Etelä-Hervannan koulun, päiväkodin ja hammashoitolan rakentaminen alkaa huhtikuussa

Julkaistu 17.3.2021 17.33

Etelä-Hervannan koulun, päiväkodin ja suun terveydenhuollon uudisrakennuksen toteutussuunnitelma ja toteutussopimus hyväksyttiin asunto- ja kiinteistölautakunnassa 17.3.2021.

Etelä-Hervannan koulun, päiväkodin ja suun terveydenhuollon tilojen uudisrakennuksen piha-aluetta havainnekuvassa.

Etelä-Hervannan koulu ja päiväkoti sekä suun terveydenhuollon tilat sijaitsevat Mekaniikanpolulla Hervannassa. Tontilla on sijainnut vanha Etelä-Hervannan koulurakennus, joka kärsi vakavista sisäilmaongelmista ja koulu siirtyi väistötiloihin syksyllä 2018. Tarveselvityksen perusteella vanha koulurakennus päätettiin purkaa ja korvata se uudisrakennuksella. Vanha rakennus purettiin viime vuonna.

Uusi koulu mitoitetaan 1300:lle 0–9-luokkien oppilaalle ja päiväkoti 160 lapselle. Suun terveydenhoidolle toteutetaan 10 hoitohuoneen kokonaisuus aputiloineen. Lisäksi saadaan tilat kouluterveydenhoidolle sekä liikuntasali, ruokasali, kuntosali ja aineluokkia. Rakennuksessa on hissi ja kaikkiin tiloihin on esteetön pääsy lukuun ottamatta ullakkokerrosta.

Rakennustyöt aloitetaan huhtikuussa 2021. Rakennus on tarkoitus ottaa käyttöön elokuussa 2023. Toteutussuunnitelman mukainen kustannusarvio on 33 960 230 euroa, joka alittaa hyväksytyssä hankesuunnitelmassa olleen kustannusarvion.

- Etelä-Hervannan koulu on suurin vuonna 2021 käynnistyvistä kaupungin talonrakennushankkeista. Samalla se on merkittävä parannus Hervannan palveluverkkoon niin koulun, päiväkodin kuin suun terveydenhuollon tilojen osalta, toteaa apulaispormestari Jaakko Stenhäll.

Hankkeen arkkitehtisuunnitelmat on laatinut Arkkitehdit von Boehm-Renell Oy, joka on toiminut myös pääsuunnittelijana. Rakennuttamisesta vastaa Tampereen Tilapalvelut Oy.

Kiinteistöjohtaja
Virpi Ekholm