Ennakkoilmoittautuminen Tampereen Ratikan koeliikenteeseen avataan 3. toukokuuta - Koeliikenne alkaa 10. toukokuuta

Julkaistu 29.4.2021 13.07

Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa 9. elokuuta 2021. Aikataulujen mukaista liikennöintiä testataan matkustajien kanssa sitä ennen 10. toukokuuta alkavalla koeliikenteen vaiheella. Kyytiin pääsee ilmoittautumalla ennakkoon. Matkustajalla tulee olla myös voimassa oleva matkalippu. Ennakkoilmoittautuminen avataan Nyssen verkkosivuilla, osoitteessa www.nysse.fi, maanantaina 3. toukokuuta klo 12.00.

Raitiovaunu

Tampereen Ratikan koeliikenne käynnistetään 10. toukokuuta 2021. Tampereen Ratikan koeliikenne on Ratikan käyttöönoton kannalta tärkeä vaihe, jossa viimeistellään palvelukokemus ja testataan liikennöinnin suunnitelmat. Ratikan kyytiin otetaan silloin maksavia asiakkaita, mutta Ratikka ei liikennöi vielä lopullisten aikataulujen mukaisesti eivätkä bussilinjastoon tehtävät muutokset ole vielä voimassa. Terveysturvallisen aloituksen varmistamiseksi kyytiin pääseminen vaatii alussa ennakkoilmoittautumisen, mutta ennakkoilmoittautumista vaativaa koeliikenteen vaihetta seuraa myöhemmin kesällä vaihe, jolloin matkustajille tulee tarjolle avoimia vuoroja laajemmin liikennöintiajoin.

Koeliikennettä ajetaan 15 minuutin vuorovälein arkisin noin klo 12-18. Matkat ovat yhdensuuntaisia välillä Etelä-Hervanta - Pyynikintori ja Pyynikintori - Etelä-Hervanta, linjalla 3. Koeliikenteen päivittäinen matkustajakapasiteetti on noin 1440 henkilöä. Maanantaina 10.5. ajetaan kuusi lähtöä enemmän, jotta saadaan ensimmäiset lähdöt molemmista päädyistä liikkeelle yhtä aikaa.

Ilmoittaudu ennakkoon ja osta matkalippusi etukäteen - Näin ilmoittautuminen toimii

Kyytiin pääsy edellyttää sekä ennakkoilmoittautumisen että Nysse-matkalipun ostamisen ennakkoon. Ennakkoilmoittautuminen aukeaa Nyssen verkkosivuilla, osoitteessa www.nysse.fi, maanantaina 3.5. klo 12.00. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Lomakkeella voi varata yhden matkan yhdelle henkilölle. Perheenjäsenille tai muille matkaseuralaisille tulee täyttää oma lomake samalle ratikkavuorolle. Lisähenkilöitä pääsee ilmoittamaan omien tietojen vahvistamisen jälkeen "Ilmoita lisähenkilöitä" -linkistä. Kyytiin voi nousta vain valitsemaltaan lähtöpysäkiltä Etelä-Hervannasta tai Pyynikintorilta, mutta poistua voi millä tahansa reitin pysäkillä.

- Koronatilanteen vuoksi matkustajamäärää on tarpeen rajata, jotta voimme taata vaaditut turvavälit. Koeliikenne on tarkoitettu tavanomaiseen päivittäiseen matkustamiseen ja matkat ovat siksi yhdensuuntaisia. Toivomme, että ihmiset muistavat ilmoittautuessaan, että tarpeetonta matkustamista on edelleen syytä välttää, Tampereen seudun joukkoliikenne Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita muistuttaa.

Matkaliput Ratikkaan ostetaan niin koeliikenteen aikana kuin jatkossakin Nyssen kanavista, eli Nysse Mobiili -sovelluksen kautta tai käyttämällä Nysse-matkakorttia. Ratikassa ei myydä matkalippuja. Ratikka liikkuu vyöhykkeillä A ja B, eli matkaan tarvitaan kahden vyöhykkeen lippu. Voimassa on normaalit liput ja hinnat, myös maksuttomaan matkaan oikeutetut.

Ennakkoilmoittautuminen toimii näin:

1. Valitse, lähdetkö Ratikkamatkalle Etelä-Hervannasta vai Pyynikintorilta.

2. Valitse matkasi päivämäärä.

3. Valitse matkasi lähtöaika.

4. Anna yhteystietosi lomakkeelle.

5. Vahvista tietosi.

6. Saat ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen saapumisohjeen sekä QR-koodin, jota sinun tulee näyttää henkilökunnalle, kun saavut lähtöpysäkillesi.

7. Muista ostaa etukäteen matkalippu Nysseltä. Matkan voi maksaa matkakortilla tai mobiililipulla.

8. Tervetuloa kyytiin!

Turvallisuus edellä

Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi valmistautuu lukuisin toimenpitein koronaturvallisen koeliikenteen käynnistämiseen. Matkustajamäärien rajoittamisen lisäksi raitiovaunut saavat nanopinnoitteen, joka tappaa virukset pinnoilta muutamassa minuutissa. Vaunuihin asennetaan myös käsidesiautomaatit ja matkustajia informoidaan matkan aikana kuulutuksin, ohjevideoin ja opastein. Vaunut ovat hyvin ilmastoituja, mutta ilmanvaihto tehostetaan vielä sillä, että kaikki ovet avataan joka pysäkillä. Lisäksi vaunut siivotaan joka päivä tehostetusti.

- Tätä vaihetta on odotettu suurella innolla ja jännityksellä, kun voimme ottaa ensimmäiset matkustajat kyytiin. Toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleiksi kyytiin - vaikka aluksi näin rajoitetusti. Pidetään yhdessä huolta, että kaikkien matkakokemus on antoisa ja turvallinen. Noudatetaan siis suosituksia maskeista, hyvästä käsihygieniasta, turvaväleistä ja oikeasta tavasta yskiä ja aivastaa. Jos sinulla on pieniäkin flunssan oireita, vapauta paikkasi seuraavalle. Pääset varmasti kyytiin myöhemmin, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö muistuttaa.

Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse
Joukkoliikennejohtaja