Metso STUDIO vie tapahtumat verkkoon

Julkaistu 30.3.2021 12.26

Tampereen kaupunginkirjasto tuottaa keväällä runsaasti virtuaalitapahtumia. Metso STUDIO -vieraiksi saadaan kirjastolaisten haastateltaviksi muun muassa Finlandia-voittajat Anni Kytömäki ja Anja Portin sekä musiikin puolelta Jukka Nousiainen ja kumpp., Arppa sekä Ursus Factory.

Ursus Factory:n Jussi Pelkonen ja Aleksi Ripatti.

Tampereen kaupunginkirjasto on lähtenyt rakentamaan uudella tavalla virtuaalista tapahtumatarjontaa. Pääkirjasto Metson pohjakerrokseen on rakennettu uusi Metso STUDIO, johon on hankittu uutta suorien lähetysten ja videoiden tekoon tarvittavaa kuvauskalustoa ja muuta välineistöä.

Verkkoon tuotettavien sisältöjen merkitys on kasvanut kuluneen vuoden aikana selvästi, kun kaikki paikan päällä kirjastoissa järjestettävät tapahtumat ovat olleet koronatilanteen vuoksi tauolla. Vaikka varsinainen studio sijaitsee pääkirjastossa, verkkosisältöjen suunnitteluun, tuottamiseen ja toteuttamiseen osallistuu työntekijöitä Tampereen kaupunginkirjaston kaikista kirjastoista.

- Metso STUDIO syntyi toiveestamme tarjota asiakkaillemme kirjastossa tavallisesti järjestettäviä tapahtumia myös näin poikkeusoloissa. Olen erittäin ylpeä ja iloinen siitä, miten laajasti henkilökuntamme on antanut asiantuntemustaan ja osaamistaan tähän työhön, sekä tietysti siitä, että saamme tarjota asiakkaillemme erinomaista ja kiinnostavaa sisältöä, kirjastopalvelujohtaja Niina Salmenkangas kertoo.

Finlandia-voittajia ja odotettuja musiikkivieraita

Kevään Metso STUDIO -ohjelmistossa on luvassa muun muassa kirjailijahaastatteluita, ajankohtaiskeskusteluita ja musiikkitapahtumia. Osa virtuaalitapahtumista toteutetaan suorina lähetyksinä, osa tallenteina. Kaikki sisällöt ovat vapaasti katsottavissa maksutta kirjaston YouTube-kanavalta.

Suorat lähetykset

To 8.4. klo 17 Vieraana Anni Kytömäki

Finlandia-voittaja Anni Kytömäki saapuu Metso STUDIOn vieraaksi. Kytömäki on “kirjailija, joka etsii metsistä kummia paikkoja". Luonto on hänen teoksissaan tärkeä elementti, ja luontoteemojen lisäksi hänet tunnetaan kauniista kielestä sekä pienten ihmisten suurista tarinoista. Haastattelijana Essi Korpi.

Ma 12.4. klo 21 Metso LIVE – Arppa

Arppa on skeittari ja laulutyöläinen, jonka juuret ovat vahvasti Kokkolan Ykspihlajassa. Omakustanteisen debyyttialbuminsa Laavalamppuja elokuussa 2020 julkaissut artisti nautiskelee olostaan indielupausten joukossa. Arpan yhtyeessä vaikuttaa muusikot Ville-Veikko Airaniemi, Antti Ahoniemi sekä Okko Saastamoinen. Yhtyeen levyttäessä mukaan astuu Väinö Karjalainen tuottajan roolissa. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Alt Agency & Managementin kanssa. Haastattelijana Mikko Salonen.

Ke 14.4. klo 12 Vieraana Anja Portin

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittaja Anja Portin saapuu Metson STUDIOOn keskustelemaan palkitusta kirjastaan Radio Popov! Mukana on myös lasten lähettämiä kysymyksiä kirjailijalle. Anja Portin on Helsingissä asuva kirjailija, joka kirjoittaa sekä lapsille että aikuisille. Haastattelijana Maria Rissanen.

Pe 16.4. klo 21 Metso LIVE – Ursus Factory

Suomen tärkeimmäksi rockyhtyeeksi kehuttu Ursus Factory on laulaja-kitaristi Jussi Pelkosen ja rumpali-laulaja Aleksi Ripatin muodostama duo, joka on perustettu vuonna 2013. Suurta live-suosiota nauttiva yhtye julkaisi uutta musiikkia heti vuoden 2021 alussa Johanna Kustannus levy-yhtiön kautta. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Alt Agency & Managementin kanssa. Haastattelijana Juhani Koivisto.

Ke 21.4. klo 18 Vieraina Marko Tikka ja Seija-Leena Nevala – Tanssiminen kielletty!

Suomessa julistettiin tanssikielto joulukuussa 1939, ja tanssiin kohdistuvat rajoitukset kestivät aina vuoteen 1948 asti. Tanssimisen kontrolloiminen kulttuurissamme juontaa juurensa kuitenkin pidemmälle ja syvemmälle. Tanssikiellon pyörteistä keskustelemassa Tieto-Finlandian teoksestaan Kielletyt leikit. Tanssin kieltämisen historia Suomessa 1888-1948 vuonna 2020 voittaneet FT Marko Tikka & FT Seija-Leena Nevala. Haastattelijana Hanna Nousiainen.

To 29.4. klo 21 Metso LIVE – Jukka Nousiainen ja kumpp.

Jukka Nousiainen on suomalaisen vaihtoehtoisen rockin ykkösnimi, joka tunnetaan myös Räjäyttäjät-yhtyeestään. Jukka Nousiainen ja kumpp. on ainutlaatuisen soundin omaava bändi. Yhtyeeseen kuuluvat Jukka Nousiainen, Mikko Siltanen, Anna Pesonen, Kalevi Suopursu, Petri Alanko ja Sini Mäenpää. Haastattelijana Arja Rantanen.

To 20.5. klo 17 Kirjasto kuplii: Vieraina Jenna Oldén ja Tommi Musturi

Pirkanmaalaiset sarjakuvataiteilijat Jenna Oldén ja Tommi Musturi kertovat omista teoksistaan ja laajemminkin nykysarjakuvan tekemisestä ja julkaisutavoista. Keskustelua vetävät sarjakuvan läänintaiteilija Ville Pirinen ja kirjastonhoitaja Ismo Santala. Tilaisuus on osa Tampere Kuplii -festivaalin ohjelmistoa.

Tallenteet

Ti 30.3. klo 12 Vieraana Merim Al-Kharsani

Arabiankielisille suomen kielen oppikirjan tehnyt Merim Al-Kahrsani kertoo haastattelussa, miksi monikielisyys on tärkeää, mikä auttaa kielen opiskelussa ja mikä on kirjaston merkitys. Haastattelijana Riitta Aromäki.

Su 11.4. klo 12 Sukella Tiitiäisen runometsään

Huomionosoitus suomalaiselle metsälle Kirsi Kunnaksen runoin. Esittäjänä Sirpa Pohjola.

Huom.! Etätapahtumakalenteri päivittyy kevään mittaan. Katso kaikki etätapahtumat kirjaston kotisivuilta. Etätapahtumat ja niiden tallenteet löytyvät Tampereen kaupunginkirjaston YouTube-kanavalta.

Kirjaston tapahtumakalenteri Ulkoinen linkkiTampereen kaupunginkirjaston YouTube-kanava

Vs. kirjastopalvelujohtaja
Niina Salmenkangas