Kaupungin kulttuuripalvelut avautuvat koronatilanne huomioiden

Julkaistu 10.5.2021 15.27

Pirkanmaan alueellinen pandemiaohjausryhmä linjasi 4.5.2021, että Pirkanmaa siirtyy koronaluokittelussa leviämisvaiheesta takaisin kiihtymisvaiheeseen ja siten museot ja kirjastot voidaan avata hygieniaohjeita noudattaen. Tampereen kaupungin kulttuuripalvelut noudattaa pandemiaohjausryhmän linjausta. Kaupungin museot ja kulttuurin palvelut ovat avoinna 10.5.2021 lähtien normaalein aukioloajoin siten, että palveluissa huomioidaan koronatilanteen rajoitukset. Esimerkiksi museoiden näyttelyihin edellytetään asiakasrajoitusten vuoksi ennakkoilmoittautumista.

Tampereen taidemuseo

Museokeskus Vapriikki ja Museo Milavida avautuvat tiistaina 11.5.2021. Milavida siirtyy samalla kesäajan avoinnaoloaikaan eli on avoinna ti–su klo 11–18. Museot noudattavat voimassa olevia koronaohjeistuksia, ja asiakasmääriä rajoitetaan näyttelytiloissa.

Kulttuuritalo Laikku, Galleria Muuntotila ja Haiharan taidekeskus avautuvat tiistaina 11.5.2021. Kulttuuritalo Laikku on avoinna ti–pe klo 9–21, la–su klo 10–18, Galleria Muuntotila ti–pe klo 10–17, la klo 11–18 ja Haiharan taidekeskus ti–su klo 10–18.

Laikussa otetaan käyttöön Vello-ajanvarausjärjestelmä, jossa asiakkaat voivat verkossa etukäteen varata vierailuajan. Järjestelmän käyttöohjeistus julkaistaan 11.5.2021 laikku.fi-sivulla.

Tampereen taidemuseon näyttelyt avautuvat 11.5.2021. Esillä on SKOOL! – Tampereen Taiteilijaseura 100 vuotta 23.5.2021 saakka. Näyttelyn ajan on voimassa pidennetyt aukioloajat: ti–pe klo 9–21 ja la–su klo 10–19. Museossa on 10 hengen kävijärajoitus, joten kannattaa varata aika omalle vierailulle. Voit varata vierailuajan numerosta 041 730 3104, linja on avoinna ti–pe klo 9–16.

Muumimuseon perusnäyttely on uudistunut sulun aikana ja Observatoriossa eli vaihtuvien näyttelyiden tilassa avautuu 11.5.2021 uusi Marikista Melukylään – Ilon Wiklandin satukuvituksia -näyttely. Museossa on normaalit aukioloajat ja 10 hengenkävijärajoitus. Voit varata ajan museovierailulle verkosta. Linkki ajanvaraukseen löytyy museon verkkosivuilta osoitteesta muumimuseo.fi. Voit varata ajan myös puhelimella ti–pe klo 9–16 numerosta 040 518 2878.

Sara Hildénin taidemuseo avautuu tiistaina 11.5.2021 voimassaolevin koronarajoituksin. Esillä on Kari Vehosalon näyttely. Vierailuajan voi varata verkossa, linkki ajanvaraukseen löytyy museon verkkosivuilta. Museo on avoinna toukokuussa ti–su klo 10–18, kesäkuusta elokuuhun joka päivä klo 11–18.

Kirjastojen palvelut avautuvat 10.5.2021 siten, että asiakkaat pääsevät normaaliin tapaan noutamaan lainattavaa hyllyistä. Myös lehtisalit avataan lehtien lainaamista tai lyhytaikaista lukua varten. Asiakaskoneiden lyhytaikainen (15 min) käyttö on mahdollista. Kirjaston työskentely- ja harrastustilat pidetään edelleen suljettuina. Kirjastojen kaikki tapahtumat ja tilavaraukset on peruttu ainakin 16.5.2021 saakka. Kirjastoissa suositellaan kuitenkin edelleen pikaista asiointia, asioidessa tulee huomioida koronaohjeet ja asiakkaiden tulee käyttää kasvomaskia, jos sen käyttöön ei ole terveydellistä estettä.

Museoravintola Valssi on avoinna asiakkaille. Valssi on avoinna ti–su klo 10–17.30 (anniskelu päättyy klo 17) ja ma klo 10.45–14. Lounas noutopöydästä arkisin klo 10.45–14 ja viikonloppuisin klo 12–15. Valssissa on käytössä puolet asiakaspaikkamäärästä.

Kahvila Amurin Helmi on avoinna normaalein aukioloajoin ma–pe klo 7–17 ja la–su klo 8–17. Kahvilassa voi ruokailla ja kahvitella normaalisti, mutta käytössä on puolet asiakaspaikkamäärästä.

Kulttuurijohtaja
Juha Ahonen