Kirjaston kokoelmatilat avataan 10. toukokuuta

Julkaistu 5.5.2021 14.04

Rajoituksia Tampereen kaupunginkirjaston palveluissa lievennetään. Kokoelmatilat sekä lehtisalit avataan asiakkaille 10.5. alkaen, minkä jälkeen asiakkaat pääsevät jälleen hakemaan lainattavaa normaalisti hyllyistä. Kirjaston työskentely- ja harrastustilat pidetään vielä toistaiseksi suljettuina. Kirjastoissa suositellaan yhä pikaista asiointia.

Kirjaston työntekijä laittamassa kirjaa hyllyyn pääkirjasto Metsossa

Yleiset käytännöt 10.5. alkaen

Kirjastojen kokoelmatilat ovat käytössä. Asiakkaat pääsevät hyllyille hakemaan lainattavaa, ja aineiston lainaus, palautus, varausten nouto ja asiakaskoneiden lyhytaikainen käyttö on mahdollista. Asiakaspalvelu on avoinna. Asiakkaille suositellaan automaattien käyttöä ja kirjastomaksujen maksamista kortilla tai verkkomaksuina PIKI-verkkokirjastossa. Edelleen kirjastoissa suositellaan vain pikaista asiointia, minkä vuoksi työskentely- ja harrastustilat ovat suljettu.

Asiakkaiden tulee käyttää kasvomaskia, jos sen käyttöön ei ole terveydellistä estettä. Kaikkien tulee huolehtia yli kahden metrin turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta sekä tulla kirjastoon vain terveenä.

Asiakaskoneet

Kirjastoissa on asiakaskoneita välttämättömään, lyhytaikaiseen (15 min) käyttöön. Koneen voi varata käyttöön asiakaskoneiden ajanvarausjärjestelmästä. Jos koneita on vapaana, niitä voi käyttää ilman ajanvarausta.

Ulkoinen linkkiAsiakaskoneiden ajanvarausohjelma

Aukioloajat

Kirjastoissa on pääsääntöisesti voimassa normaalit aukioloajat omatoimiaukioloaikoja lukuun ottamatta. Omatoimiaukiolot eivät ole käytössä, jotta henkilökunta voi valvoa tilan turvallista käyttöä.

Kirjastojen aukioloajat

Digituki

Kirjastojen tietotorit opastavat poikkeusaikana puhelimen, tabletin tai tietokoneen käyttöön liittyvissä pulmissa puhelimitse, sähköpostitse tai etäyhteydellä. Asiakkaita pyydetään ottamaan yhteyttä ensin puhelimitse: Sampolan tietotori p. 040 800 7816, Hervannan tietotori p. 040 80 7805, Lielahden tietotori p. 040 553 4043

Kirjastoautot

Kirjastoautot kiertävät iltareiteillä normaalisti, mutta sisälle otetaan korkeintaan kolme asiakasta tai perhekunta kerrallaan. Pikaisen asioinnin vuoksi aineiston varaamista etukäteen suositellaan. Asiakkaiden tulee käyttää kasvomaskia.

Kotipalvelut

Kirjaston kotipalveluasiakkaita palvellaan normaalisti. Kirjakassit toimitetaan ja noudetaan asiakkaan kotiovelta ilman lähikontaktia.

Palautukset

Lainoja voi palauttaa normaalisti kirjastojen palautusautomaateilla tai jättää ne palautusluukkuihin, jotka pidetään jatkuvasti avoinna. Lielahden kirjaston palautusluukku on avoinna Lielahtikeskuksen aukioloaikoina.

Tilat ja tapahtumat

Kirjastojen kaikki tapahtumat, tilavaraukset, kurssit ja paikan päällä kirjastoissa pidettävät opastukset on peruttu ainakin nykyisten kokoontumisrajoitusten ajan 16.5. saakka.

Myös kirjastojen luku- ja työskentelytilat, musiikki- ja pelihuoneet, näyttelytilat ja muut oleskelutilat ovat pois käytöstä. Lehtisalit ovat 10.5. alkaen avoinna lehtien lainaamista tai lyhytaikaista lehtien lukua varten.

Varaukset

Sekä lainassa olevaa että kirjaston hyllyssä olevaa aineistoa voi varata PIKI-verkkokirjastossa tai puhelimitse. Tampereen kaupunginkirjaston omasta aineistosta ei peritä varausmaksuja. Asiakas valitsee varausta tehdessään, mistä kirjastosta haluaa aineiston noutaa. Varauksen voi tulla noutamaan kirjastosta, kun siitä on tullut noutoilmoitus. Varaukset noudetaan varaushyllystä.

Verkkokirjasto palvelee

PIKI-verkkokirjasto on aina avoinna. Verkkokirjastossa voi uusia lainat, tehdä varauksia tai maksaa kirjastomaksut. PIKI-chat tarjoaa henkilökohtaista opastusta. Tutustu myös e-kirjoihin ja muihin etäkäytettäviin e-aineistoihin PIKI-verkkokirjastossa.

Cafe Metso

Myös Cafe Metso avaa ovensa maanantaina 10.5.

Ulkoinen linkkiCafe Metson aukiolotiedot

Kirjastojen yhteystiedot