Marikista Melukylään – Ilon Wiklandin satukuvitukset hurmaavat uudistetussa Muumimuseossa

Julkaistu 11.5.2021 7.00

Muumimuseon uusi vaihtuva näyttely esittelee monille tuttuja ja nostalgisia Ilon Wiklandin satukuvituksia. Kokonaisuus on laajin Ilon Wikland -näyttely koskaan Viron ulkopuolella. Samalla museovieraat pääsevät tutustumaan museon uudistettuun perusnäyttelyyn, johon on kokoelmasta nostettu esille uusia Tove Janssonin piirtämiä muumikuvituksia. Muumimuseo avautuu tiistaina 11.5.2021.

Ilon Wikland on tehnyt pitkän uran lastenkirjojen kuvittajana, ja hänet tunnetaan erityisesti Astrid Lindgrenin kirjojen kuvituksista. Muumimuseon näyttelyssä seikkailevat Marikki, Melukylän lapset, Se pikkuinen Lotta, Katto-Kassinen, Veljeni Leijonamieli ja monet muut Lindgrenin kirjojen hahmot. Wiklandin kynästä ovat peräisin kirjojen vehreät puutarhat, värikkäät puutalot ja ilmeikkäiden lasten lystikkäät leikit. Teokset ovat lainassa Iloni Imedemaa -museosta Haapsalusta, Virosta.

Ilon Wikland (os. Pääbo) syntyi Tartossa, Virossa vuonna 1930. Wikland vietti lapsuutensa Tallinnassa ja Haapsalussa, kunnes vuonna 1944 hänet lähetettiin Tukholmaan sotaa pakoon. Nuori Wikland sai pian taideopintojen jälkeen paikan kuvittajana Rabén & Sjögren -kustantamossa, jossa tapaaminen kirjailija Astrid Lindgrenin (1907–2002) kanssa johti vuosikymmenien yhteistyöhön. Lindgren oli jo tunnettu lastenkirjailija, kun Wikland teki ensimmäisen kuvituksensa Lindgrenin tekstiin, kirjaan Mio, poikani Mio (1954). Pitkän yhteistyön aikana Wiklandin kuvitukset toivat eloon monet Lindgrenin tunnetuimmista hahmoista. Wiklandin viehättävä maailma, jossa on kaikuja vehreästä virolaisesta maalaismaisemasta, on puhutellut lapsia jo vuosikymmenten ajan. Ilon Wikland lahjoitti 800 alkuperäistä kirjan kuvitustaan Viroon, Ilonin Ihmemaa -museoon Haapsaluun, lähelle isovanhempiensa kotia.

Tove Janssonin lahjoittamaan muumitaiteen kokoelmaan perustuva Muumimuseo on uudistettu kevään aikana. Kaikki paperipohjaiset piirrokset ja maalaukset on vaihdettu uusiin aarteisiin kokoelmasta. Paperipohjaiset teokset kärsivät valosta, ja siksi niitä voi pitää esillä vain rajoitetun ajan kerrallaan. Tunnelmalliset kolmiulotteiset kuvaelmat ovat edelleen esillä, vain pari herkintä on viety konservoitavaksi. Observatoriota eli museon vaihtuvien näyttelyiden tilaa on laajennettu, jotta vaihtuvia kuvitustaiteen aiheita pystytään esittelemään paremmin. Ilon Wiklandin näyttelyn jälkeen syksyllä on vuorossa Camilla Mickwitzin näyttely.

Museossa on voimassa 10 hengen kävijärajoitus. Tämän vuoksi museoon kannattaa varata oma vierailuaika. Ohjeet varaamiseen löytyvät museon verkkosivuilta.

Muumimuseo
Tampere-talo