Eron kokeneita perheitä etsitään uuteen ryhmään

Julkaistu 10.5.2021 9.45

Tampere, Lempäälä ja Ylöjärvi tarjoavat yhteistyönä uudenlaista apua eronneille, riitaisiin väleihin jääneille vanhemmille ja heidän lapsilleen. Näissä kunnissa asuvat, eron kokeneet perheet voivat nyt ilmoittautua ensi syksynä alkavaan eroryhmään.

Pienen pojan kasvot näkyvät vihreän ilmapallon takaa.

Lapset pois eroriidoista -ryhmän tarkoituksena on vahvistaa eronneiden puolisoiden rinnakkaista vanhemmuutta, jonka seurauksena keskinäinen riitely vähenee ja vuorovaikutus muuttuu mahdollisimman rakentavaksi etenkin lasten näkökulmasta.

Tavoitteena on parantaa lapsen kykyä selviytyä vanhempiensa erosta. Aikuisilla on usein huoli, miten pitkittynyt ja vaativa erotilanne vaikuttaa lapsiin. Ryhmässä vanhempia autetaan luomaan yhteistä käsitystä siitä, kuinka he keskinäisistä väleistään huolimatta voivat kumpikin tahoillaan olla hyviä vanhempia lapsilleen ja jatkaa omaa elämäänsä. Vanhempia tuetaan rakentamaan keskinäiseen yhteistyöhön sopivaa suhdetta, jossa eroon voi suhtautua myönteisemmin.

Ryhmän vetäjinä toimivat perheneuvolan ja perhepalveluiden ammattilaiset. Ryhmään otetaan enintään kuusi perhettä, paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Syksyn aikana kahdeksan ryhmäkokoontumista

Ryhmätoiminnasta kiinnostuneille vanhemmille järjestetään keväällä oma infokäynti, jossa kerrotaan ryhmätoiminnasta tarkemmin. Tämä ei sido vanhempia vielä mihinkään, vaan he voivat infotilaisuuden jälkeen rauhassa miettiä halukkuuttaan osallistua.

Ryhmä järjestetään syksyllä 2021 Tampereella Perheiden talossa (Itsenäisyydenkatu 21 B) joka toinen tiistai klo 16:30–18:30 (päivämäärät tarkentuvat myöhemmin). Ryhmä kokoontuu kahdeksan kertaa. Vanhempien ryhmän ohessa on lapsille samaan aikaan oma ryhmä. Tilaisuudessa tarjoillaan pientä syötävää. Kaikki osallistuminen on perheille maksutonta.

Toiminnan järjestävät Tampereen kaupunki, Lempäälän kunta ja Ylöjärven kaupunki yhteistyössä Dialogic Oy -perheklinikan ja Pirkanmaan sote-uudistuksen lapsi- ja perhepalveluiden muutoskokonaisuuden kanssa.

Lapset pois eroriidoista -ryhmän toiminnasta voi kysyä ja siihen ilmoittautua ottamalla yhteyttä palveluohjaaja Kirsi Koposeen kirsi.koponen(at)tampere.fi, puhelin 040 639 7885.

Palveluohjaaja
Kirsi Koponen