Hyhkyn koulun perusparannushanke aloitetaan toukokuun lopussa

Julkaistu 22.4.2021 19.21

Hyhkyn koulun perusparannuksen toteutussuunnitelma hyväksyttiin asunto- ja kiinteistölautakunnassa 21.4.2021 ja sivistys- ja kulttuurilautakunnassa 22.4.2021.

Hyhkyn koulun rakennusten toteutussuunnitelman mukaiset julkisivut havainnekuvassa.

Hyhkyn koulun rakennushanke sisältää kahden koulurakennuksen perusparantamisen piha-alueineen, kalusteineen ja varusteineen. Koulu mitoitetaan 200 perusopetuksen ja 50 esiopetuksen oppilaalle. Toiseen rakennukseen tulee tilat myös kouluterveydenhuollolle.

Perusparannus toteutetaan kahdessa vaiheessa. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa toukokuun lopulla 2021. Perusparannus valmistuu lokakuussa 2022 ja koulutilat voidaan ottaa käyttöön tammikuussa 2023. Piha-alueen työt tehdään loppuun kevään 2023 aikana, mikäli siirtokelpoinen rakennus poistetaan tontilta. Siirtokelpoisen rakennuksen vuokrausta voidaan mahdollisesti jatkaa, jos sitä tarvitaan jonkun muun kohteen väistötilana.

Hankkeen rakennuttamisesta vastaa Tampereen Tilapalvelut Oy. Rakennus- ja talotekniikkaurakat kilpailutettiin avoimina hankintakyselyinä helmi-maaliskuussa 2021. Toteutuskustannusarvio on laadittu hinnaltaan halvinten hyväksyttyjen urakkatarjousten perusteella. Toteutussuunnitelman hankinta-arvoerittelyn mukaisesti toteutuskustannukset ovat yhteensä 6,35 miljoonaa euroa.

Perusparannuksen työvaltaisuus ja korjaamisen laajuus lisääntyivät tehtyjen tutkimusten ja kartoitusten perusteella sekä iv-tekniikan tilatarpeet ullakoilla ja kellarissa lisääntyivät. Kustannusten nousu tapahtui pääosin rakennusurakkaan kuuluvien töiden osalla, jossa perinteistä käsityötä vaativa osuus on merkittävä ja purkutöiden laajuus kasvoi.

Hankkeelle on osoitettu kaupungin vuoden 2021 talousarviossa 4,835 miljoonan euron määräraha. Kohonneiden kustannusten vuoksi hankkeelle myönnettiin lisärahaa 1,515 miljoonaa euroa. Talonrakennusinvestointien vuosittaista kokonaissummaa ei ylitetä, koska hankekohtaisia määrärahoja on alitettu muun muassa Sammon koulun ja päiväkodin sekä Etelän-Hervannan koulun, päiväkodin ja suun terveydenhuollon hankkeissa yhteensä 2,58 miljoonalla eurolla.

Rakennuttajainsinööri
Tero Keisu
puhelin +358406213217

Apulaispormestari
Johanna Loukaskorpi

Apulaispormestari
Jaakko Stenhäll

Teksti Aila Rajamäki

Kuvat Havainnekuva Hyhkyn koulun perusparannuksesta.