Rokotukset jatkuvat Tampereella AstraZenecan korvaavilla rokotteilla – Rokotusajan varanneiden ei tarvitse ottaa yhteyttä

Julkaistu 20.3.2021 15.37

Tampereen kaupunki noudattaa THL:n päätöstä ja keskeyttää AstraZenecan rokotteella annettavat koronarokotukset 28.3.2021 asti. Rokotukset jatkuvat sekä terveysasemilla että Ratinan rokotusyksikössä muilla saatavilla olevilla rokotteilla. Maanantaiaamuksi 22.3.2021 ennen kello 10 terveysasemille annetut rokotusajat joudutaan siirtämään. Terveyspalvelujen neuvonnasta soitetaan sunnuntaina 21.3.2021 kaikille niille asiakkaille, joiden aika joudutaan siirtämään ja sovitaan uudesta ajasta. Soitto tulee tuntemattomasta numerosta.

Koronarokotusruisku pahvialustalla.

Rokotusajan varanneiden asiakkaiden ei tarvitse ottaa yhteyttä terveyspalveluihin.

Tänä vuonna 75 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat voivat edelleen varata aikoja. Myös ajanvaraus vuonna 1947 syntyneiden rokotuksiin alkaa suunnitellusti maanantaina 22.3.2021 kello 12.

Sen sijaan riskiryhmän 1 rokotuksiin ei anneta uusia aikoja ennen kuin rokotteiden saatavuus paranee.

Ohjeita AstraZenecan rokotteen saaneille

Tampereella AstraZenecan rokotetta on käytetty vain terveysasemilla riskiryhmään 1 kuuluvien 18–74-vuotiaiden rokotuksiin sekä 11.3.2021 alkaen yli 75-vuotiaiden terveysasemalla annettuihin rokotuksiin. Rokotteen nimi löytyy myös rokotuksen yhteydessä annetusta ohjeesta.

Vielä ei tiedetä, millä rokotteella annetaan tehosterokote niille asiakkaille, jotka ovat saaneet ensimmäisen rokotteen AstraZenecalla.

Havaitut poikkeukselliset oireet ovat erittäin harvinaisia. Toistaiseksi ei ole varmuutta siitä, liittyvätkö havaitut hyytymishäiriöt rokotukseen. AstraZenecan koronarokotteen saaneita kehotetaan tarkkailemaan poikkeavan voimakkaita oireita, jotka voivat alkaa vasta yli kolmen vuorokauden päästä rokottamisesta. Hoitoon on hakeuduttava välittömästi, jos saa voimakkaan, selvästi jatkuvasti pahenevan päänsäryn tai erittäin voimakkaasti lisääntyviä mustelmia iholla tai limakalvoilla.

Teksti Marika Haapala

Kuvat Veli-Matti Lahdenniemi