja mahdollisessa altistustilanteessa kontakteja toisilleen tuntemattomien ihmisten kesken tulisi paljon. Varattavat tilat tuuletetaan mahdollisuuksien mukaan varausten välissä ja esimerkiksi harrastustiloissa kosketuspinnat pyritään puhdistamaan ennen seuraavan varaajan tuloa.

Asiakaskoneille tunnin käyttöaika

Kirjaston asiakaskoneiden käyttöaikaa nostetaan 15 minuutista korkeintaan yhteen tuntiin maanantaista 24.5. alkaen. Asiakaskoneita on turvavälien vuoksi käytössä tavallista vähemmän.

Kirjastojen peli- tai musiikkihuoneen voi toistaiseksi varata vain yhden henkilön, kahden kaveruksen tai perheen käyttöön. Pääkirjasto Metson pieniä projektihuoneita voi varata yksin työskentelyyn. Myös Makerspace Tekomoon ja pääkirjasto Metson mikrofilmihuoneeseen otetaan vain yksi varaus kerrallaan, eli koko tila on yhden asiakkaan käytössä. Rajoituksilla pyritään varmistamaan tilojen turvallista käyttöä ja välttämään ylimääräisiä kontakteja.

Tiloja ja laitteita voi varata verkossa

Asiakkaat voivat varata sekä kirjaston tiloja että asiakaskoneita ja muita laitteita käyttöönsä verkossa asiakaskoneiden ajanvarausohjelmassa.

Ulkoinen linkkiAsiakaskoneiden ja harrastustilojen varaukset

Kirjaston kokoustilojen ja luentosalien varaamisesta on lisätietoa kirjaston verkkosivuilla. Osa tiloista on toistaiseksi muussa käytössä, ja nämä tilat tulevat varattavaksi vasta myöhemmin. Lisätietoa kunkin kirjaston tilavaraustilanteesta voi kysyä suoraan kyseisestä kirjastosta.

Pääkirjasto Metson salit ja kokoustilat

Lähikirjastojen salit ja kokoustilat