Sorsapuistoon ei tuoda kesäksi kanalintuja

Julkaistu 17.5.2021 11.36

Sorsapuiston lintutarha jää tänä kesänä ilman asukkaita eläinten ja ihmisten terveyden turvaamiseksi. Lintuinfluenssatilanne on tänä vuonna ollut Suomessa huonompi muutaman vuoden tauon jälkeen, ja vaarallisen tautimuodon tapauksia on todettu useita.

Lintuinfluenssan leviämisen estämiseksi Ruokavirasto määräsi, että siipikarja ja muut linnut on suojattava kontakteilta luonnonvaraisiin lintuihin 8.2.–31.5.

Lintuinfluenssa on lakisääteisesti vastustettava eläintauti, ja se tarttuu erittäin helposti linnusta toiseen. Jo puhjenneeseen tautiin ei ole hoitoa, ja siksi sen varhainen toteaminen ja leviämisen tehokas estäminen on tärkeää. Viruksen tarttuminen linnusta ihmiseen on epätodennäköistä, mutta tänä keväänä Venäjällä on todettu H5H8-viruksen tarttuneen myös ihmiseen.

Linnut ovat viime vuosina tulleet Sorsapuistoon Hämeenkyröstä harrastekanalasta ja Tampereen Infra Oy on huolehtinut niiden kesähoidosta.

- Sorsapuiston lintutarhassa on nähty erilaisia lintuja vuodesta 1939 lähtien, joten pitkä ja monia ilahduttanut perinne katkeaa näin vuodeksi varovaisuussyiden takia. Pohdimme asiaa huolellisesti yhdessä lintujen omistajan kanssa, ja päädyimme tähän ratkaisuun lintuinfluenssa- ja koronatilanteen siivittämänä, kertoo Tampereen Infran työpäällikkö Teemu Kylmäkoski.

Euroopassa lintuinfluenssaa tavataan jatkuvasti, ja sen matalapatogeenisia muotoja esiintyy linnuilla samaan tapaan kuin ihmisillä influenssaa.

Korkeapatogeenisia eli vaarallisia lintuinfluenssamuotoja todetaan säännöllisesti, ja ne voivat tappaa huomattavan osan sairastuneista linnuista.

Tampereen Infra Oy:
Työpäällikkö