Rokotukset jatkuvat Orivedellä AstraZenecan korvaavilla rokotteilla ‒ rokotusaikoja ei jouduta perumaan

Julkaistu 21.3.2021 13.59

THL:n päätöksen mukaisesti AstraZenecan rokotteella annettavat koronarokotukset keskeytetään Orivedellä 28.3.2021 asti. Rokotukset jatkuvat Oriveden terveyskeskuksessa muilla saatavilla olevilla rokotteilla eikä varattuja rokotusaikoja jouduta perumaan.

Koronarokotusruisku pahvialustalla.

Rokotusajan varanneiden asiakkaiden ei tarvitse ottaa yhteyttä terveyspalveluihin. Jos sinulla on varattu aika rokotukseen, saat rokotuksen sovittuna aikana.

Tänä vuonna 75 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat orivesiläiset voivat varata aikoja edelleen uusia aikoja rokotukseen.

Sen sijaan riskiryhmän 1 rokotuksiin ei anneta uusia aikoja ennen kuin rokotteiden saatavuus paranee. Kaikki jo varatut ajat myös riskiryhmän 1 rokotuksiin toteutetaan kuitenkin suunnitellusti.

Ohjeita AstraZenecan rokotteen saaneille

Löydät sinulle annetun rokotteen nimen rokotuksen yhteydessä saamastasi ohjeesta.

Vielä ei tiedetä, millä rokotteella annetaan tehosterokote niille asiakkaille, jotka ovat saaneet ensimmäisen rokotteen AstraZenecalla.

THL:n mukaan havaitut poikkeukselliset oireet rokotuksen jälkeen ovat erittäin harvinaisia. Toistaiseksi ei ole varmuutta siitä, liittyvätkö havaitut hyytymishäiriöt rokotukseen. AstraZenecan koronarokotteen saaneita kehotetaan tarkkailemaan poikkeavan voimakkaita oireita, jotka voivat alkaa vasta yli kolmen vuorokauden päästä rokottamisesta. Hoitoon on hakeuduttava välittömästi, jos saa voimakkaan, selvästi jatkuvasti pahenevan päänsäryn tai erittäin voimakkaasti lisääntyviä mustelmia iholla tai limakalvoilla.

Teksti Marika Haapala

Kuvat Veli-Matti Lahdenniemi